Vervanging oude f&p cpap

1
Ik heb een vraag waar misschien iemand een antwoord op weet.
Ik ben Udo uit Hilversum.
Mijn leverancier is “ total care “.
Deze week is op de camping in Zeeland mijn 7 jaar oude fisher & paykel icon+ stuk gegaan.
Na contact te hebben aangelegd met totalcare waren ze bereid op de camping een nieuwe cpap te brengen.
Dit bleek niet de voor mij bekende icon te zijn, maar een resmed airsense 10.
Volgens de vertegenwoordiger ging de icon eruit en had daarom deze mee genomen.
Twee dagen mee geslapen, maar toch een heel andere manier van ademhalen als bij de icon.
Leverancier weer gebeld. Zij sturen mij een “oude” “nieuwe” op die bij hun in dePot staat.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de opvolger van de icon. De f&P sleepstyle.
Deze is bij totalcare niet bekend.
-Kan het zo zijn dat zorgverzekeraars dit toestel te duur vinden en daarom niet “voeren”?
-Hoeveel druk kan ik bij de leverancier uitoefenen om toch dit toestel te bemachtigen?

Heeft iemand soortgelijke ervaring hiermee?

Re: Vervanging oude f&p cpap

2
Ik kan hier wel een antwoord opgeven. Uit hoofde van mijn (oude) coördinator functie van de F&P Gebruikersgroep kan ik je vertellen dat F&P alleen nog zaken doet met de leverancier Medidis in Lelystad. Vrijwel alle andere leveranciers zijn min of meer overgegaan op Philips, Resmed en Devilbiss Blue 64. Als de leveranciers nog 'iets' op de plank hebben staan, is dat meestal oude apparatuur die ingeleverd zijn. Medidis is zover ik weet de enige die de SleepStyle die overigens in 2017 is uitgegeven nog uitzet. Dit behoort standaard te worden geleverd met de ThermoSmart verwarmde slang. Dus ik denk dat je weinig keus hebt of je moet overstappen naar Medidis in Lelystad, maar dan zou ik wel eerst informeren of zij deze nog leveren, want als leverancier zijn zij overgenomen door Vitalaire en die zetten de F&P weer niet uit. Maar als ik het goed lees is dit exemplaar bestemd als tweede exemplaar bestemd voor de camping en blijft deze daar staan. Of deze dan vergoed word door de Zorgverzekeraar dat denk ik dan niet, want normaal wordt er slechts 1 vergoed.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vervanging oude f&p cpap

3
Beste Ruud,

Dank voor je antwoord.
De cpap is niet bedoeld als extra cpap voor op de camping maar gewoon als “hoofd cpap”.
Ik heb zojuist medidis een mail gestuurd met de vraag of zij de f&p sleepstyle kunnen leveren.
Ik vind persoonlijk de icon+ (en hoop ik zijn opvolger) zoveel prettiger slapen, dat ik hiervoor een overstap over heb!
Ik zal hier op het forum laten weten wat de reactie is op mijn mail naar medidis.

Gr Udo

Re: Vervanging oude f&p cpap

4
Update

Inmiddels is de overstap naar medidis een feit.
Zij konden mij de f&p sleepstyle leveren.
Vannacht voor de eerste keer het apparaat mogen ervaren.
Dat was wel wennen.
Het is dus niet zo dat de nieuwe sleepstyle identiek is aan de icon+
De icon+ beviel mij vooralsnog beter.
Vanmorgen werd ik ( na overigens een 7 urige nacht) een beetje dissey wakker. Alsof ik teveel lucht ingepompt had gekregen ( misschien hyperventilatie) Ik had de instelling zoveel mogelijk hetzelfde afgesteld als bij mijn vorige apparaat. Toch ervaar ik een andere druk en ook de manier van “inblazen” voelt anders aan dan bij de icon+. Veel directer.
Ik heb voor nu de druk 0,5 terug gezet en ga kijken wat dit doet aankomende nacht.
Verder viel mij op dat het geluidsniveau hoger is dan bij de icon+. Deze hoor je duidelijker blazen tijdens je ademhaling.

Voorlopige conclusie:

Voordelen t.o.v. De icon+
-Waterbakje is demontabel en makkelijker schoon te maken
- instelling van het menu is veel eenvoudiger
Nadelen t.o.v de icon+
Andere ervaring betreffende inblazen. Directer, minder rustig
Hoger geluidsniveau ( f&p pretendeert de stilste te zijn.) Best mogelijk maar niet stiller dan zijn voorganger.

Re: Vervanging oude f&p cpap

5
Vraag:

Gisteren ahi van 5
Vannacht ahi van 8,4
De instelling van mijn nieuwe sleepstyle staat op drukinstelling 9,5 ( net als bij de icon)
Vanmorgen voelde ik me niet goed.
Wat duizelig en misselijk.
Duidelijk heel anders dan bij mijn oude apparaat.
Wat zal ik doen om dit weer beter te krijgen??

Re: Vervanging oude f&p cpap

9
Ik gebruik geen full face masker, maar comfort gel blue. Deze gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid.
De epr functie vind ik persoonlijk niet fijn. Deze staat op uit.
Vannacht ahi 3 maar ik ben wat verkouden.
Ik begin nu wat meer te wennen aan de sleepstyle.