Na 7 jaar CPAP steeds vermoeider

1
Hallo. Ik gebruik nu al een jaar of 7 een cpap apparaat. (Resmed) Heb daarnaast ook de overgang doorlopen. Mijn probleem is echter dat ik zo vaak wakker wordt s'nachts en gemiddeld maar 6,5 uur slaap. Wordt er inmiddels letterlijk en figuurlijk doodmoe van.
Ik heb het apparaat laten uitlezen door de leverancier, maar begrijp niet heel veel van het rapport. Staan mijn instellingen te hoog, te laag wat de oorzaak kan zijn van mijn vele wakker worden? Kan iemand het rapport lezen voor mij en wat uitleggen?

modedit RM: bericht afgesplitst van bestaand onderwerp, privé gegevens uit bijlage verwijderd

Re: Na 7 jaar CPAP steeds vermoeider

2
Heeft u wel eens met OSCAR gekeken naar de data op uw SD kaart? De data die naar ResMed wordt geupload en in het rapport belandt is nogal summier en dekt zeker niet het volledige spectrum van afwijkingen aan de ademhaling die kunnen leiden tot verstoorde slaap, waaronder tussentijds wakkerworden (maintenance insomnia).

Ik zet mijn geld in op flow limitation.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Na 7 jaar CPAP steeds vermoeider

3
Uw rapport bekijkend, heeft u behalve een hypopneu index van 0,2/uur een obstructieve apneu index van 1,1/uur over een periode van 90 dagen.

Uw gebruikt een vaste druk van 7,2 cmh2o met epr stand 1 voor de gehele nacht.

Dit houd in dat u een druk verlaging heeft tijdens het uitademen van 1 cmh2o,dus u heeft tijdens het uitademen een druk van 6,2 cmh2o. Bij deze druk, maar ook bij druk 7,2 cmh2o, kunnen er obstructieve apneus ontstaan.

Dus ademstops door een blokkade van de luchtweg.

U zou aan uw arts kunnen vragen om de druk van 7,2 cmh2o te verhogen. Bijvoorbeeld naar 8,2 cmh2o met Epr stand 1, zodat u bij het uitademen een druk krijgt van 7,2 cmh2o ofwel de huidige druk bij het inademen.

De kans is dan groot dat uw AHI score omlaag gaat.

Of u ook langer daarmee kunt doorslapen kan niet worden gegarandeerd. Veel mensen slapen vaak met een cpap korter dan zonder cpap, maar meestal wel beter uitgerust bij het ontwaken. Eerst de obstructieve ademstop weg zien te werken.

Zoals PLP aangaf, gebruik het programma OSCAR om zelf uw eigen data gegevens te bekijken. Dit geeft meer informatie dan Airview van de leverancier of myAir vanuit de app van de fabrikant Resmed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar