Van het apneu kastje naar de muur......

1
Beste allemaal,

Sinds oktober 2019 ben ik gezegend met een cpap. Een jaar later heb ik contact opgenomen met mijn ziekenhuis met de vraag wanneer ik opgeroepen werd voor de jaarlijkse controle. Mij was bij het aanmetens verteld dat er een jaarlijkse controle moest plaatsvinden. Ik werd door het ziekenhuis verwezen naar mijn leverancier Vitalaire, zij zouden de jaarlijkse controle en vervolging op zich nemen en niet meer het ziekenhuis ( kosten kwestie ). Vitalaire gebeld: ze konden online mijn slaap gegevens inzien dus ze zouden de experts er naar laten kijken. 2 weken later ontvang ik per mail mijn slaap statistieken, niet iets nieuws aangezien ik Oscar gebruik. Weer gebeld met de vraag of alles nog volstaat of dat er aanpassingen gedaan moeten worden in de druk. ik ben immers 12 kg afgevallen en wordt sindsdien regelmatig wakker met hoofdpijn, druk op mijn oren alsof ik in de bergen zit en soms braak gevoelens alsof de lucht niet mijn longen maar mijn maag ingepomt wordt. Tja zegt Vitalaire...interpretatie van druk en de aanpassing daarvan gaat weer via de longarts die u behandeld. Weer gebeld met mijn ziekenhuis.....Vitalaire kan uw druk ook op afstand aanpassen. Kortom iedereen trekt zijn handen er vanaf en niemand neemt de regie. Op deze manier wordt het wel heel verleidelijk om zelf met de druk te gaan spelen aangezien Dr. Google je beste vriend is.

In hoeverre zal 12 kg gewichtsverlies invloed hebben op mijn apneu ? Mijn Ahi’s per dag komen niet boven de 0.6 uit bij een druk van 6.6.

Ik hoor graag van jullie.

Groet Aquatilla
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2

Re: Van het apneu kastje naar de muur......

2
Hoi Aquatilla,

De ApneuVereniging heeft hier eerder aandacht aan besteed en er een artikel in het Apneumagazine over geschreven.

Dit artikel:


Ik kan mij voorstellen dat hoe jij behandeld wordt door het ziekenhuis en Vitalaire, jij hier niets mee opschiet.

In feite moet de Longarts dan jouw leverancier opdracht geven om de druk aan te passen zover nodig is. Als hij dit niet doet en de leverancier dit ook niet wil doen, dan dwingen ze je in feite zelf te gaan dokteren, iets wat de ApneuVereniging weer afwijst.

Mocht je dit toch doen, dan is de druk bij Resmed in interval stapjes van 0,2 cmh2o aan te passen. Sowieso heb je waarschijnlijk aan een iets lagere druk genoeg. Weet dat je dit dan het beste kunt doen in stapjes van 0,2 cmh2o per keer en dat je dit minstens een week moet controleren wat voor effect dit heeft. Vervolgens kun je dan de volgende stap weer doen tot je voor jezelf het beste resultaat hebt behaald waarbij je klachten opgelost worden en de AHI niet noemenswaardig is toegenomen.

Nogmaals zelf dokteren wordt echt niet aangeraden, dus het lijkt mij het beste dit toch in overleg met je leverancier vooraf te bespreken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Van het apneu kastje naar de muur......

3
Bedankt Ruud voor je reactie

Nogmaals gebeld met de afdeling longgeneeskunde met de vraag of er niet iets aangepast moet worden in de druk. Volgens de consulent moet ik eerst een nieuwe verwijzing vragen van de huisarts om zo op consult te mogen komen bij de osas verpleegkundige. Ik zei dat ik dat bijzonder vond omdat ik al bekend was bij de afdeling longgeneeskunde en dus geen nieuwe patient ben. Dat zag ik toch verkeerd want er is ooit een slaaptest geweest met aanmeten cpap en 1x een evaluatie en daarmee was het zorg traject volgens hen afgesloten. Volgens hen komt het sporadisch voor dat een patient op controle komt en aanpassingen krijgt in de cpap instellingen, vandaar dat het traject gestopt is en ik dus opnieuw verwezen moet worden met gevolg dat het evt voor een kleine aanpassing 385,- eigen risico gaat kosten :-O .

Ik weet niet of iemand op basis van mijn lengte en gewicht iets kan zeggen over mijn druk

Lengte 1.78m. Gewicht 86 kg en de druk staat op 6.6

Sta een beetje in dubio.... advies is welkom
Sinds 14/10/2019 in het bezit van een Resmed airsense 10 autoset. F&P Eson 2 neusmasker.
Ingestelde druk op 6.6 AHI van 37 gedaald naar < 2