Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

1
Beste mede forum leden

Aankomende maandag mag ik als kersverse apneu-er op audiëntie bij de consulent om een cpap aan te laten meten. Waarschijnlijk zal het een Resmed worden, type mij onbekend. Hebben jullie nog tips en trics voor dit gesprek ? Waar moet ik op letten en wat moet ik zeker vragen ?

Ik heb hier al het advies gekregen om te gaan voor het neusdoppen masker en niet voor het standaard neusmasker, gezien comfort. Is het aan te raden om meteen al een verwarmde slang erbij te bestellen of überhaupt meteen te starten met een verwarmde slang ? Zoals iedereen wil ik gaan voor het meeste comfort en de minste belasting. Jullie als ervaren apneu-ers zullen mij vast wel raad kunnen geven. Mochten de antwoorden elders op het forum al staan dan excuus voor deze dubbele vraag.

Vriendelijke groet, Aquatilla.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

2
Belangrijk is bij welke leverancier je komt. Een verwarmde slang moet je meestal zelf bestellen, maar de ene leverancier is de andere niet. Dus let op de prijs. Ook een Hose slangenhengel is een item om direct aan te schaffen. Een kussen met speciale uitsparingen voor het masker is eventueel later ook nog een mogelijkheid om aan te schaffen.

Voor nu moet je vooral het juiste masker kiezen en doe dit indien mogelijk liggend op een kussen met een werkende cpap.

Laat je goed informeren en ga eventueel met zijn tweeën. Suc6
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

3
Aquatilla schreef: 09 okt 2019, 16:55 Resmed worden
Ik zou inderdaad aandringen op ResMed. Tenzij u het belangrijk vindt dat het apparaat in twee delen is te breken of direct vanaf 12 volt werkt (Dreamstation) zou ik een ResMed nemen vanwege de mogelijkheid van EPR.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

6
RuudJ schreef: 10 okt 2019, 12:32 Noorder,<..>
Samengevat, C/A-Flex kent een vaste (of althans berekend voor het eind van de uitademing) tijdsduur voor de drukverlaging, EPR een flexibele tijdsduur gebaseerd op realtime monitoren van de uitademing(?)

Het probleem wat ik met Flex heb is dat het snel voelt alsof er te weinig debiet is; erg benauwd gevoel.

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

7
EPR gaat ook echt met 1 cmh2o per stand omlaag en bij Flex hangt dit af van de kracht van de eigen ademhaling en inderdaad ook van het moment van de start van de uitademing zoals ik het lees. Veel mensen vinden de EPR prettiger dan de Flex functie.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

8
Noorder schreef: 10 okt 2019, 12:46 Samengevat, C/A-Flex kent een vaste (of althans berekend voor het eind van de uitademing) tijdsduur voor de drukverlaging, EPR een flexibele tijdsduur gebaseerd op realtime monitoren van de uitademing(?)
Zo zou ik het niet beschrijven. EPR is eigenlijk een marketing naam voor iets dat al onder de naam Bilevel CPAP bekend was, namelijk "pressure support." (PS) Pressure support verlicht de inspanning van het ademen. Daarom wordt het toegepast bij spontaan ademende mensen met spierverlamming of andere neurologische klachten.

Het enige verschil is dat EPR beperkt is tot 3 cmH2O aan "ademhulp" (PS) terwijl een full blown Bilevel CPAP (ResMed VPAP of Respironics BiPAP) wel 23 cmH2O aan assistentie kan leveren.

In een slogan: Bij "Flex" wordt de druk een variabele, onbekende hoeveelheid (wel gestuurd met instelling 1 2 of 3) verlaagd UITSLUITEND aan het begin van de uitademing. Met EPR krijg je de volledige, onverminderde therapiedruk UITSLUITEND bij begin van inademen tot het moment dat je stopt met inademen. Direct daarna valt de druk terug met 1, 2 of 3 cmH2O volgens de respectievelijke EPR instelling.

