Hoger AHI bij ander apparaat ?

1
Noodgedwongen mijn Resmed in moeten leveren en een Dreamstation terug gekregen.
Nu 10 nachten mee geslapen en het blijkt dat ik van gemiddeld een kleine 3 (Resmed) naar ruim 6 AHI (DreamStation) ben gegaan.
De druk is nu ingesteld op 8 (Dreamstation), was bij de Resmed 7,5
De diameter van de slang is kleiner.
Masker en ander instellingen zijn hetzelfde.
Is dit puur toeval of hebben meer mensen een soortgelijke ervaring ?
Voorlopig baal ik als een stekker dat ik mijn Resmed niet meer heb. :(

Iemand een tip wat ik kan doen ?
Ik heb in ieder geval de druk weer teruggezet naar 7,5 hoewel ik gevoelsmatig hem zou moeten verhogen naar 8,5 ?

Groet, Rob

Re: Hoger AHI bij ander apparaat ?

2
Hallo Rob,
obsnurk schreef:Nu 10 nachten mee geslapen en het blijkt dat ik van gemiddeld een kleine 3 (Resmed) naar ruim 6 AHI (DreamStation) ben gegaan.
Dat kan. De meetmethode verschilt per apparaat. Ik ben ooit van een GoodKnight naar een Respironics overgestapt en mijn AHI veranderde opeens van rond de 6 naar minder dan 1. En dat terwijl de druk hetzelfde aanvoelde en ik me ook niet anders ging voelen.

Het kan ook zijn dat die Dreamstation standaard een wat lagere druk geeft omdat hij op een andere manier de druk in de slang meet. Als de leverancier daarvan op de hoogte is kan ik me voorstellen dat ze dat vooraf al willen compenseren om klachten achteraf te voorkomen. Ik zou hem gewoon weer op 8 zetten en dan bepalen of dat hetzelfde aanvoelt als de druk die je gewend was.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Hoger AHI bij ander apparaat ?

3
Dank voor je reactie Peter.
Helaas kreeg ik ook van mijn vriendin te horen dat ik me weer met kracht omsmeet in mijn bed.
Dus het was echt een verslechtering.
Nu op aanraden van de leverancier naar 8,5 en het probleem lijkt over.
Maar op een of andere manier wil ik de instelling zo laag mogelijk en is het wel een tegenvaller, 8,5 net of ik ineens veel "zieker" ben geworden.
Enfin, het is niet anders.

Re: Hoger AHI bij ander apparaat ?

4
Beste heren

Jullie bevestigen mijn gedacht, ik sliep een jaar lang met de Resmed airsense s10 (6.2 cm) en had gemiddelde ahi 2.8/uur waarvan 1 hypopneu, 0.1 obstructief en 1.6 centraal. Nu slaap ik een week met de Dreamstation (6 cm) en stijgt mijn ahi naar 6.8/uur waarvan 5.4 alleen hypopneu. Wat mij ook opvalt dat de dreamstation registreert centraal apneu van 58 secunden en hypopneu van bijna 1 minuut terwijl ik nog wakker op bed.. Ik word gek van.

Groetjes. Medhat

Re: Hoger AHI bij ander apparaat ?

6
MedEgy schreef: 25 feb 2019, 19:38 Wat mij ook opvalt dat de dreamstation registreert centraal apneu van 58 secunden en hypopneu van bijna 1 minuut terwijl ik nog wakker op bed.. Ik word gek van.
Het CPAP apparaat weet niet of u wakker bent of niet. De ademhaling tijdens wakker zijn is zeer onregelmatig, daardoor detecteert het apparaat valse positieven. Deze moet u negeren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoger AHI bij ander apparaat ?

7
Beste allemaal

Bedankt voor de reacties, gelukkig krijg ik vanmiddag een Resmed ipv de Dreamstation, na overleg met het slaapcentrum en de leverancier, het ging niet alleen om de registratie van het apparaat wanneer ik wakker ben maar ook de registratie van de slaaptijd was ook niet fijne (te veel hypopneu). Gisteren sliep ik met mijn oude Resmed (wordt vandag teruggestuurd naar de vorige leverancier), heeeeeerlijke geslapen met 1.8 AHI/ uur. Ik zoek het niet meer uit, ik ben van Resmed.
😊.. Gr. MedEgy