Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

1
Heb de eerste 3 maanden een DeVilbiss CPAP gebruikt, daarmee was mijn AHI zelden boven de 3.0. Met een druk instelling van 6,5. Vanwege veel condens mogen overstappen op een dreamstation met verwarmde slang. Perfect. Maar mijn AHI zit nu eigenlijk altijd boven de 5.0 tot zelfs 7.4 Max. Ik heb mijn druk al verhoogd naar 7,5 maakt niets uit behalve dat ik slechter slaap, door de hogere druk?.
Wat mij opvalt is als ik met de DeVilbiss mijn adem inhield, ging het apparaat een soort stotende druk geven. De Philips reageert hier echter helemaal niet op. Eerlijk gezegd worden mij in alle instellingen niet echt duidelijk wat ik zou moeten veranderen. Ik heb nu voor komende nacht de instelling op Auto gezet met een minimum druk van 4,0 en een Max van 20,0.
Heeft iemand uitleg of zinvolle tips wat ik zou kunnen doen, want ik vrees dat mijn hulpverlener kerst aan het vieren is en hij heeft groot gelijk :D

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

2
Hans, hoewel ik als vrijwilliger van de ApneuVereniging geen druk adviezen mag geven, wil ik hier wel op reageren.

Sowieso geven wij vaak aan dat het drukverschil tussen minimum druk en maximum druk 3 cmh2o, hooguit 4 cmh2o bij een Apap instelling het beste is. Waarom? Bij een apneu moet de apap van ver komen, in dit geval van 4 cmh2o tot aan de druk die nodig is om de Apneu op te heffen. De apap geeft dan een zeer grote druk verhoging met het risico dat je daarom al wakker wordt.

Een maximum druk van 20 is ook veel te hoog. Dit brengt risico met zich mee, namelijk boven een druk van 12 - 14 cmh2o bestaat de kans op het uitlokken van Centraal Apneu, dit is Apneu die ontstaat doordat de hersenen stoppen met het afgeven van een ademhaling signaal.

In feite heb je nu een drukverschil van 16 cmh2o en dit is veel te veel.

Ik weet niet met wat voor masker je slaapt, maar de kans bestaat dat deze van je gezicht wordt afgeblazen met grote lekkage tot gevolg en daarmee een onjuiste meting van je ahi, omdat deze tijdens lekkage bijna niet meer is vast te stellen.

Mijn tip in deze:

Minimum druk 5 cmh2o met maximum druk 8 cmh2o, eventueel met flex stand 1.

Na de feestdagen contact opnemen met je begeleidend OSASverpleegkundige.

Kijk niet teveel naar je ahi cijfertjes. Een ahi van 7 is ook nog goed. Kijk eerder naar, hoe jij je erbij voelt.

Blijf alert, maar ga niet aan de hand van je ahi cijfer leven, beter naar je gevoel. En geef het de tijd.

Echt een druk instelling van 4 - 20 cmh2o is zeer zeker af te raden.

Sterkte en laat even weten wat je nu doet en hoe je aankomende nacht geslapen hebt.

Fijne kerstdag vandaag.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

3
Dank je wel RuudJ, daar heb ik wat aan voorlopig, was zeker van plan na de feestdagen contact op te nemen.
Overigens doe jij ook nog wat anders dan druk zijn met dit forum? Ongelooflijk snel ben jij altijd met jouw reacties. Zelfs op 1e kerstdag, heel bijzonder. Nogmaals dank en jij ook fijne kerstdagen.
Ik denk dat ik hem nu toch maar weer terugzet op 7.0 en niet op auto, moet inderdaad wellicht gewoon even geduld hebben tot na de feestdagen. Tenslotte is een AHI 7 altijd nog beter dan zonder CPAP boven de 40 :D

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

4
Hans, de instelling die ik je gegeven heb als tip, kun je best eens uitproberen. Kan heel goed uitpakken.

De flex van 1, geeft een verlichting bij het uitademen, niet zoals bij Resmed die dan een druk bij uitademing geeft van - 1cmh2o tov de inademingsdruk, maar wel een vermindering bij het uitademen die dit benaderd.

Graag wil ik even weten met wat voor masker je slaapt. Merk en type?

Neus of neusdoppen of full face en van welke fabrikant.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

6
Ok, Hans ben ook benieuwd hoe het gaat.

Mag ik vragen waarom een Full face masker?

Mij eigen ervaring met een full face masker was dat de AHI vrijwel nooit onder de vijf per uur uitkwam.

Met neusdoppen masker daarentegen bijna nooit boven de 5, eigenlijk tussen 0,5 en 3 per uur met af en toe een uitschieter. Afgelopen nacht 3,3 /uur.

Gemiddeld 2,6 /uur/jaar.

