ozon

1
Vannacht erg veel last van het onweer gehad.
Aan het begin en aan de eind van de nacht een half uur geslapen. Daar tussen toen het onweer op zijn hevigst was er een paar uur uit geweest en daarna af en toe even weggedommeld om bij elke donderslag wakker te schieten met een flits/knal in mijn eigen hoofd.

En vanmorgen: zere longen, een dikke keel (alsof ik van binnen de huid tegen elkaar aan kan voelen kleven) en elke ademhaling kostte moeite en veroorzaakte een misselijkmakende pijn in mijn rug. Gek genoeg had ik het niet benauwd maar voelde ik me eerder licht en helder in mijn hoofd. Alsof ik normaal plat bronwater inadem en nu bronwater met bubbeltjes had gehad van die lichtblauwe lichtbruisende... en dat al die bubbeltjes naar mijn hoofd waren gestegen.

DAt klinkt behoorlijk idioot. Maar ik heb de laatst jaren al vaker ervaren dat dit soort idiote omschrijvingen van mij een kern van waarheid bevatten. Dus mijn eigen associaties volgend eens op internet gespeurd. En zo via kooldioide en zuurstof bij ozon uitgekomen.

Ozon ontstaat van nature in de atmosfeer onder invloed van elektrische ontladingen (zoals tijdens onweer) 
Bij standaardtemperatuur en -druk is ozon een kleurloos tot lichtblauw gas met een onaangename prikkelende geur. In vloeibare vorm is het donkerblauw. 
Van <https://nl.wikipedia.org/wiki/Ozon_(stof)>

En daar valt op de site van het rijks instituut voor volksgezondheid en milieu het volgende over te lezen:

Ozon dringt bij inademing door tot in de kleinste luchtwegen en de longblaasjes en zorgt zo voor prikkeling van de slijmvliezen. De meest typische klachten van acute blootstelling aan ozon zijn een prikkelende ademhaling (hoesten) en irritatie van de ogen. Ook kan men last krijgen van verergering van luchtwegklachten, irritatie van neus en keel, benauwdheid, duizeligheid, misselijkheid en hoofdpijn. 
Net als voor fijn stof geldt dat mensen die of relatief veel lucht inademen zoals kinderen en sporters en mensen die zwaar lichamelijk werk in de buitenlucht doen een verhoogde kans hebben om last te ondervinden van ozon. Daarnaast is bekend dat ook ouderen eerder last kunnen krijgen van de irriterende werking van ozon. 
Bij geringe smog door ozon kunnen alleen mensen die extra gevoelig zijn voor ozon, ouderen en kinderen al klachten krijgen. Bij hogere ozonniveaus (matige smog ) kunnen gezondheidseffecten ook optreden bij mensen die zich inspannen in de buitenlucht en bij mensen met ziekten aan de luchtwegen. Nog hogere smogniveaus veroorzaken een toename van de ernst van de effecten bij een groter deel van de bevolking en een toename van de klachten bij de risicogroepen. 
Men kan klachten voorkomen of verminderen door zich in de middag en vroege avond niet langdurig in de buitenlucht in te spannen. In deze uren is de concentratie van ozon het hoogst. 
Op dit moment is nog onduidelijk of ozon de longen en de slijmvliezen blijvend kan beschadigen.
Van <http://www.rivm.nl/Onderwerpen/S/Smog/G ... dseffecten>

Laat ik nou net laatst tegen de huisarts hebben gezegd dat het net is of ik door het gebruik van de cpap een pollenallergie aan het ontwikkelen was, dat ik steeds als ik buiten had gewandeld of gefietst (Wat we vooral in het begin van de avond doen) zo'n last van een dikke geïrriteerde keel had. Andere jaren ook wel, maar veel minder erg.
Misschien zelfs niet alleen gevolg van cpap gebruik maar dus misschien ook mede reden dat de slaapproblemen (apneu) vorige zomer opeens zo erg toenamen.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Re: ozon

2
Ja hoor, maar dat zal je inmiddels niet meer verbazen. :P

Ik maak me niet zo druk om het ozon-verhaal, al heb ik wel meer last met dit weertype: warm en benauwd en als eenmaal het onweer losbarst gaat het weer beter. Het zij zo. Ik ga er ook van uit dat het minder zal worden zodra ik weer wat meer weerstand krijg als gevolg van de apneu-behandeling.

Ik heb ook een boompollenallergie die ik redelijk effectief kan onderdrukken met dagelijks wat levocetirizine. Dat werkt ook als ik last heb buiten het pollenseizoen. Sinds kort heb ik van mij huisarts ook wat ranitidine om uit te proberen. Dat werkt wat rigoreuzer, maar heeft meer bijwerkingen - ik word er wat misselijk van, dus gebruik ik het niet zo vaak.

Heb ook een puffertje met salbutamol, maar dat doet niet zo veel.

Nog een tip: sinds vorige zomer heb ik een klein model airco. Vooral in de slaapkamer is dat met dit weer erg prettig, niet alleen voor de koelte maar ook omdat hij het vocht uit de lucht haalt. Slaapt allemaal wat minder benauwd. Ben er blij mee.

Re: ozon

3
Nee hoor, verbaasd me inderdaad niet.

Mijn vrouw heeft astma en veel last van het vocht in de slaapkamer en vraagt of ik even aan jou wil vragen wat voor airco je gebruikt.

Ik gebruik ook ranitidine maar dan voor mijn maag. Bedoel je misschien (des)loratadine? Dat had mijn huisarts aangeraden voor de eventuele pollenallergie, maar daar durfde ik niet aan te beginnen omdat het zowel slaperigheid als slapeloosheid kan veroorzaken en van beide heb ik op het moment al voldoende last.

Over het ozonverhaal heb ik me nog nooit druk gemaakt, ook nu niet. Maar het is wel prettig om te weten wat het is. Zo dat ik niet onnodig anti allergie medicatie ga slikken. En misschien ook handig om mijn dagelijkse uurtje buitenlucht en bewegen tijdelijk naar de vroege ochtend te verplaatsen.

Re: ozon

4
Ik heb deze: https://www.ts24.nl/product_info.php/in ... nditioner/ Degelijke airco die ruimschoots voldoet aan de opgegeven specificaties, compact en niet te duur. Enige nadeel is het gedoe met de slang, maar dat hebben alle mobiele airco's.

Ranitidine is een zgn H2-receptorantagonist die zowel als antihistaminicum als maagzuurremmer kan worden ingezet. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Antihistaminicum

Levocetirizine is een H1-antihistaminicum en bevalt me goed - geen sufheid, geen bijwerkingen.

Re: ozon

5
Hoi Nic,

Even over antihistaminica: ik slik al bijna 20 jaar minimaal 1xdaags een pilletje ceterizine. Bij het eerste gebruik paar dagen een zombie geweest, sindsdien nooit meer suf ervan geweest. Is onder veel namen verkrijgbaar maar ceterizine is de werkzame stof en kost vrijwel niets.

Groetjes, Jil

Verstuurd vanaf mijn MotoG3 met Tapatalk

Re: ozon

6
Jools schreef:Ik heb deze: https://www.ts24.nl/product_info.php/in ... nditioner/ Degelijke airco die ruimschoots voldoet aan de opgegeven specificaties, compact en niet te duur. Enige nadeel is het gedoe met de slang, maar dat hebben alle mobiele airco's.

Ranitidine is een zgn H2-receptorantagonist die zowel als antihistaminicum als maagzuurremmer kan worden ingezet. Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Antihistaminicum

Levocetirizine is een H1-antihistaminicum en bevalt me goed - geen sufheid, geen bijwerkingen.
Dan zullen het vast niet de pollen zijn want ranitidine slik ik al paar jaar. En sinds dien is het alleen maar erger geworden.
Net met mijn adhd-arts (telefonisch) gesproken gezien het soort klachten leek haar het ozon verhaal aannemelijk. Ze maakte zich wel zorgen over de longklachten/pijn in mijn rug. Wilde het liefst dat ik meteen vanmiddag nog naar de huisarts ging. Heb haar kunnen geruststellen dat ik dat op zich al sinds ik de cpap gebruik heb, alleen nu een stuk erger. Dus mag ook even wachten tot eigen huisarts er maandag weer is.

Die airco ga ik me straks eens even in verdiepen.

Re: ozon

7
Die benauwdheid met zo'n broeierig weer komt denk ik meer door de hoge luchtvochtigheid dan door de ozon.
Zelf heb ik een "split-unit" geinstalleerd 10 jaar geleden, perfect met zon weer.

Groeten, Bram

Re: ozon

8
bprosman schreef:Zelf heb ik een "split-unit" geinstalleerd 10 jaar geleden, perfect met zon weer.
Had ik achteraf gezien ook moeten doen. Nou ja, komt misschien nog wel een keer.

Re: ozon

9
bprosman schreef:Die benauwdheid met zo'n broeierig weer komt denk ik meer door de hoge luchtvochtigheid dan door de ozon.
Zelf heb ik een "split-unit" geinstalleerd 10 jaar geleden, perfect met zon weer.

Groeten, Bram
Ik denk niet dat het de luchtvochtigheid was. Daar krijg ik geen geïrriteerde longen en keel van. Ik had het ook niet benauwd.
Ik heb al een paar jaar dat als ik in het voorjaar en zomers s avonds een eindje om fiets dat ik er ook last van heb. Sinds ik de cpap gebruik is dat veel erger geworden. Maar waar mijn luchtwegen nou precies zo geïrriteerd door raken - pollen, ozon, vocht of een combinatie van dat alles- mogen ze straks in Heeze gaan uitzoeken.

Maar als het door luchtvochtigheid zou komen, helpt het dan om je luchtbevochtiger van de cpap lager te zetten?

Re: ozon

10
Nic. schreef: Maar als het door luchtvochtigheid zou komen, helpt het dan om je luchtbevochtiger van de cpap lager te zetten?

Bij mij wel. Momenteel staat de bevochtiging op 3 en de verwarmde slang staat uit of op 22 of zo. Komt ook doordat naar mijn beleving een neusdoppenmasker 'vochtiger' slaapt.