APAP: waarom stel je de druk niet in op 1-20?

1
Zie onderwerpregel. De druk is bij mij door de arts voorgeschreven op 6-12, later 6-14. Maar ik vraag mij bij een automaat eigenlijk af waarom ik dat niet dan ook daadwerkelijk automatisch instel? Weet iemand dat?
Vanaf druk 13/14 word ik sowieso altijd wakker geblazen (lekkage) maar die druk komt soms 1 a 2 x per nacht voor. Als het wel voorkomt vraag ik mij af of die druk op dat moment dan niet te laag is, dat ik dan bv. even 16 nodig had. Druk 5 lijkt eigenlijk 'prettiger' (sorry arts, ik experimenteer soms ;-) ). Ook daarom vraag ik mij dus af hoe het zit bij een automaat.

Re: APAP: waarom stel je de druk niet in op 1-20?

2
Beste Ruud,

Experimenteren met de druk lijkt mij zeer onverstandig.
Uit de drukken die jij noemt maak ik op dat jouw PAP toestel als automaat is ingesteld. De druk kan dus indien noodzakelijk oplopen naar 14 cm H2O. Je geeft aan dat je dan wakker wordt van de lekkage dus is het masker de beperkende factor. Een AHI van 3 zoals je in jouw onderschrift aangeeft is eigenlijk heel mooi en zal je ook helpen om geen verdere beschadigingen op te lopen.
De minimum druk van 6 cm H2O is goed om als aanvangsdruk te gebruiken. Je hebt dan al de mogelijkheid dat de neus goed opengeblazen wordt. Lager dan 4 lijkt mij bijna gelijk aan geen ademondersteuning, dus niet aan te raden. Ikzelf ben een tevreden gebruiker van de Dreamstation welke als automaat is ingesteld. Dit wil zeggen dat ik normaal bij die druk van 6 slaap en waar ik een verhoogde druk nodig heb om een obstructie open te blazen, zal de Dreamstation reageren met de druk te verhogen. Bij voldoende lucht doorstroming zal de machine heel even controleren of er nog apneu's komen. En zal daarna de druk weer naar die 6 cm H2O terugbrengen.
Voor mij is deze instelling ideaal omdat ik er een rustige slaap mee heb. Als je jouw PAP uitleest, moet je ook eens kijken wat de 90% of 95% druk is. Meestal zal die ver onder jouw maximale blijven.
Bedenk dat een AHI van 0 voor jou en mij onhaalbaar zal zijn.

Houdoe

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: APAP: waarom stel je de druk niet in op 1-20?

4
Clan schreef:Daarbij kan worden opgemerkt dat mensen vanuit zichzelf met een gemiddelde druk van 4 in- en uitademen
Sorry, wat bedoelt u?

Edit: Ah, ik had al het idee dat het een niet te staven uitspraak betrof. https://en.wikipedia.org/wiki/Alveolar_pressure stelt dat het gaat om ongeveer -1 cmH2O en +1 cmH2O bij respectievelijk in en uitademen.

De reden dat 4 cmH2O het minimum is bij de CPAP, is omdat de uitlaatroosters van de maskers zo gecalibreerd zijn dat bij die druk een luchtstroom ontstaat die gegarandeerd genoeg CO2 van de uitgeademde lucht wegspoelt. Met andere woorden, het is een conventie.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: APAP: waarom stel je de druk niet in op 1-20?

5
persluchtpiraat schreef:
Clan schreef:Daarbij kan worden opgemerkt dat mensen vanuit zichzelf met een gemiddelde druk van 4 in- en uitademen
Sorry, wat bedoelt u?
Deze kennis heb ik doorgekregen van de slaapverpleegkundige, naar aanleiding van een aantal vragen van mij tijdens een gesprek.

Ik mag aannemen dat zij deze kennis niet via wikipedia heeft opgedaan, maar tijdens haar opleiding.

M.vr.gr.

Re: APAP: waarom stel je de druk niet in op 1-20?

7
Een te groot verschil tussen de laagste en de hoogste druk geeft veel problemen.
Als de druk te laag staat, dan treden er apneus op en is de apap niet in staat de luchtweg open te blazen.
Als de luchtweg eenmaal dicht zit, kan de apap die niet meer open blazen.
Is de druk te hoog, dan heb je het risico van veel lekkage. De vraag is of de druk wel zo hoog moet zijn. Een te hoge druk kan waarschijnlijk csas doen ontwikkelen.
Veel artsen en longverpleegkundigen zetten de druk te ver uiteen en te hoog. Dat is vragen om problemen: heb ik zelf kunnen ervaren. Bij mij heeft de druk jarenlang tussen 4-15 gestaan. De therapie gaf geen resultaat en de bijwerkingen van o.a. lekkage hielpen ook niet mee.
Nu heb ik nauwelijks obstructieve apneus, maar wel veel clusters van centraal apneu.
Zelf experimenteren met de druk is niet aan te bevelen, maar in overleg met de longverpleegkundige kan vaak heel veel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Re: APAP: waarom stel je de druk niet in op 1-20?

8
Ik begrijp uit de reacties dat ik bij een lagere onderdruk dan ca. 4 geen lucht krijg. En dat 20 dus veel teveel is met 'lichamelijke consequenties' (had ik in een ander bericht van RuudJ gelezen). In eerste instantie had ik een bovendruk van 12 maar dan bleef de machine blazen, waar ik dus wakker van werd. De apneu werd niet weggeblazen dus kreeg ik een nieuwe bovendruk van 14 door. Dat komt heel af en toe voor (eens in de 2 a 3 dagen?), je moet wel je masker wat strakker aantrekken :| De laatste week gaat het sowieso beter en ben ik super tevreden. Gestaag en redelijk stabiel blazend door de nacht....