Testen met spo2

1
Ik heb een slaaponderzoek gehad en daaruit bleek lichte apneu. Bij ruglig AHI 10. Heb mra geprobeerd en nu een cpap. Ik zou graag willen testen hoe het met de apneus zit als ik op mijn zij slaap zonder cpap. Kan ik met een spo2 meter zien of er schadelijke gevolgen zijn door apneus? Maw, als het zuurstofgehalte heel hoog blijft de hele nacht kan ik dan concluderen dat er niets schadelijk aan de hand is voor mijn hersenen?

PS. Ik gebruik een Fitbit en Oura ring om redelijk vast te kunnen stellen hoe vast ik slaap. Bovendien geven die ook de hartslag van die nacht weer. Kun je daaraan ook niet zien of er apneus waren? Mij hartslag komt snachts niet boven de 60bpm
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

2
Ik heb een slaaponderzoek gehad en daaruit bleek lichte apneu. Heb ook mra geprobeerd en nu een cpap. Ik zou graag willen testen hoe het met de apneus zit als ik op mijn zij slaap zonder cpap. Kan ik met een spo2 meter zien of er schadelijke gevolgen zijn door apneus? Maw, als het zuurstofgehalte heel hoog blijft de hele nacht kan ik dan concluderen dat er niets schadelijk aan de hand is voor mijn hersenen?

PS. Ik gebruik een Fitbit en Oura ring om redelijk vast te kunnen stellen hoe vast ik slaap.
Welkom Pjotter op dit forum. Jij hebt een slaaponderzoek gehad en daaruit kwam naar voren dat er sprake is van lichte apneu. Mijn vraag is nu dan: 'Heb je van dit slaaponderzoek ook gegevens zwart op wit of per e-mail mee naar huis gekregen?' Je hebt namelijk als patiënt recht op een kopie van dit slaaprapport. Hierin staat vaak hoeveel apneus er zijn geregistreerd, uit welke vorm obstructief of centraal en hoeveel hypopneus er zijn opgetreden.
Ook staat er vrijwel altijd in hoeveel er in de rug -, buik -, en zijligging (links of rechts) plaats geeft gevonden tijdens de gehele meetperiode. Dit laatste is eigenlijk van belang voor jouw vraag die je hier stelt.

Het gebruik van een Fitbit en Oura ring zegt in zijn geheel niets over de lichaamshouding in bed. Het zegt alleen bij benadering of je licht of diep geslapen hebt en eventueel wanneer en hoe vaak je wakker bent geweest, zonder dat je dit trouwens zelf hoeft te merken.

Een spo2 meter ofwel een Oxymeter geeft aan de hand van de zuurstofdalingen onder de 90 % grens wel aan dat er vermoedelijk sprake is geweest van ademstops of hypopneus, maar als dit het geval zou zijn, dan is dit schadelijk voor al jouw organen in je lichaam en niet alleen voor de hersenen.

Het beste advies wat ik nu kan geven is om te zorgen dat je een kopie van je slaaprapport opvraagt. Als daaruit blijkt dat je in zijligging minder of geen ademstops heeft of dat de verhouding op rugligging twee keer of meer hoger is dan in zijligging en in zijligging minder dan 10 ademstops per uur voorkomen, dan zou je kunnen overwegen om met een slaap positie trainer zoals de Nightbalance of tegenwoordig de Lunuo (ook van dezelfde firma tegenwoordig Philips) te gaan slapen. Mocht dit dan tot een succesvolle behandeling leiden dan zou je kunnen overwegen om de cpap terug te geven. Je kunt sowieso altijd een SPT tijdelijk bij Vivisol huren na overleg met je arts.

Dus slapen met alleen een Oxymeter is onvoldoende om te bepalen of er schade kan ontstaan, zeker omdat de apneus die je elke nacht hebt tot zuurstofdalingen zal leiden. Je moet dus de verhouding zijligging en rugligging te weten zien te komen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Testen met spo2

3
Heel vriendelijk bedankt Ruud.

Volgens het rapport heb ik op mijn zij een AHI van 1.9/u

"zeker omdat de apneus die je elke nacht hebt tot zuurstofdalingen zal leiden"

Dat is dan toch zichtbaar in de spo2 meting? als ik spo2 meet en die zou hoog blijven de hele nacht, dan betekent dat toch dat het prima is, of niet?
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

5
persluchtpiraat schreef: 07 mei 2019, 17:25 Levert het gebruik van CPAP geen merkbare verbetering op?
Ow, zeker wel, maar ik word vaak wakker van dat ding. Soms water in mijn gezicht. Soms van de luchtstroom die tegen mijn gezicht blaast met name als ik op de zijkant van mijn gezicht lig.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

