Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

21
nou, als ik wakker wordt dan komt dat vaak omdat het apparaat hard blaast. ik reset m dan maar zet m van tevoren eerst even uit.ik zit dan even te rusten. vaak voelt t toch alsof ik in een apneu wakker werd. ja de pijn is in de nek en schouderbladen.alsof iemand mij geschopt heeft zo voelt t. gisteravond bijv.ook weer. en ik lag ook even wakker voordat ik in slaap viel en was echt wakker maar t leek alsof t apparaat toch hard blies. deze week pakt hij wel de druk v 16. en ik heb tussen de 7 en 9 komma nog wat apneus, volle buik en hartkloppingen als ik net wakker wordt. ik val ook elke avond voor de tv in slaap. dan wordt ik tussendoor wakker en heb ik ook heel veel pijn aan mn bovenarmen,nek en schouderbladen...waar kan ik eventueel naar toe voor n second opinion? ik heb t idee dat mn arts in tzelfde blijft hangen. vanmiddag moet ik voor n ander kapje;mond-neus . dan wille ze ook dat ik mn mra beugel weer ga gebruiken terwijl ik daarmee t gevoel heb dat mn onderkaak naar achter geduwd wordt en mn luchtpijp juist dichter gaat...

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

22
Dat wakker worden heet een arousal = (bijna) ontwaking en vaak gebeurd dit na een hypopneu = ademhaling met een verminderd teugvolume vaak samen met een zuurstofdaling van meer dan 4 %. Ook gebeurd dit vaak na een langdurige ademstop = apneu. Je kunt dan hyperventileren na het wakker worden. Het opgeblazen gevoel in de buik kan pijnlijk zijn en je kunt een harde plek daar voelen, dit heet Aerofagie.

De pijn in de nek, schouderbladen en middenrif/borstbeen ontstaat door de te hoge druk die de Hulpademhalingsspier activeert.

Bereken is volgens de Nek-formule wat bij jou de druk ongeveer zou moeten zijn volgens die formule en zet de uitkomst eens in jouw volgende bericht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

24
Hoi allen,

Ik heb eerder berichten geplaatst, maar deze lijken weg gehaald?

iig, heb nu ca. 4 maanden Cpap masker met een Philips Dreamstation.
Begonnen met druk 7. Naar 8 en 8,5.
Op het laatst een AHI tussen de 7-13 dus ansich OK.
Blijven pushen bij t hospital om druk omhoog te krijgen., nu op 9 dus ben vannacht benieuwd.
Standaard op Flex 1 en bevochtiger op Adaptief.
Ik ben tot nu steeds fitter en dus blij!

Feel free en hoor graag jullie bevindingen!

Grt. C.

Oh ja fyi;
1.90M
104 kg.

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

27
Wat was jouw ahi bij de slaaptest?
Heb je ook je nekomvang in cm?

Mijn ervaring met een full face masker is dat de ahi altijd hoger ligt bij ademhaling door de mond dan bij via de neus.

Ik had met ff masker een ahi van tussen de 8 en 14 en slechts 5 keer onder de 5 per uur in 14 maanden tijd.

Sinds ik overgestapt ben naar een neusdoppen masker heb ik een jaargemiddelde van 2,4 per uur en nu 1,9 per uur. De ahi ging direct naar beneden. Trouwens de druk ook. Was 12 - 14 cmh2o, nu 8 cmh2o met epr 1.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

28
Ok klinkt vergelijkbaar als bij mij.

Bij de slaaptest zat ik boven de 30 AHI.
Heb hiervoor een Mra beugel gehad, bijna 7 jaar, eerste jaren tevreden daarna nooit volledig tevreden geweest.

Na 5 jaar kreeg ik een nieuwe beugel die niet goed ingesteld stond, e.e.a. geprobeerd maar lukte niet meer. Op het laatst zo moe dat ik met wat doordrukken bij de slaapafdeling en 2 slaaptesten een masker kon krijgen.
FF masker; ik twijfelde ook, maar toch werd deze mij geadviseerd..
Wat bij mij ook helpt; op de zij slapen i.p.v. rug, dan is de AHI vaker ook lager.

Bedankt voor de tip; Ik heb in december een tel. Afspraak, dan ga ik een neusdoppenmasker aanvragen.
( ik vind persoonlijk het neusmasker wat ik nu heb wel minder comfortabel.)

Grt Colin

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

31
Ik heb even via de Nekformule de benodigde druk uitgerekend. Volgens die formule met BMI 28.8 (104 kg/1.9m/1.9m) nekomvang 44 cm en AHI 30 tot 35 (was meer dan 30) kom ik uit op 6,8 tot 7,0 cmh2o

Je zou dus genoeg kunnen hebben met een druk van 7 cmh2o en voor de veiligheid een druk van 8 cmH2o. Dus hoger zou niet nodig zijn.

Verder miste je wat eerdere geschreven berichten. Als je op je naam klikt wordt je naar een pagina doorgelinkt waar je je berichten die jij hebt geschreven terug kunt vinden. Ik denk dat je deze Berichten bedoelde?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar