CPAP zelf aanschaffen?

1
Ik kan ergens hier op het forum een topic vinden, waarin dezelfde vraag staat als die van mij, namelijk:

Is er iemand die weet of ik zelf een CPAP ergens kan aanschaffen?

Ik heb een MRA-beugel voorgeschreven gekregen, maar krijg er (in verband met mijn hypermobiliteit / Ehlers Danlos Syndroom) vrij heftige kaakproblemen door. Ik wil niet weer door de medische molen (heb ik mijn redenen voor), maar wil graag weten of ik net als in de VS gewoon zelf een CPAP kan aanschaffen? Ik ben Amerikaanse en mijn vader heeft er (toen hij nog leefde) in de VS ook gewoon een zelf aangeschaft. Kan dat ook hier in Nederland en zo ja, waar? Heeft iemand daarmee ervaring?

N.B.: In het enige topic dat ik hierover vind, zie ik dat het topic na één antwoord is gesloten, omdat elders op dit forum dezelfde vraag zou zijn gesteld. Maar als ik in het zoekvenster zoek, komt het woord 'CPAP' en 'kopen' zo vaak voor, dat ik het 'oorspronkelijke' bericht hierover niet kan vinden.


Wie kan mij helpen?

Bedankt! :-)

Re: CPAP zelf aanschaffen?

2
Welkom op dit forum.

In Nederland ben je altijd afhankelijk van een doktersverklaring die voorschrijft dat een cpap therapie nodig is. Zonder zo verklaring wordt er vaak niet verkocht.

In Duitsland schijnt het via webshops nog wel te gaan heb ik eens hier gelezen.

Bij het subforum Vraag en aanbod staan er twee te koop.

Een Resmed S9 kan ook centraal Apneu registreren. Een F&P Icon kan dit niet.

Een nadeel is dat de aanbieder van de Resmed zich na de plaatsing nog niet is teruggekeerd op het forum.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CPAP zelf aanschaffen?

4
Ruud J, schreef:In Nederland ben je altijd afhankelijk van een doktersverklaring die voorschrijft dat een cpap therapie nodig is. Zonder zo verklaring wordt er vaak niet verkocht.
In Amerika ook. Je kan zo'n verklaring uploaden bij bijvoorbeeld cpap.com en dan alles bestellen wat je maar wilt. Ik vermoed dat je in Nederland ook gewoon bij iedere leverancier terecht kan als je maar betaalt. Kijk bijvoorbeeld naar webshop.vivisol.nl. Maar zonder doktersverklaring ben je aangewezen op de tweedehandsmarkt (al op marktplaats gekeken?).
Ik heb dit forum verlaten.

Re: CPAP zelf aanschaffen?

5
Maar moet je dat wel willen?
Apneu is echt een serieuze aangelegenheid.
Om daar nou zelf een beetje mee te gaan CPAP- en....
Ik weet niet of dat wel verstandig is. .
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: CPAP zelf aanschaffen?

6
Hoe lullig het ook klinkt, ik denk dat je toch voor een medisch hulpmiddel de medische molen weer in moet, of je dat wilt of niet. Het gaat WEL om je gezondheid. Niet eens zozeer vanwege de vergoeding, daar zou nog wel overheen te komen zijn, maar om zeker te weten dat je de juiste instellingen hebt. Te lage instellingen en je ligt voor niks aan die slurf, te hoge instellingen kan centrale apnoes veroorzaken, en dan is het middel erger dan de kwaal. Het is geen "baat het niet, schaadt het niet-apparaatje. Dat dat in Amerika gebruikelijker is, heeft vermoedelijk te maken met het erbarmelijke ziektekostensysteem aldaar.

Aan de andere kant, vroeger waren die apparaten ook niet zo super geavanceerd als tegenwoordig en zijn er toch veel mensen mee geholpen. Door laag te beginnen en de AHI af te lezen, zou je stapje voor stapje wellicht een druk kunnen vinden die voor jou voldoet. Maar dan nog lijkt overleg met de dokter me wel de voorkeur hebben ; hij moet in elk geval weten DAT je met een dergelijk apparaat slaapt.

Natuurlijk zijn ze gewoon te koop, hetzij via Internet, hetzij via de reguliere handel, hetzij tweedehands. Geen haan die daar naar kraait. Dat is een beslissing die je voor jezelf moet nemen. Dat je van die beugel af wilt kan ik maar al te goed begrijpen ; ik heb mijn simpele bitje (voor knarsen) al binnen een paar weten de hoek in gesmeten van ellende en pijn aan mijn - absoluut lijdende - kaken. KAN niet goed zijn. (Tenzij je kaakstand natuurlijk nadrukkelijk "fout" is en wel wat correctie kan gebruiken). Ik weet niet of je een op maat gemaakte MRA hebt of een overal verkrijgbare "snurkbeugel", maar vooral die laatste zou ik nooit iemand aanbevelen.

Re: CPAP zelf aanschaffen?

7
Ik heb er een gekocht in Engeland, bij Inthus - voor de helft van de prijs die in Nederland werd gevraagd. Maar ook die leveren alleen als je een doktersverklaring kunt opsturen.
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: CPAP zelf aanschaffen?

8
Ik weet niet of het wel zo hygiënisch is om via Marktplaats een tweedehandse CPAP met masker aan te schaffen. Ik zou het in ieder geval grondig schoonmaken en zelfs ontsmetten, je weet het maar nooit. Verder weet je ook nooit of een tweedehandse CPAP verborgen gebreken heeft die zich later alsnog openbaren. Hoe dan ook is het aanschaffen van een tweedehandse CPAP een gok.