Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

1
Beste forumleden,

Net als u heb ik apneu, en ik gebruik de Philips Dreamstation. Tijdens kamperen kon ik die gebruiken in combinatie met de Medistrom Pilot-12 lite batterij. Die hield het twee nachten uit als ik niet de waterbak/verwarmer aanzette. Die batterij kostte €395. Dus serieus geld.

Echter, onlangs moest het Dreamstation apparaat worden ingeruild door een probleem met isolatieschuim in het apparaat dat kon verkruimelen en gezondheidsproblemen veroorzaken (verhoogde kans op kanker).

Nu werkt de vervangen Dreamstation niet meer met de batterij. Op het schermpje verschijnt een knipperend pictogram van een stroomadapter, dat "probleem met de voeding" betekent.

Ik heb de onderzijde van de (vervangen) Dreamstation bekeken, en daar zie je 12V|6.67A. Zie:


De Medistrom kan 12V|5A leveren. Dat geeft dus 12*5=60 Watt. Zie


Dit betekent dat de "nieuwe" (vervangen) Dreamstation nu de 80.04 Watt trekt, althans maximaal. De kabel heeft een sensorpin, naast de + en - van de plug, en die pin geeft neem ik aan door aan de Dreamstation wat er geleverd kan worden (via een of ander communicatieprotocol) en dat blijkt nu onvoldoende. Niet dat de Dreamstation normaal gesproken ooit zoveel vermogen trekt, meer rond de 30 Watt. Echter, de Dreamstation wil niet werken als hij aangesloten is op een voeding die niet de maximale 6.67A kan leveren en dus werkt het niet meer.
Althans, dit is wat ik denk dat er aan de hand is.

Uiteraard wil Vivisol mij niet helpen want zij hebben de batterij niet geleverd. Die heb ik bij Oxigo in Bunnik gekocht.
Verder zegt Vivsol dat er technisch niets aan de Dreamstation is veranderd behalve het vervangende schuim. Geen aanpassing aan het amperage volgens hen.
Ik geloof dat niet. Op zijn minst kan er een software aanpassing zijn gedaan waardoor wat eerst wel werkte nu niet meer werkt. Of het oorspronkelijke apparaat had een motor die minder vermogen had. Ik heb helaas geen foto van de onderkant van het oorspronkelijke apparaat en die zou ik graag willen hebben. Daar moet namelijk staan wat het oorspronkelijke amperage was.

Uiteraand wil Oxigo ook niet toegeven dat het aan hen ligt, en zij beweren dat het aan het kabeltje (van batterij naar Dreamstation) ligt. Ze hebben een nieuw kabeltje gestuurd en natuurlijk blijkt dat geen verschil te maken. Het werkt nog steeds niet en het

Vragen/verzoeken/waarschuwing:
- Pas op dat je niet de Medistrom Pilot-12 lite koopt voordat dit probleem is uitgezocht en opgelost!
- Heeft iemand dit zelfde probleem?
- Denk u dat mijn analyse correct is?
- Heeft iemand een oplossing?
- Heeft iemand nog de oorspronkelijke Dreamstation en wil die een foto maken en hier opsturen aub?
- Wat moet je doen als twee fabrikanten naar elkaar gaan wijzen en dus beiden het probleem ontkennen?
- Als ik het gevecht verlies met Oxigo en/of Vivisol, wat voor powerbank bestaat er die wel zou werken met de vervangen Dreamstation?

Alvast bedankt voor uw hulp en advies,

Roland Nagtegaal

modedit RM: afbeelding bijgesneden en bij bericht toegevoegd ipv externe link

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

2
Dag Roland,

Een oplossing heb ik helaas niet, maar vraag me af of een verlengsnoer (bv tuinsnoer 20m) niet handiger is.
Je zult sowieso de accu elke 2 dagen moeten laden, en dan nog niet het gemak van vocht en warme slang hebben.
Mocht je op een camping staan dan eventueel met uitbater overleggen over een stroompunt dichtbij.
Als je echt ver in de natuur bent dan zit je na 2 dagen toch ook zonder.

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

3
perpetualrabbit schreef: 06 aug 2022, 20:07 via een of ander communicatieprotocol
Nee hoor, veel simpeler dan dat. Het is slechts een bepaalde weerstandswaarde.

