Bi-Level Een CPAP met twee verschillende drukniveaus (IPAP en EPAP).

1
Goedenavond

Het is al weer even geleden dat ik op het forum bent geweest.
Nu even zoeken naar evt nieuwe technieken en waar ik tegenaan liep hier is de Bi-Level Cpap.

Mijn vraag aan jullie is, is dit een verbetering tov mijn huidige cpap die ik al reeds 8 jaren heb, ongeveer

Tom
Devilbiss 54 SE-P met bevochtiger
Neuskap Resmed Mirage FX
DRuk vast op 5-5
Ramptijd 20(4) minuten ( wat dat ook moge betekenen)

AHI zonder 31per uur
Nu 2

Re: Bi-Level Een CPAP met twee verschillende drukniveaus (IPAP en EPAP).

2
Voor "huis tuin en keuken" OSAS is BiPAP niet direct noodzakelijk. Maar, die overweging neemt de menselijke factor niet mee, en een hoop mensen hebben moeilijkheden met enkelvoudige CPAP. Artsen etc. doen dat af als "moeten wennen." Maar daar heb ik twee problemen mee:

1) Er zijn mensen die er niet in slagen om te "wennen" en zijn voor de rest van hun leven getraumatiseerd
2) Is het redelijk om mensen te forceren om zo'n "gewenningsperiode" te doorstaan, terwijl er alternatieven zijn? Lijkt mij niet ethisch

Barry Krakow MD, een amerikaanse arts, ondersteunt deze stelling. Hij vindt zelfs dat het standaard uitzetten van enkelvoudige CPAP in plaats van BiPAP in strijd is met met medische beginsel "Ten eerste geen kwaad doen" (Primum non nocere)

Uit eigen ervaring kan ik de lieve heer op m'n blote knietjes bedanken dat mijn eerste apparaat (dat ik uit noodzaak zelf heb moeten kopen) bij toeval een BiPAP was. Ik heb deze eerst geprobeerd in enkelvoudige CPAP modus, wat een werkelijk schokkende ervaring was (paniekaanvallen). Toen ik de BiPAP modus aanzetten was ik met 10 minuten vertrokken. Dat was 3 jaar geleden, en sinds dien heb ik 100.0% CPAP-harmonie. Echt, geen enkele nacht gemist, geen enkel uur van de nacht gemist.

Ik gebruik de term CPAP-harmonie omdat dit een wederkerig begrip is in plaat van het gebruikelijke CPAP-therapietrouw of "compliance." Dit zijn eenzijdige begrippen. Waarom zou iemand "trouw" moeten zijn aan een apparaat dat de individuele behoeftes van de gebruiker niet tegemoetkomt?

Ik vind persoonlijk dat artsen en consulenten die dit soort apparatuur aan clienten uitzetten minimaal 31 achtereenvolgende nachten met het apparaat moeten slapen om een soort "serieus te nemen" certificering te behouden.

Daarnaast is het zo dat enkelvoudige CPAP alleen obstructieve apneus en obstructieve hypopneus behandelt. Voor de RERAs, die onderdeel uitmaken van UARS, het vergeten broertje van UARS, is BiPAP in de meeste gevallen noodzakelijk. UARS wordt momenteel doodgezwegen door de vrijwel alle medici in NL, met uitzondering van het kleine lichtpuntje bij Kempenhaeghe. Over deze stand van zake heeft een befaamde somnoloog die ik hier anoniem laat ooit aan mij geschreven: "zoals ik al wist, het vak en de deskundigen in 20 jaar nog geen stap vooruit zijn gekomen..."
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i