Philips vs Resmed 10

1
Vanuit Vivisol heb ik in januari een nieuwe Resmed 10 Elite gekregen. De Philips zat door zijn draaiuren heen en begon verschrikkelijke geluiden te maken.
Natuurlijk mooi, nieuwe apparatuur, maar ik merk wel als ik deze uitlees dat mijn AHI hoger is.
De Hypopneus blijven redelijk mooi laag, maar de OAs zijn veel hoger dan bij de Philips.
Uiteraard wat met de druk gespeeld, maar dit levert geen enkele oplossing tot nu toe.
Normaliter zit ik op een druk van 8,6.
Ga ik omhoog (9) dan krijg ik CA's er bij, ga ik naar beneden (7.4) lopen mijn H's op (logisch denk ik dan).
Beetje moeite om de balans te vinden.
Maar het vreemd is dus dat ik met de Philips altijd met aan AHI van 0.8/1.0 zat, en met Resmed gemiddeld op 4 (voornamelijk OA).

Meer mensen daar last van (gehad)?

Re: Philips vs Resmed 10

2
Welkom op het forum. Elk merk heeft zijn eigen algoritme en het ene merk kan net gunstiger voor je zijn dan het andere merk.

De druk bij Resmed kun je fijn afstemmen met stapjes van 0,2 cmh2o en die van Philips met stapjes van een 0,5 cmh2o.

Heb je misschien ook moeite met het uit ademen tegen de luchtstroom in? Je kunt wellicht ook eens de functie EPR uitproberen?

Bij een inademingsdruk van 8,6 cmh2o kun je dan uitademen met een druk van 7,6 (epr 1), met druk 6,6 cmh2o (epr 2) of met druk 5,6 cmh2o (epr 3). Neemt de obstructieve apneu's toe, dan de inademingsdruk iets verhogen, waardoor de uitademingsdruk ook wordt verhoogd, want de minimumdruk bepaald vaak de obstructieve ademstops.

Je hebt niet verteld met welk type masker je slaapt. Je kunt veel profijt halen met het slapen met een neusdoppen masker. Je hebt diverse merken en het fijnste is als de slang bovenop het hoofd wordt aangesloten en dat de slang dus niet vast zit aan het neusdoppen gedeelte. Het Philips Dreamwear Blue Gel neusdoppen masker en het Resmed Airfit P30i neusdoppen masker hebben beide de slang aansluiting boven op het hoofd. Het Resmed masker is voorzien van een QuietAir filter op het neusdoppen gedeelte en een ventilatie opening boven op het hoofd met het geluid van 21 dba wat je vrijwel niet hoort.

De ahi kun je met neusdoppen vaak nog lager krijgen, terwijl de druk vaak met nog 10 % lager kan worden ingesteld.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar