Van full face masker naar neusdoppen masker

1
Zo te merken is er een heel groot verschil tussen deze 2. Een neusmasker geeft een veel directere airflow. Ik denk ook dat mijn druk ermee omlaag kan of zelfs zal moeten. Want ik heb er gister 3 kwartier mee wakker gelegen en werd er al een beetje duizelig van. Dat is wat er bij mij gebeurt als de druk te hoog is. Ik heb dus alleen gewisseld van masker en ben niet aan de druk instellingen geweest.

Wat me stoort is de pijn in m'n neus van de ResMed AirFit P30i Nasal Pillow Cushion. Heb de medium en de small. Small past helemaal niet maar medium doet behoorlijk zeer. Al na 3 kwartier. Dus ik weet even niet of een large wel gaat helpen. Of misschien is er een zalfje voor ofzo? Of de cushion van een N30i ? Of moet ik eelt op m'n neus kweken.

Het ademen zelf maakt ook meer geluid dan een full face masker, zal wel wennen...
Met een neusmasker kan ik niet praten. Je bent echt verplicht je mond dicht te houden anders komt er lucht uit. Voor bedgenoten kan dit wel een voordeel zijn :upside_down_face:

Ander ding is dat Sleepyhead in die 5 kwartier wakker liggen helemaal vol staat met clearaway, obstructive en zelfs snurken terwijl ik wakker lag. Dus dat maakt het vertrouwen in dat droomstation niet echt veel groter.

Plaatje:
Afbeelding

Re: Van full face masker naar neusdoppen masker

2
De doppen van een large staat weer wat meer uit elkaar dan bij het medium neusdoppen deel.

Niet te strak vastzetten. Je moet de doppen uit de neus kunnen trekken en dan weer terugplaatsen. Hierdoor voegt de doppen beter aan de neusgaten. Trek dan je neus een paar keer op zoals een konijn dit doet. Hoor je gesis of voel je wind dan is het masker nog niet lekvrij. Probeer het nog eens. Lukt het niet, dan de Large doppen gaan gebruiken.

Mocht je geen flex functie gebruiken, probeer dit dan eerst voordat je de druk omlaag laat brengen, die druk is namelijk nodig om de ahi te verlagen. Door flex te gebruiken kun je makkelijker ademen en is de luchtstroom ook lager tijdens de slaap tijdens het uitademen. Dit is toch de helft van je tijd dat je aan de cpap gebonden bent.

Middeltjes die je kunt gebruiken zijn:

Voor Siliconen allergie


3M barrière crème Cavilon
Sudocrème
Skin-lube
http://www.stb-wonddressing.nl/

De laatste is o.a. voor inwendige wondjes in het neusgat.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Van full face masker naar neusdoppen masker

3
Glompie schreef: 07 feb 2021, 15:08 Ander ding is dat Sleepyhead in die 5 kwartier wakker liggen helemaal vol staat met clearaway, obstructive en zelfs snurken terwijl ik wakker lag. Dus dat maakt het vertrouwen in dat droomstation niet echt veel groter.
Ik begrijp niet helemaal waarom u hierdoor verrast bent. Het apparaat weet niet wanneer u slaapt of wakker bent. Als we wakker zijn dan ademen we veel onregelmatiger dan wanneer we slapen. Alle apparaten van alle fabrikanten werken zo.

https://paste.c-net.org/AdjournBeads
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Van full face masker naar neusdoppen masker

4
Niet te strak vastzetten.
Ja, denk dat het vooral het harde plaatje is aan de voorzijde wat tegen je neus drukt. Hij zit nu heel los.
Zal wel zien of het op z'n plek blijft zitten 'snachts.

Flex stond gelocked en heb 'm naar 3 gezet. Ik ga niet wachten om dat te laten doen, 't is mij wel goed...
Ik begrijp niet helemaal waarom u hierdoor verrast bent.
Ok... klinkt logisch

Re: Van full face masker naar neusdoppen masker

5
Als het filter (harde plaatje) aan de voorzijde tegen je neus drukt, dan zit het niet te strak maar véél te strak volgens mij. Ik gebruik sinds kort P30i neusdoppen en heb niet de ervaring dat te voelen, laat staan dat het pijnlijk is.
Glompie schreef: 07 feb 2021, 15:08 Wat me stoort is de pijn in m'n neus van de ResMed AirFit P30i Nasal Pillow Cushion. Heb de medium en de small. Small past helemaal niet maar medium doet behoorlijk zeer. Al na 3 kwartier. Dus ik weet even niet of een large wel gaat helpen. Of misschien is er een zalfje voor ofzo? Of de cushion van een N30i ? Of moet ik eelt op m'n neus kweken.
Het N30i neuskussen vind ik persoonlijk prettiger zitten dan de P30i neusdoppen. De P30i zit daarentegen wel minder in de weg als je op je zij ligt en blaast bovendien geen "orkaan" uit het neusstuk, zoals de N30i wel doet. Ik ben er nog niet uit welke ik het fijnste vind. Waarschijnlijk de N30i als het warm is en de P30i andere nachten ;)
Philips Dreamstation i.c.m. Resmed Airfit P30i