6
Pjotter, het is dus slapen met de cpap om de apneus te voorkomen of slapen met een Slaap Positie Trainer.
......maar ik word vaak wakker van dat ding. Soms water in mijn gezicht. Soms van de luchtstroom die tegen mijn gezicht blaast met name als ik op de zijkant van mijn gezicht lig.
Dit is een kwestie van instellen en afstellen. Het belangrijkste is dat schade wordt voorkomen en daar moet een hulpmiddel voor worden gebruikt.
Dat is dan toch zichtbaar in de spo2 meting? als ik spo2 meet en die zou hoog blijven de hele nacht, dan betekent dat toch dat het prima is, of niet?
Ja, maar dat wil niet zeggen dat je dan zonder een hulpmiddel moet gaan slapen, want je weet niet wanneer en hoelang een apneu of hypopneu plaatsvind en duurt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Testen met spo2

7
Ik ben een zijslaper, en ik gebruik momenteel een Dreamwear Full Face. Geen klachten over plotselinge lekkage. Weet u zeker dat de maat van de hoofdband juist is?

Trouwens, @Ruud, wist u dat uw onderschrift met 235 karakters over de grens van 200 is?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Testen met spo2

8
Trouwens, @Ruud, wist u dat uw onderschrift met 235 karakters over de grens van 200 is?
Ha PLP, goed dat je dat gezien hebt. Dat klopt inderdaad. Er was een tijd dat ik zelf het aantal karakters kon bepalen, maar sinds wij een nieuwe beheerder hebben, zijn de regels wat strakker geworden. Het onderschrift was dus nog groter, maar ik heb het op verzoek wat ingekort en wat er nu staat vind ik belangrijk om te laten staan.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Testen met spo2

9
RuudJ schreef: 07 mei 2019, 17:43 Ja, maar dat wil niet zeggen dat je dan zonder een hulpmiddel moet gaan slapen, want je weet niet wanneer en hoelang een apneu of hypopneu plaatsvind en duurt.
Daar ben ik het mee eens, maar ik gebruik nu een tennisbal en blijf daardoor vrij mooi op mijn zij liggen. Ik wil nu eigenlijk controleren of dat afdoende is. Vandaar mijn vraag over de spo2 meter.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

10
Een tennisbal zorgt eigenlijk voor ontwaken tijdens de slaap en dat is nu juist niet te bedoeling.
Een door jou genoemde Oxymeter is best wel prijzig. Ik zag een USD 268 staan op het internet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Testen met spo2

11
Bedankt Ruud. Word je van die positietrainer niet wakker? Moet je niet en beetje wakker worden van de trilling op je borst zodat je op je zij gaat liggen?

Die spo2 meter is te koop bij Ali voor €80 (exclusief verzendkosten €17).
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

12
Ik zie hem staan voor USD 89, maar ook voor USD 286 bij Aliexpress.

Ook zie ik staan opname tijd 12 uur en opname tijd 20 uur.

De zuurstof flow wordt geregistreerd via een zuurstof brilletje in de neus.

Als jij een mondbeademer bent, ik wel, dan werkt het registreren via de neus vaak niet. Bij mij moest de test 3 keer gedaan worden. De eerste 2 keer met neusbrilletje werkte totaal niet. Pas toen ik een registratie meetpunt voor de opening van mijn mond geplaatst werd, toen werkte de registratie van Ademstops goed. Veel mensen met Apneu ademen door de mond in de nacht. Misschien als je er een goede kinband bij gebruikt die de mond dicht houd.

Een SPT die trilt is ervoor dat je in je onderbewustzijn dit trillen voelt en dat je je dan omdraait waardoor het trillen stopt.

Je weet hoe het werkt en draai je je automatisch om. Maar er zijn inderdaad mensen die ook wakker worden van het trillen of het trillen niet voelen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Testen met spo2

13
Bedankt Ruud.

Ik ben inderdaad iemand die vooral door zijn neus ademt.

De functionaliteit van de SPT lijkt me eenvoudig na te bouwen in een smartphone. Misschien doe ik dat wel een keer als ik er tijd voor heb.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

15
Dat blijkt ook met de cpap. Ik neem met een app het snurken en ontsnapte lucht op. Ik adem overdag ook nooit door mijn mond. Het echt zeldzaam dat er snachts lucht door mijn mond ontsnapt.
Resmed Airsense 11
Modus: Autoset for her
Maskers: Resmed f30i en P10
Druk: P10 -> 4-8 cmH2O
of Druk: f30i -> 5-8 cmH2O
EPR: 3 cmH2O, full time
Ramp Time: 30.0 Minutes

Re: Testen met spo2

16
Betse Pjotter....

Als ik jou verhaal lees begrijp ik niet goed waarom je geen positietrainer gebruikt / voorgeschreven hebt gekregen, zeker na het niet slagen van de MRA beugel. Waren er medische redenen vanuit de arts ?

Als je een saturatiemeter aan wil schaffen selecteer er dan wel een waarbij je de waarden kunt uitlezen. De simpele spot saturatiemeters kun je wel aflezen vanaf het scherm maar niet uitlezen zodat je alsnog niet weet wat de waarden s'nachts zijn.