Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

1
Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum; slaap nogal slecht en volgens de vragenlijst op deze website heb ik een aardige kans op apneu.
Dit heb ik al eerder overlegd met de huisarts, maar aangezien ik een hoog eigen risico heb gaat een eventueel slaap onderzoek me €800,- kosten.
Nu heb ik gelezen dat je ook zelf kunt bepalen of een slaap onderzoek nodig is, met een oximeter cq saturatiemeter.
Ik ben enigszins een noop in deze wereld.
Kan iemand me op weg helpen hoe ik te werk kan gaan met een budget van ongeveer €100,- ?
Ik hoop dat het gaat lukken want de slaap beperkt me al jaren in m’n functioneren en ik wil eea uitsluiten dan wel duidelijk hebben.

Vriendelijke groet,

Knorrie

modedit RuudJ: echte naam gewijzigd ivm privacy

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

2
U zou ook een app kunnen installeren op uw mobiele telefoon wat uw slaapgedrag opneemt, en dan bedoel ik audio. Zo kunt u ademstops registreren.
Ook kunt u een meter gebruiken zoals deze https://www.vipermedical.nl/contec-pulse-oximeter-saturatiemeter-cms50f
Of u doet een combinatie van beide.
Zie net dat het product tijdelijk niet meer leverbaar is bij die webwinkel, maar er zijn wellicht andere webwinkels die het nog wel hebben.
Resmed Aircurve 10 VAuto + verwarmde slang + rm P10

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

3
Is het niet zo dat veel huisartsen aan 1elijns screening doen? Als het via de huisarts gaat, dan gaat het niet van eigen risico voor zover ik weet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

4
Dat via de huisartsen klopt. Diverse huisartsen hebben al de OSAsense. Je zou als het straks wat rustigere is bij de huisarts kunnen vragen of hij/zij hem ook al heeft. Je zou al via onze site de Philips Vragenlijst kunnen invullen https://www.apneutesten.nl/vragenlijst. Deze kun je dan ook meenemen.
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

5
Bedenk wel dat de 1elijns middelen beperkt zijn in de toegepaste sensoren. Met name OSAsense, ik zou zelf de WatchPAT een stuk beter vinden omdat deze Sympathische activiteit meet. Een PG met ademhalingssensoren zou helemaal ideaal zijn (voor de 1e lijn). Dus als de test apneu uitwijst, gefeliciteerd, maar als dat niet zo is betekent het niet dat je geen apneu hebt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

7
Welkom Knorrie, €800 is inderdaad een hoop geld maar soms is een investering in je eigen gezondheid nodig.

Stel je koopt nu een oximeter en reken dan op een prijs die ligt tussen de €120 en €200. Je moet dan een oximeter kopen die ook een opname mogelijkheid heeft van 24 uur en die uitleesbaar is op je pc. (zijn bij AliExpress goedkoper,maar ivm Corona virus en geen vliegverkeer tussen China niet te verkrijgen)

Stel dat deze vele zuurstofdalingen aangeeft ruim onder de 90 procent. Dit is dan zeker een reden voor een slaaptest en daar zal dan vermoedelijk apneu uit voortkomen. Je krijgt dan hoogstwaarschijnlijk een hulpmiddel en vaak kan dit een cpap zijn. Deze krijg je in bruikleen vanuit het basispakket. De oximeter is altijd handig om te hebben, maar éénmaal aan de cpap, zul je deze vermoedelijk weinig meer gebruiken. Nadeel van zo oximeter is dan dat je hem in de kast legt en er niet meer aan denkt om hem regelmatig op te laden. Gevolg batterij doet het niet meer en deze is vaak vast gesoldeerd aan de oximeter/printplaat. ( = uit eigen ervaring )

Je uitgave is dan geen €800, maar is dan opgelopen tussen €900-€1.000! Je bent dus veel meer kwijt en net zover als je de slaaptest nu zou laten uitvoeren.