Ik vind dat er nogal wat rare zinnen staan in de eerder gelinkte uitleg.
Noorder schreef: 10 okt 2019, 12:46 Het probleem wat ik met Flex heb is dat het snel voelt alsof er te weinig debiet is; erg benauwd gevoel.
Dat kan inderdaad, omdat Flex niet de inspanning verlicht. Ze proberen meer een soort "illusie" te creëren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

10
Beste forumleden,

Vanmorgen op audiëntie geweest bij de cpap leverancier. Ik werd erg prettig te woord gestaan door de dame van Vitalaire. Ik heb een Resmed airsense 10 autoset elite meegekregen met een neusmasker van het merk Fisher&Paykel. De aanloop staat op 5.0 en loopt op tot een behandeldruk van 6.6. Even getest met een werkende cpap en moet zeggen dat het niet onnatuurlijk aanvoelt en ik mij er wel mee zal kunnen redden. Het masker voelt ook wel prettig ( weet niet hoe het is na 8 uur slaap ). Als ik de machine zo bekijk kan ik nergens gebruiksporen vinden dus ga er vanuit dat het een spiksplinternieuwe is O:-) . Ik had ook extra gevraagd aan de dame of ik niet kon starten met een neusdoppenmasker. Haar antwoord was dat het slapen met een cpap al wennen is laat staan met dopjes die in of op je neus staan. Daarbij viel het haar op dat ik twee verschillende neusgaten had, links kleiner dan rechts. Die zou inhouden dat links xs moest zijn en rechts s, en dat is niet mogelijk dus dat pleite ook al voor een neusmasker ipv neusdoppen. Ze gaf aan dat na de gewenning dit evt. wel het proberen waard zou kunnen zijn als ik dit echt wilde. Over een verwarmde slang en slangen-hengel gaf ze aan om eerst zo te beginnen en bij problemen evt deze accessoires aan te schaffen, maar niet meteen op voorhand. Over 4 weken weer op controle voor een eerste evaluatie. Hoe staan jullie over telemonitoring ? Volgens haar had het zeker een meerwaarde om zo direct alle gegevens paraat te hebben als ik zou bellen met problemen of bij het polibezoek.



Ik sta er positief tegenover en ga voor een heerlijke nachtrust. :sleeping: :sleeping: :sleeping:

Vriendelijke groet Aquatilla.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

11
Over het uitlezen op afstand is al redelijk veel geschreven en gedebatteerd hier. Ik heb er voor gekozen om dit niet toe te staan omdat men niet kon vertellen waar die data fysiek staat en wie dit allemaal kan inzien, maw vaag verhaal. Nu wordt de SD-kaart elk jaar een keer uitgelezen door de consulent. Nog steeds geen idee wat er dan allemaal mee gebeurt, ik ben benieuwd of dit onder de nieuwe wet 'Aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg' duidelijker wordt, misschien eens leuk om daar een topic aan te wijden.

Als je jezelf een beetje kan redden op de computer dan is het niet moeilijk om inzicht te krijgen in wat de cpap allemaal vastlegt; enig inlezen alhier kan ik je wel aanraden.

Succes met de therapie!

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

12
Aquatilla schreef: 14 okt 2019, 14:55 Resmed airsense 10 autoset elite
Dat kan niet. Als het een AutoSet is dan is het niet een Elite, en als het een Elite is, dan is het niet een AutoSet (maw. hij kan niet automatisch aanpassen)
Aquatilla schreef: 14 okt 2019, 14:55 Als ik de machine zo bekijk kan ik nergens gebruiksporen vinden dus ga er vanuit dat het een spiksplinternieuwe is O:-) .
Dat kunt u zelf controleren vanuit het klinische menu. Daar is een "kilometerstand" (urenteller) te raadplegen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

14
Gelukkig, een AutoSet kan meer dan een Elite. Ik heb werkelijk geen idee waarom ze een apparaat dat minder kan dan een AutoSet een naam als "Elite" zouden geven.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

15
Wat ze met de Resmed elite bedoelen is net als in dure sterren restaurants: de prijs is hoger en wat er op je bord ligt een heul stuk minder :') :') :') . Vannacht op zich niet slecht geslapen voor een eerste nacht met cpap. Waar ik het meest last van had was dat de ribbelslang telkens bleef haken aan de zijkant van mijn bed en omdraaien dus lastig ging....toch maar gaan voor de slangenhengel. Gisterenavond heb ik een half uurtje proef gelegen met de werkende cpap op..... na een half uur dikke striemen :open_mouth: en Ruud ik moet zeggen dat je tip elders over de wattenschijfjes erg goed werkt, vanmorgen zonder striemen wakker geworden. En de resultaten die de cpap aangaf vanmorgen waren naar mijn optiek ook verrassend : een totale ahi van 0.8 ipv 37 gemeten bij de somnografie, maskerlekkage gaf een groene smiley en totale tijd dat ik het masker op heb gehad is 7.5 uur. Nu maar eens kijken hoeveel energie er over de dag is.....

