uitlezen SD-kaart lukt niet

1
Goedendag,

Ik heb een Philips Respironics Dreamstation.
Die is echter door de leverancier (vivisol) zo ingesteld dta ik maar weinig info kan zien. Ik zie het aantal uur dat ik hem opgehad heb en de 90%-druk. Ik zie nergens wat de AHI of maskerlekkage is.
Ik was daar zo na een eerste week gebruik benieuwd naar, en dus heb ik geprobeerd dit te vinden met Dreammapper en/of SleepyHead. Echter...mijn SD-kaart uitlezen lukt niet.

Ik heb zowel SleapyHead als de gegevenskaartuploadertoepassing van DreamMapper voor Windows geïnstalleerd.

Ik gebruik Windows 7 en heb geen mobiele mogelijkheden (zoals smartphone, tablet, wifi, bluetooth) Ik probeer de Philips SD-card in te lezen met behulp van een (oude, SanDisk) adapter voor de SD-card . Echter zowel SleapyHead als de gegevenskaartuploadertoepassing van Dreammapper kunnen geen geheugenkaart vinden.

Wanneer ik de kaart vanuit de pc probeer te openen, krijg ik een melding dat de kaart geformatteerd moet worden voordat ik deze kan gebruiken.
Dat wil ik echter niet doen want dan ben ik de gegevens van de eerste week van gebruik kwijt Wat me vrij belangrijk lijkt te bewaren want over 2 weken komen ze van Vivisol terug om met die gegevens een vaste druk te bepalen en die in te stellen.

Is er een oplossing ?
(anders dan geduldig afwachten tot Vivisol of het ziekenhuis me verteld wat de gegevens zijn)

Overigens moet ik zeggen dat het me alleszins meevalt tot nog toe. De eerste nacht was hommeles, ik kon slecht in slaap komen, werd vroeg wakker en heb hem toen afgezet/uitgezet, en ik voelde me belabberd. Toen heb ik hier op het forum eea opgezocht over bevochtiging enzo, dat aangepast in mijn menu en vanaf toen ging het een stuk beter. Na een paar nachten denk ik dat het masker goed zit, mijn kussen goed is (die heb ik platter gemaakt want hij drukte mijn neusmasker aan de kant) enz. En ik slaap nu al gewoon een hele nacht door. Dat had ik niet verwacht.
Beter gaan voelen daar zal ik nog wel even geduld voor moeten hebben denk ik zo . Maar tot nog toe gaat het goed vind ik.
Nu dus nog de vraag of de meetgegevens dat bevestigen..


Bedankt en groetjes,
Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

2
Welkom en fijn dat het slapen met het apparaat en masker voorspoedig verloopt.

Wat de SD-kaart betreft, kan het niet zo zijn dat (per ongeluk) het kaartje op ‘locked’ staat, dan worden er namelijk géén gegevens op het kaartje gelezen. Als het goed is zit er aan de linkerzijde van het kaartje een schuifje dat dan eventueel bij het dichte slotje zit. Meestal daarboven is een open slotje en daar moet het schuifje op staan.

M.vr.gr.

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

3
Hoi Clan,

Dank voor de reactie.
Ja dat klopt, maar dat raden ze speciaal aan als je SleepyHead installeert. Altijd de kaart op locked zetten om te voorkomen dat er naar geschreven kan worden op het moment dat je hem in de computer stopt omdat soms de computer automatisch bestandjes erop zet die de kaart onbruikbaar maken voor de CPAP.
Maar dat is een schrijfbeveiliging dan zou je hem toch nog wel moeten kunnen uitlezen ?
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

4
Als de SD-kaart op ‘locked’, oftewel schrijfbeveiliging, staat en deze zit in de Philips Dreamstation dan worden er óók geen gegevens op de kaart geschreven.

En dan is het logisch dat de software van SleepyHead het kaartje ook niet kan inlezen wegens het ontbreken van gegevens.

De schrijfbeveiliging zet je even aan om de gegevens in SleepyHead in te lezen en voordat het kaartje weer terug gaat in de Philips Dreamstation dan de schrijfbeveiliging er weer af halen.