Heeft u niet toevallig in tussentijd een verwarmde slang in gebruik genomen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

4
We hebben speciaal een grote basis accu (Ecoflow River Pro) met zonnepanelen aangeschaft. Daarmee kan ik de Medistrom pilot-12 lite batterij opladen.
Ik kan in principe de 220V aansluiting van de grote Ecoflow accu gebruiken als een normaal stopcontact.
Het probleem daarmee is dat de Ecoflow dan een (te luide) interne ventilator aanzet. Het is vervelend om daar door heen te moeten slapen. Ik heb ook last van tinnitis.
Ik kan dus de Medistrom accu opladen waar er maar zon is. Voor plekken waar weinig zon is (maar dus meestal wel genoeg wind) hebben we gekeken naar een klein opvouwbaar windmolentje. Die zijn ook voor redelijk prijs te vinden.

Met andere woorden: ik zoek een echte oplossing voor de niet-meer-werkende combinatie van Dreamstation en Medistrom batterij. Niet een omweg zoals alleen maar kamperen waar er een stroompunt is. Bedankt voor het meedenken.
Henk22 schreef: 06 aug 2022, 20:26 Dag Roland,

Een oplossing heb ik helaas niet, maar vraag me af of een verlengsnoer (bv tuinsnoer 20m) niet handiger is.
Je zult sowieso de accu elke 2 dagen moeten laden, en dan nog niet het gemak van vocht en warme slang hebben.
Mocht je op een camping staan dan eventueel met uitbater overleggen over een stroompunt dichtbij.
Als je echt ver in de natuur bent dan zit je na 2 dagen toch ook zonder.

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

5
persluchtpiraat schreef: 07 aug 2022, 01:01 Nee hoor, veel simpeler dan dat. Het is slechts een bepaalde weerstandswaarde.
Heeft u niet toevallig in tussentijd een verwarmde slang in gebruik genomen?
Aha, een weerstand. Is die weerstandwaarde te "foppen"?
Nee ik heb geen verwamde slang. Het is gewoon een slang, zonder draadjes er aan. Dus geen elektrische aansluiting waarmee de slang verwarmd wordt.

Het verwarmde waterbakje staat ook "uit".

Ik zou heel graag de precieze specificaties van de oorspronkelijke Dreamstation willen hebben. Nog een beter: een duidelijke foto van de onderkant.
Een andere optie is: het meetverslag online vinden dat op te vragen is voor alle apparaten die CE gekeurd zijn. Er staat op vrijwel alle apparaten één of meerdere keuringsmerken, zoals CE, NEN en dergelijke. Daar moet ook het voltage en amperage in staan, en ook of het apparaat interferentie veroorzaakt (door de bluetooth feature) en of het interferentie ontvangt (wat vreemd genoeg verplicht is).

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

6
perpetualrabbit schreef: 07 aug 2022, 11:12 Aha, een weerstand. Is die weerstandwaarde te "foppen"?
Eletronisch gezien heel makkelijk, maar het hangt mechanisch er vanaf hoe de medistrom kabel in elkaar zit. In het uiterste geval heb je een verloopstukje nodig.
perpetualrabbit schreef: 07 aug 2022, 11:12 Nee ik heb geen verwamde slang. Het is gewoon een slang, zonder draadjes er aan. Dus geen elektrische aansluiting waarmee de slang verwarmd wordt.
Interessant, want ik weet namelijk wel dat de Dreamstation heel kritisch wordt op de voeding zodra die slang eraan hangt. Dan wil hij een 90 watt voeding, en een 60 watt aansluiten geeft dan het resultaat wat u in uw post beschrijft.
perpetualrabbit schreef: 07 aug 2022, 11:12 Ik zou heel graag de precieze specificaties van de oorspronkelijke Dreamstation willen hebben.
Nog een beter: een duidelijke foto van de onderkant.
Precieze specificatie is er niet, het zijn allemaal nominale waarden. Ten slotte functioneert een Dreamstation tussen 11 volt en 15 volt (ongeveer) vanwege de beoogde tolerantie voor ongestabiliseerde spanning van loodaccu's in voertuigen. Maar het nominale (maximum) amperage is altijd 6,67 A geweest, dat staat ook onderop m'n oude DSX900 die ik nog steeds gebruik. Ik maak me niet druk, ik geloof niet echt zo in dat "killer foam" verhaal.

Is dat pennetje in de Medistrom kabel niet gewoon stuk? Er zou een weerstand van 24.3K of 20k tussen de middenpen en de binnenste bus van de coaxiale steker moetten zitten:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

7
modedit RuudJ: Het is niet nodig hele berichten over te nemen om te antwoorden op een vorig bericht. Vaak is een zin al voldoende. Daarom heb ik het hele bericht verwijderd om het leesbaar te houden.

