Geen WIFI wat nu?

1
Dat ik op zoek ben/ ga naar een CPAP voor op reis beschreef ik al eerder. Echter na het lezen van het topic uitlezen SD kaart bekruipt mij het gevoel dat dat allemaal zo simpel niet is. Stel mijn reis CPAP heeft geen WIFI maar wel een SD kaartslot. Wat zal de reaktie van de leverancier zijn als er geen info via WIFI verbinding meer verschijnt! Erger nog, de verzekeraar betwijfelt of ik wel therapietrouw ben, en zou kunnen overwegen de vergoeding stop te zetten. De info die door mijn reis CPAP op SD wordt gezet kan die door mijn behandelaar uitgelezen worden? Wat is het gevolg als ik de SD kaart van mijn vaste CPAP in het SD slot van de reis CPAP stop?
Wie kan nog meer consequenties bedenken waar rekening mee te houden is?
Dank.
WillemK

Re: Geen WIFI wat nu?

2
Ik ben niet akkoord gegaan met op afstand uitlezen en mijn CPAP heeft in het geheel geen wifi-hardware. Ik ben nog niet zo lang bezig met de therapie dus nog niet meegemaakt dat men gegevens wilde hebben. Mocht verzekeraar/leverancier daarvoor aankloppen dan zal ik ze verwijzen naar mijn behandelend arts; de enige met wie ik van zins ben mijn gegevens te delen, hetzij door sturen van uitdraai van mijn software of het meenemen van de SD-kaart naar een consult.

Re: Geen WIFI wat nu?

3
Ik heb hier geen ervaring mee en het is natuurlijk goed om hier wat ervaringen op dit forum op te vragen, maar ik zou deze vragen cq opmerkingen óók aan de behandelaar/leverancier voorleggen.

Wat betreft je sd kaart van je vaste apparaat in het reisapparaat over te zetten, waarschijnlijk werken beide apparaten met verschillende software. Het lijkt mij verstandiger in het reisapparaat een aparte sd kaart te zetten. Zolang deze gegevens maar worden opgeslagen kan je het altijd aantoonbaar maken wat jouw gebruik vooor de behandeling is.

M.vr.gr

Re: Geen WIFI wat nu?

4
Beste WillemK,
Ik verwijs naar mijn commentaar van 2 november jl op de nieuwste richtlijn diagnostiek en behandeling OSA bij volwassenen in de rubriek: waarschuwing: uitlezen van SD-kaart. :
1. Eindverantwoordelijkheid voor het zorgproces ligt bij een in slaap gespecialiseerde arts.
2. Controle van behandeling is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van hoofdbehandelaar en patient.

In april heb ik een klacht ingediend bij CZ. Ik wenste geen SD-kaart in te sturen naar de leverancier. Op 18 juni jl mailde de medewerker Klachtenteam Operations van CZ mij: "Het klopt dat u zonder uw toestemming niet verplicht bent om uw gezondheidsgegevens aan Vitalair te verstrekken".
Daarmee werd mijn klacht in feite gegrond verklaard.

Een CPAP voor op reis zou ik iedereen aanbevelen aan te schaffen in overleg met de hoofdbehandelaar of met de longfunctie-afdeling van de hoofdbehandelaar. Het lijkt mij dat het reisapp ook uitleesbaar moet zijn, want de hoofdbehandelaar moet uiteindelijk kunnen beoordelen of het apparaat voor u in de praktijk goed werkt. Tevens zal het aan te schaffen apparaat ingesteld dienen te worden en dat zal toch ook moeten geschieden in goed overleg met de hoofdbehandelaar en diens longfunctieafdeling. Mvrgr, Wilbert16

Re: Geen WIFI wat nu?

5
Willem, de eis van 4 uur per nacht komt inderdaad van de Zorgverzekeraar. In feite tenminste 4 uur per nacht gedurende 5 van de 7 nachten. Men zal niet zo nauw kijken, eerder heb je hem wel in gebruik of staat het apparaat gewoon in de kast. Heb je een reden of niet, ook daar wordt naar gekeken.

Iedereen mag op vakantie en geen data via wifi, dan kan men altijd achteraf het sd kaartje uitlezen.

Een cpap thuis en een Reiscpap in gebruik op vakantie zijn twee verschillende apparaten die niet met hetzelfde sd kaartje kunnen werken.

Dus tijdens een vakantie ontstaat een gat in de data stroom, die dan weer opgevuld wordt door het sd kaartje van de reiscpap. Dus dit vormt geen probleem. Een Leverancier heeft vrijwel alle uitleessoftware tot zijn beschikking, dus geen zorgen daarover maken.

Je kunt beter kijken naar het volgende:

Heb je wel echt een reiscpap nodig of kun je met je eigen cpap ook op vakantie?

Bedenk dat de ruimte, lees bagage, vrijwel hetzelfde blijft. Masker, slang, adapter, batterij(en), alles heeft even veel ruimte nodig.

Een Reiscpap kost klauwen vol met geld, geld wat je dan beter in 1 of 2 batterijen kunt investeren. Zeker als je op vakantie gaat waarbij deze niet elke dag kan worden opgeladen.

