Verwarmde slang schoonmaak

1
Hallo.

Ik maak iederdag alles schoon van mijn philips dreamstation cpap apparaat. ( masker ,verwarmde slang, waterbakje)

De filter en de 2 binnen binnenpackingen van het waterbakje 1x pw. Ik gebruik daarvoor dagelijks afwasmiddel vh merk neutral. Die ruikt nergens naar.

Nu zag ik bij mijn verwarmdeslang 3 contactpuntjes zitten. Mogen deze eigenlijk wel nat worden tijdens de schoonmaak? Bij vivisol wiste ze het antwoord ook niet.

Re: Verwarmde slang schoonmaak

5
Ik vroeg het al eens eerder en kreeg toen geen echt antwoord, maar waarom vinden wij een beetje kalk toch zo erg dat we er toe bereid zijn om (verhoudingsgewijs) peperduur water, tot wel Spa blauw aan toe, aan te schaffen om het te voorkomen?

Mijns inziens kan het geen enkel kwaad.
Het komt niet in aanraking met iets dat er kapot van kan gaan.
We vinden het hooguit lelijk.

Ikzelf stoor mij niet aan dat witte waasje tgv van water van 50 ct per kuub ipv per liter.
Als het me te gek wordt gooi ik er wat ontkalker van de Wibra op en schoon is het weer.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Verwarmde slang schoonmaak

6
Overigens ben ik al heel vroeg gestopt met het "schoonmaken" van de verwarmde slang. Voorheen ging een slang altijd muf ruiken na het eerste "reinigen" met kraanwater etc. Dus dan blijf je bezig, week na week. Nu gebruik ik mijn verwarmde slang al 2 jaar, en is deze nog altijd even fris als op de 1e dag. Geen geurtjes, geen zichtbare vervuiling.

Kraanwater is niet steriel, er is microbiologisch leven in aanwezig. Dit leven zit niet in een slang als deze uit de fabriek komt, dus door te "reinigen" treedt in werkelijkheid een besmetting op, en de afvalstoffen van dit micriobiologisch leven leiden tot muffe geuren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verwarmde slang schoonmaak

7
persluchtpiraat schreef: 11 okt 2020, 12:28 Overigens ben ik al heel vroeg gestopt met het "schoonmaken" van de verwarmde slang. Voorheen ging een slang altijd muf ruiken na het eerste "reinigen" met kraanwater etc. Dus dan blijf je bezig, week na week. Nu gebruik ik mijn verwarmde slang al 2 jaar, en is deze nog altijd even fris als op de 1e dag. Geen geurtjes, geen zichtbare vervuiling.

Kraanwater is niet steriel, er is microbiologisch leven in aanwezig. Dit leven zit niet in een slang als deze uit de fabriek komt, dus door te "reinigen" treedt in werkelijkheid een besmetting op, en de afvalstoffen van dit micriobiologisch leven leiden tot muffe geuren.
Ik zag op youtube een filmpje over het schoonmaken van de slang en het masker ( duurde wel lang) is een man die alles uitprobeert wat er op cpap te vinden en te testen valt. Hij word dus gesponsord door Amerikaanse cpap bedrijven. Die zegt dus ook dat er bij slechte of geen schoonmaak van alles achterblijft in maskers en slangen.

Blijkbaar kun je van alles aan je luchtwegen krijgen als je al die dingen niet regelmatig schoonmaakt.

Wat mij enigzins aannemelijk is, is dat het kraanwater wat verdampt en door je verwarmde slang gaat, een soort van residu achterlaat in de slang met allerlei micro organisme.

Een goede vriendin van me, die op een laboratorium werkt, zegt dan ook dat alles waar water door komt. Of het nu een slang is of wat dan ook. Altijd micro organisme achterlaat die later een bron van besmette ziektekiemen word. En dat adem je dan vrolijk in. In dit geval komt het in de slang doordat het water verdampt uit je waterbakje. Het water word ook niet gekookt dus dood ook geen bacteriën af.

Bij het afkoelen vd slang blijven er dus waterdruppels in de slang zitten die micro organismes kweeken.

Vandaar dat je het water iederedag moet verversen, omdat het op kamertemp lekker gaat vermenigvuldigen.

Ik spoel dus dagelijks mijn verwarmde slang door met een druppel neutral afwasmiddel. Hoeft misschien niet dagelijks, maar toch !!

Je citeert zelf dat kraanwater niet steriel is, maar als je kraanwater gebruikt voor verdamping, dan blijft er zowiezo een condensaat residu achter in je slang, dat nu dus een microbiologische besmettingsbron is geworden, zonder dat je het in de gaten hebt. En dat adem je dus iedere nacht in en uit.

Lijkt me niet zo gezond. Doordat ik neutral afwasmiddel gebruik bij het reinigen, ruik je geen muffigheid of andere nare geurtjes.

En ik hoef dus ook niets te ontkalken omdat ik een Brita waterfilterkan gebruik. Maar die hadden we al voordat ik aan de cpap moest.