Slaapapneu moet je zeker niet te licht over denken. De zuurstofdalingen tijdens de ademstops (apneu) of tijdens een bijna ademstop (hypopneu) veroorzaken schade aan jouw organen en hart en hersenen. Deze schade kán funest zijn bij jarenlange onbehandelde apneu.

Belangrijk is om deze schade te beperken of geheel te stoppen voordat er tia's , hersen(stam)infarct(en), hartfalen of zelfs het ergste deze een dodelijk uitkomst hebben. Dit zijn dan de meest erger comorbiditeiten die je kunt krijgen door apneu. Denk ook aan concentratieproblemen, vergeetachtigheid, glaucoom, diabetes 2, hoge bloeddruk. Zie Hier voor nog andere aandoeningen.

Apneu ontstaat vaak met het toenemen der jaren, maar kan ook al vanaf de geboorte aanwezig zijn. Lichaamsbouw en de autonomie van het neus-keelgebied kan ook een oorzaak zijn. Kom je er nog vanaf? Soms, veelal tijdelijk, vaak alleen door heel veel af te vallen via een Gastric Bypass, maar dan nog hoeft dit niet het geval te zijn. Meestal hou je het levenslang en zul je voor altijd hulpmiddelen nodig hebben. Helaas kost het jou nu €800 of er een deel van, maar bedenk je gezondheid moet altijd voorop staan.

Herken je uit bovenstaande beschrijving zaken bij jezelf (bijv. vaak veelvuldig naar het toilet in de nacht of snel indutten bij oninteressante zaken, als bijrijder of bij lezen, tv kijken, vergaderen) dan is de kans al groot dat je aan slaapapneu lijdt.

Wacht niet te lang met het bezoek aan de huisarts voor een verwijzing voor een slaaptest, want met deze toestand met het corona-virus ben ik bang dat de wachtlijsten dramatisch zal oplopen naar maanden daar de longartsen vaak eindverantwoordelijken zijn op cpap gebied. Deze hebben nu andere zaken aan hun hoofd.

Lees hier over het verband van Hormonen met apneu en bekijk ook het filmpje van Resmed over Sleep Disordered Breathing.

Mocht je nog vragen hebben, stel deze dan, we zijn hier om deze te beantwoorden.

Sterkte en succes.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

8
Hartelijk dank voor de vele uitgebreide reacties.
Ik snap dat 800,- moet kunnen als het om mijn gezondheid gaan.
Maar een mogelijke pre-screening is fijn.
Ik slaap verschrikkelijk slecht en door de jaren heen heb ik niks gevonden.
Al kunnen er meer oorzaken zijn dan apneu.
En ja, ik heb de Philips vragenlijst ingevuld ;)

Wat ik wel apart vind is dat als ik gevreeen heb met mijn vriendin (waarna ik diep ontspan) ik beter zou moeten slapen, maar dat werkt averechts! Verder heb ik ook geen issues met haar.
(Herkenbaar?)

Iemand gaf de link van de gratis screening, dagje thuis met apparatuur.
Hartelijk dank daar voor!!!
Ik ga dat zeker doen.... daarna zien we weer verder. ( even wachten tot na deze Corona tijd)

Nogmaals bedankt.... Wordt vervolgt,

Urias

Re: Diagnose apparatuur, Apneu aantonen

9
Ik had hetzelfde, ik heb tot Januari gewacht voor ik aan de bel trok. Scheelt toch een paar honderd euro. Jammer dat je aan het begin van het jaar zit. Dat is lang wachten.
Maar als je t missen kan, zou ik het toch wel zsm laten onderzoeken.
Ik heb nu een week de cpap, en merk al een heel groot verschil. En door de verhalen die ik hier lees, zal het verschil wat ik nu voel, alleen maar beter worden én ik heb van de week maar 1 keer smiddags geslapen ipv elke dag.
Je leeft niet maar 1 keer. Je leeft elke dag. Haal er wat goeds uit!!
AHI 53. Met cpap +- 06