Resmed vs Philips - lawaai bij masker

1
Hallo
Ik heb ruim 6 jaar apneu en gebruik een CPAP zonder problemen. Mijn ingestelde druk is 6.
Voor het "dagelijks gebruik" heb ik een Resmed 9 met bevochtiger en een F&P Eson II masker. De Resmed is bijna geluidloos in gebruik! AHI tussen 0,5 en 3.
Vorig jaar heb ik voor de vakanties een Philips Dreamstation Go reis cpap aangeschaft met accu (geen bevochtiger). Gebruik deze met de bijgeleverde 12mm slang en het F&P Eson masker.

Deze Philips doet zijn werk prima, ook zonder bevochtiger (zag ik eerst tegen op). De AHI's waren wel wat hoger dan bij de Resmed (AHI 3-6), maar ik voelde me OK hierbij. Wat me wel opviel is dat de Philips veel meer lawaai bij het masker produceerde dan de Resmed bij dezelfde instellingen. Het lijkt wel of de lucht er uit wordt geperst.
Heb twee weken gelden de 12mm slang vervangen door een 22mm slang en de instelling in de Philips hiervoor ook aangepast. Maakt geen verschil qua lawaai.
Heeft iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen en heeft wellicht een oplossing?
Eens een ander masker proberen (neusdoppen?)
Alvast bedankt voor het meedenken
Resmed S9
Resmed bevochtiger H5i
F&P Eson masker

Re: Resmed vs Philips - lawaai bij masker

2
Een reis cpap is kleiner van formaat, maar moet hetzelfde leveren als de grotere cpap. De motor in zo'n reis cpap is dus ook kleiner van formaat en moet dus net zo sterk zijn als de motoren van je Resmed S9. Daarom maken reis cpaps vrijwel altijd meer geluid. Dit geluid komt via de slang naar het masker toe. Je kunt dit geluid dempen.

Breas heeft voor zijn BreasZ1 reiscpap daar een oplossing voor gemaakt die ook gebruikt kan worden bij andere merken.

Je kunt daarvoor bij Vivisol de Qtube geluidsdemper kopen. Deze komt tussen cpap en slang.

https://webshop.vivisol.nl/breas-z1-qtube.html

Ook kun je tussen de uiteinde van de slang en het masker een waterloze bevochtiger plaatsen.

Dit is een wegwerp product die je een paar dagen kunt gebruiken en dan weggooien.

https://webshop.vivisol.nl/breas-z1-waterloze-bevochtiger.html

Beide producten zorgen ervoor dat het storende geluid bij het masker aardig gereduceerd wordt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed vs Philips - lawaai bij masker

3
Beste Ruud,
Bedankt voor je bericht en info.
Ik meen gelezen te hebben in een uitgave van het bulletin dat de motor bij deze reiscpap van Philips dezelfde zou zijn als die van zijn grote broer. Blijkbaar niet dus...
Ik zql me verdiepen in je suggesties en houd je op de hoogte!!

Bedankt Henri
Resmed S9
Resmed bevochtiger H5i
F&P Eson masker

Re: Resmed vs Philips - lawaai bij masker

4
RuudJ schreef: 15 aug 2020, 11:41 . De motor in zo'n reis cpap is dus ook kleiner van formaat en moet dus net zo sterk zijn als de motoren van je Resmed S9.
De motor in de DS GO en de normale Dreamstation zijn identiek. Ik verklaar het verschil in geluid bij het masker door de afwezigheid van de bevochtigingskamer. Deze kamer werkt een beetje als de laatste knalpot van een uitlaatsysteem: hij dempt extra.
flipper1960 schreef: 15 aug 2020, 19:19 Ik meen gelezen te hebben in een uitgave van het bulletin dat de motor bij deze reiscpap van Philips dezelfde zou zijn als die van zijn grote broer. Blijkbaar niet dus...
Wat u las in het bulletin was correct.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed vs Philips - lawaai bij masker

5
Ik heb een Resmed S10 en ook een Philips GO - zelfde ervaring: de Go maakt meer geluid en de Go rapporteert een hogere AHI

Ik heb de bevochtiger bij de GO en dat is duidelijk stiller (maar blijft meer dan de Resmed)

Helaas sinds maart niet meer op reis geweest, dus de investering in de Go ligt in de kast opgeborgen

Re: Resmed vs Philips - lawaai bij masker

8
!kk3 schreef: 17 aug 2020, 09:00 de Go maakt meer geluid en de Go rapporteert een hogere AHI
Dat komt waarschijnlijk omdat de auto programmatuur van de Dreamstation minder agressief is dat die van de Airsense10. U kunt dit compenseren door de minimumdruk te verhogen van de DSGO.
!kk3 schreef: 17 aug 2020, 16:47 Ik heb ook de accu. Dankjewel voor de reminder Ruud!

Lithium Ion accu's leven het langst als ze half (zo'n 40%) opgeladen worden opgeborgen met een lage temperatuur.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed vs Philips - lawaai bij masker

12
Fulco schreef: 20 sep 2021, 09:41 Daar hoort wel een uitstroomfilterje bij, anders blaast het CPAP apparaat zich een ongeluk om te compenseren.
Het maakt geen verschil, het is een optioneel onderdeel.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i