Voorstellen en vraag

1
Ik ben Esther en 45 jaar oud. Al een periode veel gelezen op het forum maar nu zelf een vraag. Sinds oktober cpap gebuiker. Zelf denk ik dat ik al jaren apneu heb en valt er veel op zijn plaats. ( vaak van kastje naar de muur gestuurd, psychologische hulp, coaching medicatie maar niets werkte)
Ik merkte vooral in het begin van de start met de cpap heel veel verschil in mijn energie. Voorheen last van wintersomberheid en ging er nu fluitend door heen.
Helaas sinds een week of 8 erge onrust. Hele dag sta ik aan ( wat ik voorheen vooral in de nacht had, hoog in adrenaline) heb ik nu overdag.
Ik gebruik al jaren antidepressiva omdat ik periodes heel somber was maar ik heb mij nooit echt depressief gevoeld ( behalve in de winterperiode) ik denk dat het allemaal te maken heeft met apneu.
Zijn er vrouwen die zich herkennen in de onrust, uit balans zijn na cpap gebruik? En hoe lang duurde dat voordat het stabiliseerde ?
Ik heb lichte osas ( maar op rug 44.1 ahi) zijligging 9.2 AHI , tijdens onderzoek minder dan 5% op rug dus lagere gemiddelde AHI. Slaapendoscopie gehad advies Barbed snore surgery maar zie ik niet zitten.

Re: Voorstellen en vraag

2
Mogelijk presteert uw apparaat nog niet optimaal omdat de instelling niet goed is. Welk apparaat gebruikt u?
Estherdewi schreef: 28 mei 2024, 19:18 Ik gebruik al jaren antidepressiva omdat ik periodes heel somber was maar ik heb mij nooit echt depressief gevoeld ( behalve in de winterperiode) ik denk dat het allemaal te maken heeft met apneu.
Bent is uw innamepatroon (dosis etc.) veranderd? Vermindering van dosis kan bij SSRIs ontwenningsverschijnselen geven zoals rusteloosheid of extreme rusteloosheid (akathisia).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

3
Ik heb een resmed airsence 11, variabele druk want bij vaste druk had ik dichte oren door overdruk en heel erg verkouden. Heb een verwarmde slang en een volgelaatsmasker .
Ik gebruik inmiddels 25 mg sertraline minder en zit nu op een onderhoudsdosering. Afbouw gaat in kleine stappen vanwege ontrekkingsverschijnselen. Ik blijf nu tot september op 25 mg en daarna weer er wat af.

4
Hallo Esther
Ik herken niet echt wat jij beschrijft: de hevige onrust en het gevoel van continu ‘aanstaan’. Ik heb wel bij tijd en wijle last van die onrustige periodes, maar ik zou niet weten hoe dat in verband kan staan met de cpap. Ik zie bij mijzelf een link met de overgang. Jij bent 45, wat te jong nog denk ik… maar het kan wel, dat je al verschijnselen hebt.
Ik heb niet het idee dat vrouwen anders reageren op de cpap dan mannen, maar dat is mijn idee, ik weet er niet genoeg van.
Zou de onrust niet te maken kunnen hebben met het minderen van de antidepressiva?

5
Dank je voor je reactie. Volgens de huisarts ben ik gewoon ontregeld. Door jaren slecht slapen en nu kwalitatief beter slapen. Alles was / is uit balans. Ik ben nog niet in de overgang. Onrust kan idd door afbouw komen van de antidepressiva.
Ik wacht het gewoon af. Ik weet dat slechte kwaliteit van slaap heel veel problemen kan geven (vanuit eigen vakgebied, gedragswetenschapper) maar nooit verband gelegd met eigen slaapkwaliteit. Ik had nooit gedacht aan slaapapneu bij mijn klachten. We gaan gewoon door met de cpap en geduld .