Dus het formaat pap tijdens de vakantie verschilt vrijwel niets tussen de cpap thuis (zonder bevochtiger) en een Reiscpap zonder bevochtiger. Voor een alternatiever bevochtiger kun je voor een vakantie altijd nog gaan voor de Breas Z1 wegwerp bevochtiger tussen de slang en het masker.

Een overweging waard, denk ik!

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Geen WIFI wat nu?

6
Beste Willem,
Sta even stil bij de polis van de reisverzekering. Dekt deze een CPAP in bruikleen en/of in eigendom bij verlies of diefstal tijdens een reis in binnen of buitenland.
Toen ik mijn opvolgend CPAP apparaat kreeg, een Resmed AirSense 10, vroeg ik of ik de oude mocht houden voor oa. vakantie. Dat mocht, dus dit oud beestje dat nog steeds voldoet en ook iedere keer als 2e apparaat wordt uitgelezen op de longfunctieafdeling gaat steeds mee op vakantie. Het motor/electro deel in de handbagage (10 kg) bij vliegreizen en de overige delen in het koffer (15 kg). Geen aanmelding vooraf bij een luchtvaartmij en nooit problemen bij het inchecken; steeds meer mensen vliegen met dit soort apparatuur; de controleurs zijn er mee bekend en maken nooit op- of aanmerkingen.
Dus geen kostbaar 2e apparaat aanschaffen !
Mvrgr, Wilbert16

Re: Geen WIFI wat nu?

7
Dank voor het meedenken. Vooralsnog denk ik mijn Philips Dreamstation tijdens ( vaar )vakanties op 12V of op de omvormer aan te sluiten. Verbinding met een openbaar WIFI netwerk lijkt mij uit den boze. Met tetering/ BlueTooth via mijn internet abonnement te kostbaar. Mijn inboedel verzekering heb ik aangepast evenals mijn reisverzekering. Of dat effektief is zal blijken als het op uitkeren aankomt!

gr. WillemK

Re: Geen WIFI wat nu?

8
Maak je je niet wat onterecht zorgen?
Als er een paar weekjes missen zal de verzekeraar echt niet meteen denken dat je je niet aan de behandeling houdt.
Ik denk dat ze denken: hé, die is zeker op vakantie. :wink:
En als ze dat niet denken, kan je ze dat altijd nog vertellen.
Gaan ze dan nog steeds zeiken dan kan je dat altijd wel bewijzen met de boeking van je reis, of als je op eigen gelegenheid gaat (zoals met een boot) heb je altijd wel een bonnetje van een jachthaven, supermarkt ver van je woonplaats, of van het café waar je op het terras een bakkie hebt zitten te doen.

Ze moeten daarna maar eens bewijzen dat je wel thuis was.
Een beetje vertrouwen in de patiënt is wel op zijn plaats in dit soort gevallen.
En die hebben ze ook. (Mijn verzekering wel, in elk geval)

Ik heb een CPAP zonder WiFi maar SD kaartje.
Die heeft ook geen oneindige opslagcapaciteit.
Bij het jaarlijks uitlezen in het slaapcentrum mist er ook altijd een aantal maanden sinds de vorige uitlezing.
Die zijn gewoon alweer gewist.
Daar heb ik nog nooit ook maar 1 opmerking over gehoord.

Lekker varen, lekker genieten en lekker slapen.
Met CPAP.
Dat dan uiteraard weer wel.
En de beertjes en leeuwtjes lekker op de weg laten lopen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Geen WIFI wat nu?

9
Beste Willem,
In aansluiting op wat ik gisteren om 14.57 uur schreef het volgende.
Ik schreef daar dat de leverancier geen recht heeft op mijn medische gegevens; dat is mij schriftelijk meegedeeld door het Klachtenteam Operations van CZ.
Op basis van het gelijkheidsbeginsel geldt dat voor iedere CZ-verzekerde met een CPAP-apparaat.

Wat is het beleid van CZ.
Op internet vond ik een oproep voor de vacature Teamleider Klachtenteam Operations van 13-09-2017.
Daarin werden oa. De kernwaarden van CZ weergegeven:
In het strategisch beleid keren drie belangrijke kernwaarden terug, waarden, die ze ook zoekt in nieuw talent.
* CZ is betrouwbaar. Hier geldt : afspraak is afspraak
* CZ is klantgericht. Het is de klant die bepaalt, CZ begeleidt hem of haar naar de beste zorgverlening
* CZ is ondernemend: de zorg voor haar klant is haar zorg zorg.

Dus CZ is niet dwingend, zeker als de klant verantwoord bezig is met zijn zorg.

Ik zou zeggen, zoek het ook op en print het uit, voor het geval dat.

Met vriendelijke groet, Wilbert16

Re: Geen WIFI wat nu?

10
Ik heb al jaren een reis cpap. Af en toe ontbreken er dus weken in mijn registratie. Maakt niemand een probleem van. Als je de rest van de tijd een trouw gebruiker bent snapt iedereen dat je op vakantie een andere machine gebruikt als je het vertelt. Mijn reiscpap is geloof ik niet eens uit te lezen. Nooit uitgezocht.

Verstuurd vanaf mijn HTC 10 met Tapatalk
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker. Sinds 2018 BiPap; helaas van Philips.