Ik heb van Oxigo (die de batterij verkocht) een vervangend kabeltje gekregen. Dat heeft een pin, net als het vorige kabeltje, waar niets mis mee was.
Hoe kan ik die weerstand precies meten?
Bedankt voor het schema, misschien kan ik er iets mee.
Het is echt een gewone, onverwarmde slang. Ik gebruik trouwens eigenlijk nooit het waterbakje, waarvan de verwarming ook altijd uitstaat. Misschien zou ik dat moeten doen omdat mijn neus vaak erg droog is en dicht zit na gebruik van de Dreamstation. Maar het kan dus echt niet aan de slang liggen.

Het ziet er inderdaad uit dat mijn vervangen Dreamstation een 90W voeding wil.
Eerdere maximum amperage/ampère was dus ook 6.67A.
Misschien is er dan een software update geweest in de vervangen apparaten. Dat lijkt me logisch om te doen. Die software checkt dan nu misschien strenger.

Ik geloof ook niet erg dat dat schuim kwaad kon. Het is er bij mij nooit uitgekomen. Maar Vivisol wilde het apparaat persé vervangen, en stuurde me gewoon een vervanger op. Het oude apparaat moest ik persé inleveren. Toen ik er langzaam mee was kreeg ik herinneringen en aanmaningen, dus...

Ik zit nu in elk geval met een nutteloze €400 euro batterij en kan niet meer op de manier kamperen die ik wil. Daar ben ik niet erg gelukkig mee.

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

8
Als ik je schema goed begrijp heb je een weerstand en een diode toegevoegd aan de 12V autoplug. Waarvoor precies? Om een soort signaallampje te hebben om te zien of je accu werkt of zoiets?

Die weerstand tussen de centrale pin en de binnenmantel van de plug die in de Dreamstation zit, daar gaat het dus om.
Ik zou dus moeten meten wat die weerstand is bij de normale 220V|AC -> 12V|DC voeding, en ook bij het bijgeleverde kabeltje van de Medistrom batterij. Als die anders is, dan moet ik dat dus proberen op te lossen met één of ander verloopplugje waar dan de juiste weerstand in verwerkt zit?
Nou ben ik best wel technisch; IT-er en ooit astrofysica gestudeerd, maar dat maakt met nog niet handig met elektronica moet ik toegeven...
Ik begrijp in principe hoe dit werkt en kan het ook nog wel doorrekenen, maar hoe maar je nou praktisch gezien zo'n verloopplugje? Wat heb ik precies nodig en waar haal ik het vandaan. Solderen lukt me wel als ik me er toe zet (ik doe dat nooit).

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

9
perpetualrabbit schreef: 08 aug 2022, 10:58 Als ik je schema goed begrijp heb je een weerstand en een diode toegevoegd aan de 12V autoplug. Waarvoor precies? Om een soort signaallampje te hebben om te zien of je accu werkt of zoiets?
Dat is een beschrijving van de kabel zoals die uit de fabriek komt. En inderaad, er zit een LED op om aan te geven dat er stroom is.

Laten we beginnen met de Medistrom kabel. Kan je die meten met een multimeter?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Philips Dreamstation respironics werkt niet met de Medistrom Pilot-12 lite batterij, na de vervanging.

10
perpetualrabbit schreef: 06 aug 2022, 20:07 Beste forumleden,

Vragen/verzoeken/waarschuwing:
- Pas op dat je niet de Medistrom Pilot-12 lite koopt voordat dit probleem is uitgezocht en opgelost!
Inmiddels heb ik van Oxigo een vervangende batterij gekregen. Bij deze nieuwe batterij zat ook een kabeltje, en daarmee werkt Dreamstation+Medistrom batterij wel.
Ook werkt dat nieuwe kabeltje met de _oude_ batterij (en de Dreamstation) zodat ik nu met zekerheid kan zeggen dat het aan de kabel heeft gelegen.
Oxigo had overigens ook eerder nog een vervangend kabeltje gestuurd, maar dat werkte niet. Degene die bij de nieuwe batterij zit dus wel, bij zowel de nieuwe en de oude batterij.
Kennelijk ligt het dus aan de weerstand van die middenpin die binnen bepaalde waarden moet vallen.

Ik beschouw dus dit probleem voor mij opgelost, en ik kan de Medistrom Pilot-12 lite aanbevelen, maar koop hem ruim voordat je een reis plant waar je hem wilt gebruiken. Dat geeft je tijd om te testen en een vervanging te laten sturen als het niet werkt.

Groet,

Roland