M.vr.gr.

P.s. Dat betekent dus ook dat bij controle in het ziekenhuis en/of door Vivisol de gegevens niet gelezen kunnen worden.

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

5
Ah hoi, nee dat bedoel ik ook niet.

De SD-card zat zonder schrijfbeveiliging in de CPAP en heb ik voordat ik hem in de pc stopte op locked gezet. Daarna heb ik hem weer 'un-locked' (nog voor het slapengaan extra gecontroleerd) en weer in de CPAP gestoken

groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

6
Ik vrees dat ik verder niet kan helpen, ik heb zelf een ander cpap apparaat dan de Philips.

Als de SD-kaart in het Philips apparaat gedaan wordt, krijg je dan een melding?
Het feit namelijk dat bij de kaartlezer in de pc gevraagd wordt om te formateren wekt bij mij ook wel de indruk dat het kaartje eventueel niet in orde is. Maar dat zou ook betekenen de gegevens ook via het Philips apparaat niet op de kaart opgeslagen wordt.

Verder zou ik het op het ogenblik niet weten dan alleen maar te adviseren om maar op de consulent van Vivisol te wachten.

M.vr.gr.

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

7
Is het een SDHC-kaart? Dat is tegenwoordig de standaard. Deze kan niet door oudere types kaartlezers uitgelezen worden. Ik had hetzelfde toen mijn CPAP vervangen werd door een nieuwer type met SDHC-kaart. Een nieuwe kaartlezer was de oplossing. Even googlen. Ze zijn al voor een paar Euro op de kop te tikken (in de vorm van een USB-stick). Waarschijnlijk heeft de Action ze ook.

Groet, Jan

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

8
Hallo allemaal,

Het probleem is opgelost. Jan bedankt voor de 'gouden' tip, het lag inderdaad aan de kaartlezer. Met een nieuwe kaartlezer kan ik het zowel in Dreammapper als SleepyHead uitlezen. Bedankt voor jullie reacties
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: uitlezen SD-kaart lukt niet

9
Overigens heb ik de vraag ook aan de fabrikant (Philips) gesteld, en zij gaven mij het onderstaande antwoord. Wellicht handig voor mensen bij wie bovenstaande geen oplossing is.
De DreamStation (maar ook de System One CPAP’s) zijn uitgerust met een intern geheugen als back-up. Indien je de kaart niet kan lezen in Windows heeft deze mogelijk een ‘bad-cluster’ opgelopen wat een SD-kaart onmogelijk maakt om uit te lezen. Echter het interne back-up geheugen kan opnieuw op de kaart geschreven worden. Je kan 2 zaken doen:

1. Een andere SD-kaart die je hebt (bv. foto toestel ofzo) in jouw CPAP schuiven. Op het scherm van je CPAP zal je dan zien dat er gegevensactiviteit is die je duidelijk moet maken dat er gegevens op de kaart geschreven worden. Wacht tot deze activiteit stopt (kan meerdere minuten duren afhankelijk van het aantal data op het interne geheugen). Eens alle data overgeschreven en op het scherm de gegevensactiviteit stop en je gewoon terug het normale beginscherm krijgt op je cpap, de SD-Kaart uit je toestel halen en deze in je kaartlezer van je PC brengen. Als het goed is moet de data nu leesbaar zijn voor DreamMapper. Kijk wel even na of je wel degelijk de Europese instantie van DreamMapper gebruikt en niet de Amerikaanse (ook als is deze in het Nederlands). Je kan dit zien aan het webadres. Deze moet “eu” bevatten: https://eu.mydreammapper.com

2. Indien je geen andere SD-kaart ter beschikking hebt kan je gewoon deze van je CPAP formatteren en daarna in je CPAP brengen. Vanaf dan zijn de stappen hetzelfde als is 1.


Houdt er rekening mee dat je pas data in DreamMapper ziet vanaf de datum dat je bij DreamMapper hebt geregistreerd. Dit heeft te maken met de privacy wetgeving. Echter op je kaartje staat wel degelijk alle data die je thuiszorgleverancier of slaapcentrum kan consulteren.
groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)