Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

1
Hallo
Ik zou heel graag willen weten of er apparaten bestaan waarbij de druk lager dan 4 ingesteld kan worden. Ik heb nu sinds gebruik vanaf juni nl erg veel andere klachten aan mijn longen en ribben en bijna continue 0,0 stops.
Kan iemand mij verder helpen?
Bedankt alvast!

Re: Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

2
Welkom Kasp,

Er zijn niet veel machines die een lagere druk instelling hebben dan 4 cmh2o. Ik meen dat de Devilbiss 6 een drukinstelling van 3,5 cmh2o heeft.

Wat voor machine heb jij nu dan? Merk? Ingestelde druk?

Als jij met een druk van 4 cmh2o als vaste continue druk slaapt en daarbij vaak een AHI van 0,0 p/u haalt, dan vraag ik mij af of je wel een Cpap nodig hebt.

Is het soms dat je in zijligging geen of weinig apneu hebt en in rugligging iets meer?

Mocht dit zo zijn dan kun je dus positioneel apneu hebben (= posas)

Het is dan mogelijk om met een SPT (= Slaap Positie Trainer) als de NightBalance te slapen.

Je kunt hier meer informatie over vinden:

viewtopic.php?f=67&t=8390

Je kunt deze vergoed krijgen vanuit het Basispakket, maar dan zul je waarschijnlijk de cpap moeten inleveren.

Mocht je nog vragen hebben, dan horen we het wel hier.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

4
Bedankt voor de reacties.

Ik had voor de behandeling 10 stops per uur en heel veel vermoeidheidsklachten. Sinds de behandeling zijn die klachten (zo goed als) weg.
Ik slaap nooit op mijn rug, dat blijkt ook uit de uitgelezen gegevens. Dus daar kan het niet in zitten.
Heb inmiddels zo veel pijn in mijn linker ribben (schuin achter in de zij) dat ik overdag belemmerd wordt en in de nacht omdraaien naar de andere zij ook een pijnlijk iets is.
Ik heb een Resmed Airsense 10 Elite. De druk staat na een start op 7,6 bij aanvang van de therapie inmiddels op 4. Ik heb met de 4 druk dus bijna geen stops meer (tussen 0,0 en 0.4, maar meestal 0,0) en wel continue een drukgevoel op mijn longen (alsof ze opgeblazen worden) en nu een tijdje al last van die ribben (eerst rechts en nu weer linksachter in de zij).
Ik heb contact opgenomen met het slaapcentrum maar die zeggen dat het niet met de behandeling te maken kan hebben. De klachten zijn echter wel vanaf de start van de behandeling gekomen.
Ik krijg soms het gevoel dat mijn apparaat een veel hogere druk geeft dan waar hij op ingesteld staat...maar dat zou ook niet mogelijk zijn volgens het slaapcentrum en de leverancier.
Beetje wanhopig inmiddels... ik hoop dat er nog wat meer tips/ideeën zijn.

Groetjes
Sylvia

Re: Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

5
De Resmed Airsense 10 Elite staat bij aanvang op 4, vermeld je. Het kan zijn dat dit de opstartdruk is, welke vaak na 20 minuten verhoogd wordt naar de werkelijk ingestelde druk.

Na het starten kan je rechts bovenin het schermpje van het apparaat zien wat deze werkelijke druk is.

Gezien de klachten zou het wellicht mogelijk zijn dat de ingestelde druk misschien te hoog is, misschien kan je voor jezelf deze berekening van de nekformule eens maken:

Druk = -5.12 + (0.13*BMI) + (0.16*nekomtrek in cm) + (0.04*AHI); de AHI is de AHI, voortkomend vanuit de slaaptest.

Meestal wordt voor de instelling van het apparaat de uitkomst met 1 verhoogd voor de drukinstelling.

Dit heb ik overigens van een topic van Ruud J (met dank).

M.vr.gr.

Re: Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

6
Meten is weten: Als de SD-kaart van de machine wordt uitgelezen met Sleepyhead is het makkelijk om te zien hoe het apparaat zich gedraagt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

7
Mijn druk staat echt op 4 ingesteld en heeft dus ook geen aanlooptijd want die is net zo laag. De nekberekening geeft bij mij een benodigde druk van 7.6 maar die bleek veel te hoog.
@ persluchtpiraat: Ik weet niet wat Sleapyhead is... doen ze dat bij het slaap centrum dat uitlezen of kan ik dat ook zelf?
Ik heb inmiddels ook begrepen dat je het apparaat bij het slaapcentrum kan laten testen op juiste druk. Ik ga dat ook maar laten doen om uit te sluiten dat het apparaat de verkeerde druk geeft.

Re: Drukmogelijkheid lager dan 4 mB?

9
Ik zou inderdaad eens via Sleepyhead je cpap eens uitlezen. Dan heb je meer inzicht in wat er gebeurd. Al heb ik zelf weinig verstand van de cpap's, maar vind het wel interessant om dit te volgen wat voor jou de oplossing kan zijn.
Goed dat je jezelf niet laat afschepen en zelf op onderzoek uit gaat. Jij heb klachten en die worden ergens door veroorzaakt. Jammer dat een slaapcentrum en/of leverancier hier niet meer tijd in willen steken en zich er maar makkelijk vanaf maken.

Succes in alles,