Veel te korte nachten, het lijkt steeds slechter te gaan.

1
hi
nu bijna 2 mnd onderweg met de CPAP en ik vind het echt zó niet fijn... Bij de start had ik goede hoop, ik kon aardig goed inslapen met het masker, en maakte best goede uren. Maar de laatste 2 weken is het helemaal niks. Het inslapen met het masker lukt nog net, maar ik haal niet meer dan gemiddeld zo'n 3,5 uur slaap met het masker. Midden in de nacht word ik wakker en ben mij dan zeer bewust van het masker op mijn snoet, waardoor ik er niet meer in slaag in te slapen. Gevolg is dat ik de laatste dagen om 3.30u wakker ben en dan ook klaarwakker. Uiteraard begint me dit op te breken; 's avonds kan ik rond 21.00 mijn ogen niet openhouden, en ik ben vervolgens veel te vroeg in de ochtend wakker. Mijn slaapritme totaal verstoord... Ik ben geneigd weer zonder te gaan slapen, want wordt hier zo moe van. Voordat ik het apparaat gebruikte had ik ook niet veel slaap nodig maar dan sliep ik wel de nacht door tot aan de ochtend, en nu... het is een regelrecht drama. Het masker is binnen enkele weken ook al stuk gegaan; hiervoor heb ik via de leverancier kosteloos een nieuwe gekregen, dat was goed geregeld. Maar ik moet er niet aan denken dat ik de rest van mijn leven zo mijn nachten door moet brengen....

Resmed AirSense11 AutoSet met AirFit N30i

Re: Veel te korte nachten, het lijkt steeds slechter te gaan.

2
Waar jij momenteel last van hebt, is waarschijnlijk wat wij hier noemen,de zes weken dip.

Veel mensen ervaren deze dip. Deze dip ontstaat vaak na circa zes weken,soms vroeger,soms later en soms helemaal niet. Het is een terugval na eerst de therapie positief te hebben ervaren.

Hoelang de dip duurt is voor ieder weer anders,maar je moet er doorheen. Stoppen met de therapie is geen optie, want zonder hulpmiddel wordt je vermoeidheid alleen maar erger.

Lees dit bericht eens door wat Apneu voor invloed heeft op je lichaam.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Veel te korte nachten, het lijkt steeds slechter te gaan.

3
@RuudJ, het centrale probleem dat wordt aangewezen door @MightyMickey76 is dat hij standaard midden in de nacht wakker wordt, dat heeft toch niets te maken met de "mythische" zes weken dip?

Ik blijf het rondpompen van het (voor zover ik heb kunnen controleren totaal niet wetenschappelijk onderbouwde) verhaal van de 6 weken weken dip nogal dubieus vinden. Het geeft de indruk dat er is gezocht naar een "nieuwe term" om een nieuwe vinding te pretenderen terwijl een reeds bestaand begrip prima voldoet. Namelijk: de superman fase of de honeymoon fase. Het is een fase, dus die komt ook ten einde. Bij mij duurde die fase 2 tot 3 weken.

@MightyMickey76, bedenk dat als je niet midden in de nacht wakker zou worden, dat er geen probleem zou zijn. Dan zou je gewoon 's morgens uitgerust wakker worden. Het kan zoiets banaals zijn als maskerlekkage of mondlekkage, maar ik vermoed dat het iets te maken heeft met het tekortschieten van de CPAP tijdens de REM fase.

Ik kan niet verder helpen totdat u meer informatie deelt over uw apparaat en diens instellingen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i