Had een FF masker een speciale reden?

Hoe bevalt dit masker?

Als je het bericht van JeBe volgt, die heeft hetzelfde masker als jij maar heeft daar grote lekkage problemen mee.

Heb jij daar ook last van?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

7
In heb een fullface omdat ik altijd doormijn mond adem. Althans dat denk ik dat dat de reden is
Ik heb tot op heden geen tot weinig last van lekkage. Moet hem wel zorgvuldig opzetten. Ben wel van een Large naar Medium gewisseld . Die zit prettiger vind ik. Heb me wel afgevraagd of een speciaal voor de dreamstation niet beter zou wezen. Maarja dan val je weer in die verzekering kwesties denk ik.

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

8
Hans, er zijn geen speciale maskers voor wat voor merk cpap dan ook.

Philips heeft wel een Dream lijn opgezet met de Dreamstation als xpap, de Dreamwear als masker voor onder de neus nu ook verkrijgbaar met bluegel neusdoppen en de Dreammapper als app om gegevens op je telefoon of tablet te tonen.

Dit deed Resmed ook al met de Resmed airline. Resmed AirSense 10 als cpap/apap en Aircurve CS 10 als bipap/asv en Climate Airline verwarmde slang, Resmed Airfit F10/F20, N10/N20 en P10 maskers en de website myAir om gegevens te laten zien.

Maar je kunt elk type masker van elke fabrikant gebruiken bij elk apparaat.

Philips heeft bij zijn eigen maskers dan nog een instelfactor die je kunt instellen in het apparaat. Meestal begint dit met een X gevolgd door een nummer.

Ook ik begon om dezelfde reden als jij met een full face masker de cpap therapie. Echter ik kwam er achter dat ademhaling door de neus veel beter is, ondanks mijn mond lekkage. Daarvoor heb ik de Ruby Chinstrap adjustable 9 in gebruik. Ik kan het je aanraden.

De Dreamwear is er nu ook met neusdoppen en je kunt dit masker geheel samenstellen met verschillende maten.

De doppen zijn nog maar net verkrijgbaar in NL.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

9
Hallo RuudJ, vannnacht op jouw advies op Auto min 5.0- Max 8.0 en flex op 1 getest.
En.....AHI 3,2 dus dat ziet er veelbelovend uit.
DreamMapper laat zien dat ik 0 centrale Apneus had, 2 Obstructieve en 24 Hypopneus, dit laatste schrik ik toch altijd van die fluctueert van 18 tot 1x zelfs 56 sinds ik 1,5 week DreamMapper gebruik, maar eigenlijk zegt me het ook helemaal niets, ondanks het lezen van de uitleg staat er niet bij of dat (normaal) is.
Hoop dat je voor dat laatste nog een uitleg hebt.
Groeten Hans

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

10
Hans, kun je ook nog even zeggen hoelang je cpap vannacht heeft aangestaan en ook wat het apparaat aangeeft bij de 90 of 95 % drukinstelling?

Wat staat daar voor druk?

Of via Sleepyhead min. Medium, 90 of 95 % en bij maximum druk?

24 hypopneus is 24 keer minimaal 10 seconden dus 240 seconden is 4 minuten. Dus sowieso circa 5 minuten met de Apneu meegerekend in Ademstop/ademhaling vermindering geweest. Ziet er dus goed uit.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

11
RuudJ, zoals gevraagd
8,02 uur gebruikt en 90% 8.0 cm H2O.
Passend masker 100%
Periodieke ademhaling vandaag voor het eerst 0% op het apparaat te zien. andere dagen meest 2% . Dit zegt mij ook helemaal niets, ook het Philips filmpje in de app maakt mij dit niet duidelijk. Alleen als het hoog is moet je contact opnemen met jouw hulpverlener.

Blij met jouw geruststellende antwoord
Maar dat het er goed uitziet dat is nu net wat ik mij altijd afvraag. Want als ik lees 5 minuten per uur minder of stoppen met ademhalen. Denk ik hhhhmmmmmmm is dat wel goed. Kortom je merkt wel dat ik van al die getallen nog steeds niet veel begrijp afgezet tegen wat schadelijk voor je is is of niet.
Groeten Hans

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

12
Hans, ieder mens zonder cpap of MRA kan Apneu hebben tussen 0 en 5 per uur.

Dat zijn normale waarden waar men (lees longarts) geen waarde aan hecht, tenzij je met deze waarden uitdrukkelijk last hebt van zeer grote vermoeidheid. Dan zou men daar aandacht aan moeten schenken.

Dus ingeval van jou, 8 uur slaap met zeg maximaal 5 per uur, dan zou je dus 40 Ademstops en/of Hypopneus hebben en dan is dat nog gewoon normaal en heeft een mens zonder de indicatie van apneupatiënt te zijn geen cpap of MRA nodig.

