Re: Clozapine veroorzaakt apnea

42
Googlelen op psychosis en apnea levert ook een aantal interessante hits op, waaronder deze: http://www.journalsleep.org/Articles/281111.pdf

'Our data show that psychosis is significantly more common in subjects with diagnosed sleep apnea compared with patients not diagnosed with sleep apnea. Additionally, the prevalence of sleep apnea was slightly higher in patients with psychosis compared with patients who were not psychotic (1.6% vs 1.2%). This finding is consistent with the literature. Fifteen percent of patients with schizophrenia screened in a sleep clinic had sleep-disordered breathing. Ancoli-Israel and colleagues, using a respiratory disturbance index of 10 or greater as the definition of sleep apnea, reported an even higher prevalence (48%) in patients with schizophrenia. Furthermore, case reports indicate that treating sleep apnea may improve psychotic symptoms.'

Al met al steeds meer zeer interessante aanwijzingen dat de klachten van een significant aantal psychiatrische patiënten het gevolg zijn slaapapneu en dat deze geholpen kunnen worden met een cpap.

Groeten,
Julius

Re: Clozapine veroorzaakt apnea

43
Waarbij dan opgemerkt moet worden dat nog lang niet duidelijk is of deze klachten samenhangen met het ziektebeeld (bijvoorbeeld psychose) of de gebruikelijk voorgeschreven medicatie.
Voor de behandeling (CPAP) als er eenmaal apneu is vastgesteld, maakt het niet uit - maar voor het voorschrijfbeleid van medicatie en/of de controle, zou het heel veel uit kunnen en moeten maken.

Re: Clozapine veroorzaakt apnea

45
Vandaag is de eerste cliënt voorzien van een CPAP. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat ik niet degene was die hiervoor de eerste aanzet gaf.
Vorige week met een andere cliënt bij de KNOarts geweest. PSG volgt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Clozapine veroorzaakt apnea

48
Een eerste begin op onze locatie Julius. Mocht blijken dat er meer komen ga ik het via intranet onder de aandacht brengen van de andere vestigingen en zal ik ook de behandelaars informeren zodat zij het nog breder kunnen trekken, het wellicht opnemen bij de somatische screenen. Gaat min of meer in een moeite door., lijkt mij.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Clozapine veroorzaakt apnea

49
Ik las laatst een artikel van een psychiater die pleitte voor meer aandacht voor lichamelijke oorzaken van psychische aandoeningen. Jullie inspanningen lijken daar goed in te passen. Dus misschien kan het straks dankzij jullie resultaten wat breder aanslaan.

Groeten,
Julius

Re: Clozapine veroorzaakt apnea

50
Opnieuw een cliënt gediagnosticeerd. Een AHI van 105.
Dat is nummer 5 van de 40.

Wij hebben ervaringsdeskundigen die door de hele organisatie komen. Gisteren met een van hen gesproken over slaapapneu en wat we bij ons op locatie zien. Hij gaat het op andere locaties ook aankaarten en mijn naam noemen. Daarnaast ga ik een artikel schrijven voor intranet en aanbieden om langs te komen als collega's hier ook mee aan de slag willen. Dit moeten we breder maken.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP