Resmed filters

1
Ik kreeg vandaag een nieuw apparaat van Resmed, de Aircurve 10 Bipap S. In bijbehorende handleiding lees ik dat er een aparte stand is voor als je anti-bacteriele filters gebruikt, wat logisch lijkt vanwege meer dichtheid. Ik gebruik de hypoallegene en was direct in verwarring of dat hetzelfde was. Eerst op de website van Vivisol gekeken, kwam daar geen wijs uit. Toen Vivisol gebeld, de telefoniste zei eerst 'ja, stand aanpassen' toen 'nee stand niet aanpassen, toen 'laten staan op wat aangeleverd is' (nb daar zaten de verkeerde, gewone, filters in ondanks dat ik hypoallergene moet ivm allergie) en toen ik bleef aandringen overlegde ze met een collega en zei ze daarna 'die heeft er ook nog nooit van gehoord dus u kunt m gewoon zo gebruiken'. Tja. Erg veel wijzer ben ik daar niet van geworden behalve dat ze het zelf ook niet weten dus, en ik nog steeds niet weet welke stand ik moet gebruiken. Iemand wijzer dan ik?

Re: Resmed filters

2
Tanja, je kunt het antwoord hierop vinden in dit forum bij het apparaat Resmed. Daar staat een aantal vragen aan Resmed, waaronder vraag 3.

Even gekopieerd en hieronder geplakt:

3) AB Filter is dit een pollen filter die op de plaats komt van het witte filter?

Nee, het AB filter is een filter die tussen de luchtuitlaat van het apparaat en de slang wordt geplaatst bij gebruik van het apparaat door meerdere patiënten (bv in een instelling). We hebben wel hypoallergene filters beschikbaar voor onze apparaten, deze komt dan ipv het witte filter die standaard in het apparaat zit. De instelling AB filter moet op 'Nee' blijven staan, tenzij dit AB filter echt wordt toegepast.
Standaard luchtfilters zorgen voor effectieve luchtfiltratie voor uw ResMed S9 en Air 10-apparaten voor slaaptherapie.
Deze wegwerpfilters kunnen apparaten beschermen tegen vervuiling zoals huidschilfers en kattenhaar en helpen uiteindelijk uw patiënten schone lucht in te ademen. De luchtfilters moeten om de zes maanden worden vervangen, of vaker als ze gaten ontwikkelen of verstopt raken met vuil of stof.
De hypoallergene luchtfilters voor S9 en Air 10-apparaten voor slaaptherapie zijn gemaakt van een combinatie van materialen die voorkomen dat fijne deeltjes en grotere materie uw therapieapparaat en uiteindelijk uw luchtwegen binnendringen. Uw luchtfilter moet om de zes maanden worden vervangen, of meer indien nodig, bijvoorbeeld als het is beschadigd, gescheurd of wordt geblokkeerd door stof of vuil.
Het ResMed hypoallergene luchtfilter is met name geschikt als u lijdt aan hooikoorts of andere allergenen in de lucht.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Resmed filters

3
Tanja65 schreef: 14 sep 2020, 13:54Toen Vivisol gebeld, ... Tja. Erg veel wijzer ben ik daar niet van geworden behalve dat ze het zelf ook niet weten dus, en ik nog steeds niet weet welke stand ik moet gebruiken. Iemand wijzer dan ik?
Wat RuudJ zegt. Als ik dit lees dan denk ik "ben ik nou zo slim of zijn zij..." :')

AB filters zien er zo uit en worden gebruikt als apparatuur vaak van patient wisselt, om zo de "machine tegen de patient te beschermen"
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Resmed filters

4
Dank jullie! Ik had al wel ff met de zoekfunctie door het forum gecrossed maar dit bewuste topic niet gevonden. Tnx.
Het apparaat moet dus op de normale stand blijven staan bij gebruik van pollenfilters/hypoallergene filters zoals ik die heb.

En ja, ik denk precies datzelfde persluchtpiraat. Wat een nono's daar. Dat moeten zij toch juist weten? Maar sorry dat ik het zeg, met longartsen en de kennis van Bipaps is het ongeveer vergelijkbaar, zelfs in Kempenhaege dus. Ze was wel aardig. Maar je moet het echt zelf uitvinden.