wel of geen c-flex ?

1
Hoi,

in een ander bericht (wegwerken hypopneus) schreef Ruud:
Ruud J, schreef: Philips heeft bij de Dreamstation de c-flex. Deze functie staat meestal standaard op uit.
Deze functie kent net als de EPR 3 mogelijkheden. Alleen hier wordt het omschakelmoment van inademing naar uitademing op andere momenten bepaald.
Als deze functie nu op uit staat en je geen moeite hebt met het tegen de luchtstroom uit te ademen, dan zou ik deze niet gaan gebruiken.
Waarom zou je de c-flex niet aan zetten ? Hij stond bij mij uit en ik vond op zich dat ik wel redelijk uitademen kon, maar deze functie is door de osas-verpleegkundige van het ziekenhuis bij mijn eerste controleafspraak aangezet op de hoogste stand. Ik adem nu inderdaad ietsjes makkelijker uit. Waarom zou je dat niet willen ?

bedankt en groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: wel of geen c-flex ?

2
Saskia, sommigen kunnen problemen erdoor krijgen omdat het omschakel moment van druk verlaging cq verhoging net niet samenvalt met jouw moment van uitademen of inademen. Daardoor kun je je ademhaling niet goed reguleren en kun je een gejaagd gevoel krijgen en kan er eventueel hyperventilatie volgen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: wel of geen c-flex ?

3
Ruud J, schreef:Saskia, sommigen kunnen problemen erdoor krijgen omdat het omschakel moment van druk verlaging cq verhoging net niet samenvalt met jouw moment van uitademen of inademen. Daardoor kun je je ademhaling niet goed reguleren en kun je een gejaagd gevoel krijgen en kan er eventueel hyperventilatie volgen.

Groet RuudJ
Een typische reactie op Flex, wat mij betreft. Niet van toepassing op EPR.

Ik zit te spelen met het idee om m'n BiPAP naar een regionale bijeenkomst te nemen om geinteresseerden in staat te stellen om het fenomeen "Pressure Support" (daar valt EPR onder) te ervaren. Waarom niet eigenlijk? Een bacteriefilter is niet zo duur. Zou leuk zijn icm. de uitstalling van de maskerraad.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: wel of geen c-flex ?

4
ok, dus als ik het goed begrijp: als ik daar geen opgejaagd gevoel van krijg is het goed en kan ik het gewoon zo aan laten staan ?
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)