Instellingen gewijzigd door provider

1
Toen mijn Philips System One het anderhalve maand geleden begaf, kreeg ik een nieuw exemplaar geleverd. Vreemd genoeg zijn de gegevens daarvan niet uit te lezen in Encore. In Sleepyhead lukt het wel.
Wat me opvalt is dat er een aantal gegevens gewijzigd is. Het oude apparaat stond ingesteld in A-flex met een minimumdruk van 4 en een maximumdruk van 11; het nieuwe apparaat stond in C-flex, met een constante druk van 11. Ik heb er zelf C-Flex+ van gemaakt, omdat ik anders moeilijk kon ademen. Ik vind die constante hoge druk ook niet prettig. Soms lijkt het wel of je een stofzuiger op je neus hebt gezet. Daar staat tegenover dat Sleepyhead aangeeft dat mijn AHI gedaald is van 3 naar 0,25. De gemiddelde druk lag voorheen op 8,5.
Los van het feit dat ik niet weet of ik van alles op eigen houtje moet gaan aanpassen, zou ik ook niet weten hoe ik de druk variabel kan maken.
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Instellingen gewijzigd door provider

2
Igoram, een continue druk kan soms beter zijn dan een variabele druk. Bij een variabele druk loopt men het risico dat je achter de apneus aanloopt voordat de apap reageert.

Hoe was jouw 90 of 95 procent druk bij jouw vorige apap? Op die druk stand zou je de cpap kunnen instellen. Niet op de gemiddelde is 50 procent instelling.

Overleg met je leverancier of behandeld arts via de telefoon en vertel over je problemen. Zij kunnen je begeleiden.

Welke versie Encore heb je?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Instellingen gewijzigd door provider

3
Dag Ruud,

Ik heb even met de leverancier gebeld en de vaste druk (C-flex) van 11 bleek een onbedoeld foutje. Heb het apparaat nu weer ingesteld op een variabele druk (A-Flex) van 4 tot 11.
Misschien is het wel beter zo'n hoge druk, want de AHI was bijna verdwenen (0,8), maar zoiets kan ook gezondheidsrisico's met zich meebrengen, denk ik. Ik kan wel eens informeren bij het ziekenhuis dat de apparatuur twee jaar geleden heeft ingesteld; al is het toezicht inmiddels overgedragen aan de leverancier.
De gemiddelde druk <90% van de tijd was 7,7 cm. gemiddelde AHI-score hierbij 2,8 - wat heel wat minder is dan de 28 die zonder apparaat gemeten werden. Wat zou het voordeel zijn om het apparaat daarop in te stellen? Hij gaat per slot van rekening 10 procent van de tijd hoger zitten.
Mijn Encore versie is 2.2.2.0.

Rogier
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Instellingen gewijzigd door provider

4
Rogier, bij een vaste druk van zeg 8 cmh2o blijft de luchtwegen vaak open. Een apneu moet eerst geregistreerd worden alvorens bij een apap de druk omhoog gaat. Je loopt dan achter de Apneu aan en het kan dan ook langer duren voordat de luchtwegen open worden geblazen.

Bij een constante druk ontstaat minder snel een apneu. Natuurlijk kan het voorkomen dat de druk voor sommige Apneu's toch te laag is, deze zul je dan terugzien in de AHI index.

Ik weet niet welk masker type je gebruikt, maar een minimum druk van 4 kan soms benauwd overkomen.

Je hebt ook een PB ontvangen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Instellingen gewijzigd door provider

7
Dag Ruud,

Ik heb je privebericht ontvangen (ik was een weekje op vakantie in Egmond, in een huisje zonder stroom) en heb de recentere versie van Encore geinstalleerd. Hij werkt. Bedankt.

Groet,

Rogier
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Instellingen gewijzigd door provider

8
Hallo,

Welk type therapie, cpap met vaste druk of apap met variabele druk, dient met goede argumenten worden gekozen. Als je grote verschillen in drukbehoefte hebt, gedurende de nacht of grote verschillen tussen bepaalde nachten, dan kan een apap de beste oplossing zijn. Zeker als je anders een hoge vaste druk moet instellen om je AHI laag te houden.

Verstandig is het om de type therapie en de hoogte van de druk in samen spraak met je arts te bepalen.