Wie bepaald welk apparaat/masker je mag hebben?

1
Tot mijn grote verbazing is het niet de zorgverzekering noch de arts die bepaald of ik een bepaald masker wel of niet mag hebben maar, in mijn geval, Vivisol.

Vivisol beweerde dat ik geen Airtouch F20 masker mocht tenzij er een verklaring is van een dermatoloog want anders accepteerde mijn ziektekostenverzekering de declaratie niet.
Bij navraag bij mijn verzekering (Ditzo) of zij genoeg zouden hebben aan een verklaring van mijn huisarts kreeg ik te horen dat zij helemaal geen verklaring nodig hadden.
Volgens Ditzo bepaald VIvisol of ik het masker wel of niet mag hebben. Zegt Vivisol van wel dan vergoed Ditzo alles, dus ook inzetstukken schoonmaakdoekjes etc.
Vivisol beweert dat de verzekering GEEN toebehoren vergoed en dat zij zelf bij een verklaring van een dermatoloog de kosten op zich nemen van inzetmaskers (90 euro per maand).

De verzekering wist ook nog te melden dat dit anders is als ze geen contract met de leverancier zouden hebben. In dit geval hebben ze dat wel maar als patient weet je van te voren niet welk bedrijf je materiaal gaat leveren en moet je dus eigenlijk eerst navragen of ze een contract hebben met je verzekering. Vreemde zaak.

Het lijkt mij onwenselijk als een bedrijf met winstoogmerk gaat bepalen welk masker ik wel of niet mag hebbem.
Wie spreekt hier nu de waarheid

Re: Wie bepaald welk apparaat/masker je mag hebben?

2
Het lijkt mij vrij duidelijk dat hier de Zorgverzekeraar gelijk heeft. Dus als Vivisol weigert, zou je de Zorgverzekeraar in moeten schakelen dat zij Vivisol ter verantwoording roepen met de vraag om dit masker met inzetstukken (de laatste maandelijks) aan jou te leveren.

De Zorgverzekeraar heeft Vivisol onder contract staan dus lijkt mij dat de leverancier aan zijn leveringsplicht moet voldoen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar