Hoe kan een cpap lekkage meten.

1
Beste snorkelaars.

Meer vanuit mijn technische en ITC achtergrond ben ik nieuwsgierig naar de werking van een cpap apparaat.

Hoe kan een cpap apparaat nu het verschil meten tussen uitademing of lekkage?
Is er ergens een beschrijving hoe een cpap apparaat van binnen werkt?
Groeten
McMelloW

Re: Hoe kan een cpap lekkage meten.

2
Mag ik hierbij een vraag "aansluiten"?
Hoe weet mijn cpap dat ik bv 3,2 gebeurtenissen had vannacht?
Ik begrijp dat een cpap een constante druk levert,
is het apparaat zo slim dat ie de luchtstroom "monitort" dus dat een verandering van uitstroom geregistreerd wordt?
Ik heb zitten zoeken op het internet maar kom niet verder dan uitleg dat het apparaat een constante druk geeft die ervoor zorgt dat men geen/weinig stops meer heeft.

Re: Hoe kan een cpap lekkage meten.

3
Beste McMellow

Het algoritme van het apparaat berekent de lekkage op basis van de omwentelingen van de blower en de druksensor. Uitademen is natuurlijk een periode van 1 a 2 seconden en lekkage bestaat normaal over een langere periode. De standaard waarde voor lekkage wordt bepaald door het type masker dat is ingesteld op de cpap. Als het apparaat een grotere lekkage concludeert dan verwacht mag worden op basis van het ingestelde maskertype wordt dat als maskerlekkage gerapporteerd.

Hopelijk kun je hier iets mee

Harks37

Re: Hoe kan een cpap lekkage meten.

6
Ik neem aan dat het apparaat de luchtflow kan meten en de druk.
Als er helemaal geen lekkage zou zijn, dan zou alle lucht die je uitademt ook weer terug het apparaat in gaan. De gemiddelde flow zou dan dus 0 moeten zijn.
Alles wat de gemiddelde flow dus meer dan 0 is, is lekkage.
Een deel van die lekkage is bewust gemaakt om te voorkomen dat je je uitgeademde lucht weer in ademt. Voor iedere type masker is bekend bij welke druk er hoeveel lekkage zou moeten zijn. Alles wat er dus meer aan lekkage is, komt door dat het masker niet 100% aansluit.
Zoals altijd : In theorie klopt de theorie, natuurlijk beter dan in praktijk.

Re: Hoe kan een cpap lekkage meten.

7
mar schreef: 30 mei 2023, 14:25 Voor iedere type masker is bekend bij welke druk er hoeveel lekkage zou moeten zijn
De CPAPs hebben geen tabelletjes ingebakken. Philips gebruikt de baseline venting flow rate als niveau waarboven alles wordt gezien als onbedoelde lekkage. Dat kan je in OSCAR zien omdat Philips in tegenstelling tot ResMed twee lijnen tekent op de grafiek. Dat heeft voordelen, omdat je aan de grafiek kan zien of je masker uitlaatgaatjes verstopt zijn of niet. ResMed gebruikt een paar vaste "vuistregel" getallen op basis van de masker type instelling, en toont maar 1 lijn in de grafiek. Met ResMed apparaten is het niet te controleren of gaatjes geleidelijk dichtslibben. (Zie de problematiek rond quietair en multihole filters)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Hoe kan een cpap lekkage meten.

9
mar schreef: 31 mei 2023, 19:23 Hoe bepaalt Philips dan het onderscheid tussen de onbedoelde lekkage en de baseline venting flowrate.
Alle venting boven de baseline is logischerwijs onbedoelde lekkage.
mar schreef: 31 mei 2023, 19:23 Wordt een vaste waarde voor de baseline venting flowrate aangenomen ? Zoja, hoe kan het apparaat dan zien of gaatjes verstopt zijn ?
Ja, dat is de definitie van de baseline. Als de baseline met gebruik van hetzelfde masker lager is dan bij ingebruikname van het nieuwe masker dan kan dit alleen worden verklaard door dichtgeraakte venting gaatjes.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i