Re: Verwarmde slang schoonmaak

8
Dragon77 schreef: 17 okt 2020, 22:37 Blijkbaar kun je van alles aan je luchtwegen krijgen als je al die dingen niet regelmatig schoonmaakt.
Niet dus. Ik kan me een studie herinneren (https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16236866/) waar ze radioactieve tracers in het reservoir hadden gedaan, en vervolgens met een geigerteller de afzettingen op het masker getest: niets had een weg naar het masker gevonden. Niets, nul, zero.
Dragon77 schreef: 17 okt 2020, 22:37 Altijd micro organisme achterlaat die later een bron van besmette ziektekiemen word
Ze zijn er, of ze zijn er niet. "Generatio spontanea" is al eeuwen weerlegd. Volgens die zelfde redenering zouden we moeten vrezen voor de "besmette ziektekiemen" die het microbioom van de gezonde menselijke huid vormen.
Dragon77 schreef: 17 okt 2020, 22:37 Bij het afkoelen vd slang blijven er dus waterdruppels in de slang zitten die micro organismes kweeken.
Aangezien een CPAP slang (ten aanzien van het reservoir) een destillatiekolom is, gaat het om pure H2O, dat opdroogt zonder een spoor achter te laten. Sowieso ontbreekt uitleg dat puur H2O "micro organismes [kan] kweeken." Cf: generatio spontanea.
Dragon77 schreef: 17 okt 2020, 22:37 maar als je kraanwater gebruikt voor verdamping, dan blijft er zowiezo een condensaat residu achter in je slang
Een onzinbewering, want anders zou het destilleren van water onmogelijk zijn. Waar zou dit "condensaat residu" (wat overigens een oxymoron is) vandaan moeten komen?

(Een condensaat is gas, bijv. waterdamp dat tot de vloeibare fase is overgegaan, een residu is wat overblijft na verdamping, ofwel de fase-overvang van vloeistof naar gas)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Verwarmde slang schoonmaak

9
Waarom ontkalken/kalk voorkomen:
Bacteriën en schimmels hechten zich makkelijker aan kalkafzettingen dan aan gladde oppervlakten (zoals het gladde plastic). Daarom is kalkvrij houden én krasvrij houden van de bakjes wel zo handig.

Het klopt dat het verdampte water in de slang geen bacteriën zal bevatten. Alleen slaat dat water ook neer tegen de wand van de slang. Die slang is geen gesloten systeem, hij is aangesloten (via masker) op de mond van de gebruiker. Die blaast lucht uit in het masker, waarvan een deel (in theorie, ik weet niet welk onderzoek hier naar gedaan is, maar zal er vast zijn) in het begin van de slang zou kunnen komen. Het grootste deel van die lucht wordt als het goed is echter uitgeblazen via de uitlaat van het masker, die als het goed is direct onder de neus is, dus mij lijkt de kans van besmetting van de slang erg klein.
Maar je weet hoe fabrikanten zijn: doodsbang voor claims, dus ze zullen eerder alles dagelijks grondig laten reinigen dan common sense gebruiken.
Mijn cpap staat op een lastig bereikbare plaats (ik slaap in een soort bedstee) dus ik spoel mijn slang maar af en toe door. Ik gebruik dus wel gedestilleerd water om kalkafzetting te voorkomen, zodat ik de waterbak niet dagelijks uit hoef te schrobben.

Re: Verwarmde slang schoonmaak

11
Mijn ervaring is net als bij @persluchtpiraat .
De verarmde slang niet meer schoonmaken geeft ook bij mij geen enkele vreemde lucht of iets dergelijks.
Ondertussen een jaar of 5 denk ik.
Het zelfde met mijn neusdoppen masker. Het uitblaas gedeelte met de kleine gaatjes gingen steeds dichtzitten.
Nu ik daar niet meer aan schoonmaak, geen gedoe meer met dichte gaatjes.
Alleen de neusdoppen zelf maak ik wel schoon.
En die doppen vervang ik wat vaker dan 1 keer in het jaar door te ruilen van de doppen die ik niet gebruik met mensen hier op het forum voor de maat die ik gebruik.
Want 1 keer in het jaar is gewoon te weinig. De veerkracht gaat achteruit wat lekken tot gevolg heeft.
En echt schoon krijg je ze ook niet meer na een tijdje.

Dus inderdaad gebruik ik duur water, maar bevalt mij beter dan gewoon water wat ik het eerste jaar gebruikte.
Bij kraanwater wordt alles viezer dan bij het gedemineraliseerd water.
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Verwarmde slang schoonmaak

13
Een slang schoonmaken is eigenlijk niet aan te raden. Er gaat alleen vochtige lucht door en wordt vaak door het apparaat na afloop nog gedurende 20 minuten droog geblazen (althans bij Resmed). Schoonmaken laat juist kalk achter en eventuele zeepresten en de slang kan er doorgaan stinken.

Doe je het wel, dan de uiteinden dichthouden met beide duimen en het water heen en weer door de slang laten lopen. Goed uitspoelen en over de deur in de badkamer laten drogen.

Heb je een Resmed, dan aankoppelen aan het apparaat, even aanzetten en uitzetten. Dan zie je in het display het knipperende symbool van een sneeuwvlok en blaast het apparaat nog 20 minuten zacht door. Gaat vanzelf uit.

De uiteinden van de slang kunnen er niet af en de verwarmde slang van Resmed heeft een wit vinnetje aan de kant van het masker en dat is een meetinstrument om de temperatuur te meten aan het begin van het masker. De koperen punten mogen nat worden, maar je kunt dit het beste voorkomen. Water erin stoppen aan de kant van het masker.

Maar beter gewoon niet schoonmaken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar