Oude cpap apparaten

1
Ik kreeg de apneu diagnose ongeveer in 1997. Mijn 1e apparaat was heel groot in vergelijking met die van deze tijd.
Toch begin ik weer aardig moe te worden met die nieuwe apparaten.

Heeft iemand enig idee hoe ik aan een goedwerkend oud model zou kunnen komen?

Ik heb die oude nog steeds en ga het vanavond ook weer gebruiken. Het probleem is alleen dat de pomp het bijna begeeft, maar verder wordt ik er wel uitgerust van wakker.

Re: Oude cpap apparaten

2
Leuk dat jij nog het oude apparaat heeft uit die tijd. Kun je ook vertellen welk merk en type nummer dat was?

Waarschijnlijk zul je deze nergens meer aantreffen na 22 jaar.

Als je al zolang aan een cpap 'hangt', dan kan het zijn dat je met instellingen slaapt die wellicht aangepast dient te worden. Naarmate de leeftijd toeneemt, kan de Ademstops ook toenemen door het verouderingsproces en daarmee het verslappen van de spieren in het mond-keel gebied.

Daarom kun je je beter richten op de huidige apparatuur die waarschijnlijk een stuk stiller qua geluid zal zijn en waar de oplossing van jouw probleem wellicht ligt in het iets aanpassen van de druk instelling.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Oude cpap apparaten

3
Ik ben het met Ruud eens.

Ga in overleg met de behandelaar, want waarschijnlijk staat er iets gewoon niet helemaal goed ingesteld.
Een apparaat van nu kan nooit minder goed zijn dan een apparaat van 1997.
Nou ja, het kan vast wel, maar het is niet logisch.

Vergelijk het met bijvoorbeeld met een auto.
Zeker een beetje gerenommeerd merk zal nog steeds prima voldoen.
Brengt je nog steeds gerieflijk van A naar B.
Maar er zitten bepaalde opties niet op die nu standaard zijn.
Een autoradio.
Airco.
Van binnen verstelbare spiegels.
De motor en andere techniek is en voldoet nog prima, maar alle techniek die erna is uitgevonden om het allemaal nog beter te laten werken zit er nog niet op.

Zo zie ik het ook met CPAP apparaten.
Ze zijn in de loop der tijd zoveel verbeterd dat ik mij niet voor kan stellen dat je beter af bent met een apparaat uit 1997.
Maar er is tegenwoordig zoveel in te stellen met die dingen dat er misschien iets niet helemaal zo staat dat bij jou past.

Of misschien ben jij wel veranderd.
Afgevallen, of aangekomen.
Ouder geworden, dus wat slappere zachte delen in je mond.
(Ik noem maar wat, hoor)
Je lichaam is ook niet meer dezelfde als in 1997.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/