Altijd een neusgat dicht

1
Een van mijn neusgaten zit vrijwel altijd dicht. In de buitenlucht trekt de boel meestal open maar binnen is het bingo en 's nachts op bed letterlijk altijd. Het verstopte neusgat wisselt en ik heb geen overmatige slijmproductie. In het verleden hebben meerdere KNO artsen in mijn neus gekeken, maar nooit iets gehoord over afwijkingen aan neusschot, schelpen of aanwezigheid van poliepen. Ik denk daarom dat het een of andere allergie is. Punt is dat ik daardoor ('s nachts) wat moeilijker adem en me afvraag of dat onderdeel kan zijn van mijn chronische vermoeidheid en brainfog.
Ik heb overigens (nog) geen xPAP.
Hebben jullie hier ervaring mee? Of is het een normaal verschijnsel? Zijn er tips voor middeltjes om eens uit te proberen? Ik begreep dat je neussprays niet te lang mag gebruiken. Ervaringen met hypoallergeen beddengoed misschien? Ik hoor het graag. Veel dank alvast!
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Altijd een neusgat dicht

2
Bij mij is er eigenlijk altijd 1 neusgat dicht. Is ook altijd al geweest.
En inderdaad wisselt dat per moment, zonder verdere aanleiding.
Daardoor is inspanning lastig, want dan moet ik gelijk door mijn mond gaan ademen.
Ik moest ook altijd in bed zo liggen zodat het open neusgat van onder zat. Anders zoog mijn neus dicht bij inademen.
Dus moest iedere keer bij een wisseling van neusgat ook omdraaien...
Dat heb ik nu niet meer met de cpap, die blaast het goed open.
Ik heb inderdaad een aantal allergieën, en gebruik een neusspray al jaren.
Zonder die neusspray kreeg ik steeds bloedneuzen....

Wat bij mij ook goed helpt zijn fisherman's friends.
Helpt ook als de buis van Eustatius weer eens dicht zit en vocht in mijn oor ophoopt.
Ik heb ze altijd bij me als het wat dicht gaat zitten gelijk 1 pakken.
Maar veel mensen vinden ze veel te sterk....
Wat anderen sterk vinden is voor mij een leuk zuurtje, maar helpt niets.

Mijn ervaring met hypoallergeen beddengoed is dat het bij mij niets uithaalde.
Ook nog eens spray gehad die stofmijt doodt. Maar ook dat gaf geen verbetering.

Dus nu vanwege de apneu een cpap, die als extra heeft dat mijn neusprobleem in bed veel minder speelt.

Groetjes,

Jan
Resmed Airsense 10 Elite, staat op druk van 6
Resmed Verwarmde slang
Airfit P10 masker
Eerste AHI 18, nu 1.1

Re: Altijd een neusgat dicht

3
Ik heb hetzelfde 'euvel' en gebruik op voorschrift soms budesonide, dat schijnt niet verslavend te zijn en werkt vooral bij ontstekingen. Maar sinds kort, zeer met mate xylometazoline. De meningen zijn hierover verdeeld, het werkt zeker maar schijnt verslavend te zijn.
Bij het gebruik van de CPAP draai ik mijn hoofd soms zodanig dat de luchtstroom in het ene neusgat wat sterker wordt waardoor het geforceerd opengaat. Dat helpt bij mij tot nu toe het meeste omdat het dan wel een tijdje openblijft.

Re: Altijd een neusgat dicht

4
Ik heb eens wat ge-www't en las dat je sowieso altijd maar door 1 neusgat ademt.
(Sorry, weet niet meer waar ik het zag. Volgens mij op zo'n "Wist je dat" rubriekje van de (hou je vast) Libelle. Nou, dán is het waar. :grinning: )
Soms het ene en soms het andere neusgat.
Heb het net getest en inderdaad: op het moment adem ik over links.
Rechts doet maar een beetje lafjes mee.
Als ik links dichtddruk komt het niet goed met ome Menno.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Altijd een neusgat dicht

5
De clou is natuurlijk dat je "open" neusgat wel voldoende doorlatend moet zijn om ook met intensieve inspanning vrij te kunnen ademen. Ik weet overigens dat een slaapademstoornis ook direct of indirect neusverstopping kan veroorzaken. Voorheen was mijn neus altijd een ramp. Toen ik 4 jaar geleden met de BiPAP ging slapen ging alles naar verloop van tijd totaal open. Met ASV (tezamen met de overige verbeteringen) is nog meer winst gehaald. Heeft nooit een KNO knutselaar aan gezeten ':)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Altijd een neusgat dicht

7
Dank voor alle reacties. Blijkbaar is het deels een normaal verschijnsel, dat via de neuscyclus wordt gereguleerd.
@RuudJ, dat testje had ik inderdaad al eens gedaan. Bij mij maakt het naar voren en omhoog trekken van de neusvleugels geen verschil. Het gebruik van een neusspreider ook niet overigens.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i

Re: Altijd een neusgat dicht

8
Vandaag ook even aan de KNO arts gevraagd. Die zei dat het normaal is dat bij zijligging een neusgat dicht gaat zitten (meestal het onderste). Ook overdag is er normaal gesproken een dominant neusgat en dat wisselt vervolgens om de 20 minuten.
Dit sluit aan bij wat jullie mij eerder al hadden verteld. Waarvoor dank.
Resmed Aircurve 10 VAuto, Resmed Airfit P30i