Vriendelijke groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

16
Mooie uitslag voor de eerste nacht. Bedankt voor het vertellen van het resultaat van de watten schijfjes. Je hoort vaak de tip wel maar als je er zelf geen last van hebt, hoor je vaak geen uitkomst van de tip. Slangenhengel is zeker een oplossing.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

17
Welke slangenhengel bevelen jullie aan ? Hebben jullie ervaring ? Zet je hem aan de zijkant van het matras of aan het hoofdeinde. Ik heb de cpap lager staan, kom ik dan niet slang tekort of moet ik hem dan alsnog op het nachtkastje zetten.
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

18
Ik gebruik de Hose slangenhengel die met een rechthoekige voet onder het matras wordt geschoven. De hengel wordt stevig in elkaar gehouden door het elastiek wat door de onderdelen van de hengel loopt. Het uiteinde trek je in de voet om een haakje. De hengel loopt recht omhoog met een knik in de top en een lus van telefoons oer waar de slang doorheen gaat. De cpap staat naast het bed op een opstapje en thuis zit de hengel aan de zijkant van het matras en in een hotel, indien mogelijk, onder het hoofdeinde. De slang van 1,8 m is lang genoeg vanaf het apparaat (cpap) door de lus en weer naar beneden naar het masker. Met een neusdoppen masker heb je nog meer slang van zo 30 cm. Dus ruim voldoende.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulents

19
hoi Ruud,

Ik heb gisteren even rondgekeken op internet en ben gevallen voor de “ hose buddy “. Las er erg goede reviews over, besteld bij bol.com en vandaag al geleverd. Hij staat al achter mijn hoofdkussen onder het matras. Het voordeel vind ik dat de slang nu vanaf het masker naar boven loopt en het verticale gedeelte zwenkbaar is. Even geprobeerd en het werk optimaal Geen gehannes met de slang meer en soepel draaien.



Nog even een korte vraag: het valt mij op dat wanneer ik mijn cpap aanzet de therapie doorgaans begint met een aanlooptijd op 5.0 oplopend naar 6.6. Als ik de maskerpas uitvoer en deze weer stop ben ik mijn aanlooptijd kwijt en blaast hij meteen door met een kracht van 6.6. Iemand hier een verklaring voor?

Teven bemerk ik dat ik elke nacht na 5 A 6 uur slaap wakker wordt met een gevoel van ademnood. Als ik ga slapen heb ik het gevoel dat de lucht comfortabel ingeblazen wordt en inademen mij weinig tot geen moeite kost, maar na 6 uur wordt ik wakker omdat ik het gevoel heb dat ik de lucht uit het apparaat moet ZUIGEN, het gaat veel zwaarder dan bij aanvang. Ik zit nog aan een auto cpap, kan het zijn dat ik zo optimaal zelf adem dat de druk wegvalt en ik door het masker benauwd wordt ? De neus is goed open en het masker sluit nog steeds goed af. En de ahi’s deze week 1.5 - 0.5 - 0.3 dus er is wel effect.

Ik hoor wederom graag van jullie ( hoeveel vragen kan een mens hebben :stuck_out_tongue_closed_eyes: )
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2
Bijlagen

Re: Aanstaande maandag op audiëntie bij de cpap consulent

20
Dat de Aanlooptijd wegvalt na een maske-pas uitvoering, was mij nog niet bekend. Zelf gebruik ik geen Aanlooptijd en heb er nog niemand over gehoord. Vraag mij ook af of er veelvuldig gebruik wordt gemaakt van deze mogelijkheid om het masker te passen op eventuele lekkage.

Je hebt wel een Autocpap geef je aan, maar ik denk dat de druk vastgezet op 6,6 cmh2o het apparaat toch als een cpap is ingesteld.

Het kan zijn dat je het benauwd krijgt na zo 5 á 6 uur geslapen te hebben, omdat je dan waarschijnlijk een langere remslaap hebt. Tijdens zo remslaap droom je en vaak adem je dan onregelmatiger. Je ademhaling gaat vaak grillig omhoog bij het inademen en ook bij het uitademen. Het kan zijn dat je op die momenten te snel ademhaalt en daardoor onbewust hyperventileerde. Wordt je dan ook wakker en ben je dan ook licht in het hoofd? Teveel Co2 uitademen?

Herken je dit? Koolzuurdioxide, Ademdruk en Acidose / Alkalose : over co2: viewtopic.php?f=40&t=8281
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar