Plasproblemen door vergrote prostaat

1
Ik slaap vanaf 2003 met een CPAP. Ik ben er aan gewend en heb er vrede mee.

Op een gegeven moment, ik weet niet meer precies wanneer het begon, moest ik er elke nacht een paar keer uit om te plassen. Na een tijdje zette ik een klein emmertje naast mijn bed. Hoefde ik de slang niet steeds af te koppelen om naar de WC te gaan. Ik vond het handig en leefde rustig verder.

Maar nu komt het. Half oktober kon ik 's nachts met geen mogelijkheid plassen. Ik werd gek van de pijn. 's Morgens de huisarts gebeld. Ze plaatste een katheter en verwees me door naar de uroloog. De katheter moest tot de eerste afspraak in het ziekenhuis dag en nacht in blijven zitten.

Bij die eerste afspraak in het ziekenhuis bleek dat mijn prostaat 4 keer zo groot was als normaal. Ik kreeg medicijnen voorgeschreven en ik kon weer naar huis. De nacht er op moest ik hals over kop naar het ziekenhuis, omdat ik weer met geen mogelijkheid kon plassen. Ik kreeg een nieuwe katheter. Twee weken later, afgelopen donderdag, hetzelfde verhaal. 's Morgens ging de katheter er uit en ik 's middags naar het ziekenhuis voor controle. Ik kreeg weer een nieuwe katheter. Zonder kan ik echt niet plassen. Er is besloten dat ik binnenkort geopereerd moet worden. Zo kan ik niet verder. Ik wacht nu op een datum. Zolang blijf ik aan de katheter.

Waarom ik dit allemaal met jullie deel? Ik dacht al die jaren dat het mijn apneu was waardoor ik er 's nachts uit moest om te plassen. Nu blijkt dat het mijn prostaat was die steeds groter werd. En nu mijn plasbuis dusdanig afknelt dat ik helemaal niet meer kan plassen.

Ik zou alle oudere mannen, zelf ben ik net 68 jaar geworden, willen aanraden om hun prostaat regelmatig te laten controleren. Het 's nachts uit moeten om te plassen hoeft niet altijd aan je apneu te liggen.

Richard
Drumi dushi
(slaap lekker)

Re: Plasproblemen door vergrote prostaat

2
Goed dat je dit plaatst.
Ik zeg het hier ook regelmatig: laat bij vreemde klachten de (huis)arts zijn licht erover schijnen.
Die kijkt toch wat meer achter het ogenschijnlijk logische.

Wij zijn geneigd elk ongemak aan apneu te wijten.
Tot psychische klachten aan toe.
Terwijl je bijvoorbeeld, zoals ik een dik jaar geleden, best op weg kunt zijn naar een burn-out.
Iets waar ik samen met onder meer mijn huisarts achter kwam.
Als je dat afdoet als gevolg van apneu kom je er veel te laat achter en ben je nog verder van huis.

Succes met het herstel.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Plasproblemen door vergrote prostaat

3
Welkom terug op het forum, lang geleden dat jij je hebt aangemeld lang voordat ik hier te werk ging.

Ook hartelijk dank voor deze waarschuwing want het komt inderdaad vaak voor dat we s' nachts een pitstop moeten maken en jouw probleem daar sta je niet snel bij stil.

Sterkte bij je komende operatie, geef je nog een update?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Plasproblemen door vergrote prostaat

4
Dag Ruud,

Ik had gewoon een tijdje niets te melden. Ik bleef wel regelmatig het forum bezoeken om te kijken of er nieuws was. Dus echt weg was ik niet.

Dat ik nu weer van me laat horen is, omdat ik verwacht dat er meer mannen met dit probleem worstelen.

Ik zal zeker een update geven als de operatie achter de rug is. Wanneer dat is konden ze me nog niet vertellen. Ik verwacht zelf ergens in december.
Drumi dushi
(slaap lekker)

Re: Plasproblemen door vergrote prostaat

5
Richard , ik heb in februari een brief gehad om op te draven voor een iets verhoogde PSA. Toen kwam Covid en in september hoorde ik dat prostaat wat groter was , normaal voor de leeftijd van bouwjaar 1953.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Plasproblemen door vergrote prostaat

6
Hallo allemaal,

Het heeft door de vele coronabesmettingen langer geduurd dan ik verwacht had, maar a.s. woensdag 20 januari is het dan zo ver. Dan word ik eindelijk geopereerd. Ik zie er tegen op, maar 3 maanden lopen en slapen met een katheter was ook geen pretje.

Trouwens ik heb wel stukken beter geslapen de laatste maanden. Hopelijk blijft dat zo na de operatie.

Richard
Drumi dushi
(slaap lekker)

Re: Plasproblemen door vergrote prostaat

8
Hoi,

Operatie is woensdag gelukt. Ik ben na een nacht in het ziekenhuis weer naar huis gegaan. De eerste nacht thuis moest ik vaak plassen, maar daar had ik rekening mee gehouden. Ik verwacht (én hoop) dat ik in de toekomst 's nachts minder vaak uit moet. Ik moet nu 6 weken rustig aan doen en werken aan mijn herstel. Slapen met de CPAP in het ziekenhuis ging trouwens prima. Door een ruggenprik had ik hem niet nodig tijdens de operatie.

Richard
Drumi dushi
(slaap lekker)