In geval van een apneu patiënt die een hulpmiddel gebruikt zoals de cpap of MRA, dan heeft het hulpmiddel ervoor gezorgt dat de hoge Apneu tot een waarde onder de vijf per uur is gereduceerd. Dit wil niet zeggen, zoals weleens door anderen wordt gedacht, dan heb ik geen hulpmiddel meer nodig.

Juist dankzij het hulpmiddel is de AHI waarde voor Apneu patiënten tot een acceptabele waarde teruggebracht. Lager kan maar wil niet altijd zeggen, dat je je er ook beter bij voelt.

De 90 % waarde is bij jou dus 8 cmh2o en dat is dan ook meteen de maximale waarde. Dit wil dus zeggen dan 40 {90 - 50} procent + 10 {100 - 90} procent van de tijd, dus de druk op zijn maximum stand heeft gestaan.

Je kunt dus ervoor kiezen om de minimum druk iets hoger te zetten, stel 6 en de maximum druk op 8,6 cmh2o.

Dat zijn nog hele normale waarden. Bekijk dan morgen weer hoe het gegaan is.

Maak je dus niet druk over de tijd in Apneu, maar kijk hoe jij jezelf er bij voelt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

13
Hallo RuudJ,
Ik zou je nog even laten weten hoe het nu gaat, en ik kan je zeggen het gaat inderdaad beter, ik zit nu 3 nachten steeds rond de 3,5 AHI veel beter dus. Hij staat nu op min 5.0 Max 8,5 afgelopen nacht zat ik bij 90% op 7,8. 0 centrale apneus, 0 obstructieve apneus en 23 hyphopneus maar belangrijker, ik slaap prima en voel me goed.
Bedankt voor jouw adviezen en uitleg.

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

14
Hoi Hans,

Goed om te horen dat het beter gaat.

Aan de maximum druk zou je niets moeten doen, maar de minimum druk zou je nog iets omhoog kunnen doen.

Hypopneus ontstaan door gedeeltelijke blokkering van de keel. Door de minimum druk misschien iets te verhogen, kun je de hypopneus proberen ook te verlagen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Krijg AHI niet onder 5.0

15
hoi Ruud
ik lees nu dit gesprek omdat ik via google eea zocht aan antwoorden. ondanks de cpap behandeling heb ik nog veel te lage zuurstofmomenten bij een druk van 7 langzaam oplopend naar 10 en bij apneu tot 16.. daarom is de druk aangepast van 8 langzaam oplopend naar 12 en bij apneu naar 16. ik heb een neusmasker over de neus (geen dopjes) ze willen nu een full face mask ivm door de mond ademen en dan in combi met MRA. wat me opvalt is dat t apparaat niet altijd de druk v 16 pakt terwijl ik dan wel op 7 of 8 apneus zit en ook net na t wakker worden geen fijn gevoel heb. hij pakt niet wat hij kan. en ik wil niet graag een full face mask en dus eerst weten wat de oorzaak is van dat hij niet de druk pakt die kan. ik heb een vergroeide nekwervel,waardoor waarschijnlijk de apneu. bevochtiger staat op 5. een beetje omhoog liggen dmv trendelenburgbed werkte ook maar kort. lekkages is 0. periodiek ademen is meestal 0 maar was laatst 1 en 2
bvd

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

16
Welkom Lielke op dit forum. Als je over apneu wilt lezen kun je hier de ApneuMagazines downloaden. De meeste zijn gratis, de laatste twee jaargangen alleen voor leden van de ApneuVereniging te downloaden.

Ik neem aan dat je een Dreamstation in huis hebt staan. De instelling zal dus, denk ik zijn, rampstart druk 8 cmh2o in een bepaalde tijd oplopen naar de minimum ingestelde druk van 12 cmh2o en indien nodig kunnen oplopen naar de maximum ingestelde druk van 16 cmh2o.

Klopt deze aanname?

Allereerst de vraag, heb je last van klachten met het uitademen tegen de luchtstroom in en ondervind je misschien pijn klachten in je rug ter hoogte van de nek en schouderbladen, niet zijnde de eventuele pijn die door de nekwervel kan zijn veroorzaakt?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Krijg AHI niet onder 5.0 met dreamstation.

20
Okay.

Dan heb je dit nog niet beantwoordt:
Allereerst de vraag, heb je last van klachten met het uitademen tegen de luchtstroom in en ondervind je misschien pijn klachten in je rug ter hoogte van de nek en schouderbladen, niet zijnde de eventuele pijn die door de nekwervel kan zijn veroorzaakt?
Heb je hier last van?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar