insulten en cpap en stikkans en meer vragen

1
- Feiten :
Op jonge leeftijd een TIA ( toen slank e sportief) en 15 jaar later trombose in slagader arm.
- 2 jaar geleden CVA, veel schades ook met beperkingen zicht en taal en daarom weinig en kort ook op dit forum ( sorry als ik soms interesseloos kan overkomen) :oops: :oops:
Apneu ( mix) is 2 jaar gelden pas ontdekt dankzij een alerte verpleegkundige en dus slaaptest ( 38/uur, meeste CA )
- Mede gevolg CVA is epilepsie ( partieel en met medicatie nu ( helpt beperkt)

In 2 -3maanden ook 2x afgevoerd per ambu ivm grandmal.Gelukkig in bijzijn familie want tong zakte in keel en al weet ik nix meer, leek idd richting stikken ( zoon maakte film voor da arts in ZH)

Door CVA (links deels verlamd) minder handig en sterk, ADD , klunzig enzo :P'
Beweeg nog wel middels 2/3 x per week fysio en kleine rondje kleine hond...

Gaandeweg aangekomen , na aanpassing medicatie (eerst Kepra nu Depakine) paar maanden lijk ik minder fit, stijf in armen en benen, stram bij omhoogkomen van stoel die laag is en voel me 'oud wijf' die zonder olie niet in beweging meer kan/wil komen :shock:
Mijn vragen voor nu zijn:
- welk kussen bevalt jullie en is hier iemand ook bekend met apneu(csaso of osas en insulten in de nachten?
- Is te zien op de cpap of je in insult(je) kreeg?
- Waardoor wordt ik laatste tijd weer vaker wakker (soms ook plassen) en met droge mond ondank bevochtiging?
Past op deze cpap ook simpel een O2 meatding?

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

2
Hoi Yari,

Even je vragen beantwoorden....

Over het kussen...... Er zijn diverse mogelijkheden. Via verschillende webshop kun je speciale Apneu kussens aankopen. De één houd van een hard kussen en de andere van zacht. Belangrijk is een stevig kussen. Ik zelf slaap met een speciaal Apneu kussen uit Engeland, gemaakt van traagschuim.

Dit kussen kost €80, maar je kunt vaak ook traagschuim kussens kopen voor circa €20-€30 zonder uitsparingen voor het masker. Probeer eerst dit eens uit.

Bekend met Osas en of Csas en insulten.

Met de eerste twee zullen we allemaal wel bekend mee zijn. Wakker worden met een stikkend gevoel en met je hart die in je keel lijkt te zitten en die als een razende tekeer gaat. Bedoel je dit als insult?

Zie je dit terug op je cpap? Nee, maar in de uitlezing van de slaap gegevens kun je vaak wel de momenten herkennen dat je een apneu hebt gehad en vaak ook wanneer je eventueel wakker ervan bent geworden. Zeker als je opdat moment de cpap uitzet en op de klok kijkt.

Vaker naar de wc, wakker worden duidt op meer Apneu en vermoedelijk is de druk misschien te laag ingesteld. Ben je in gewicht toegenomen?

Een droge mond bij ontwaken wordt vaak veroorzaakt door slapen met de mond open. Bij gebruik van een full face masker kan en mag dit, maar bij neus of neusdoppen masker weer niet.

Een kinband kan uitkomst bieden.

Een zuurstof de-saturatie meter die op een cpap moet worden aangesloten kost vrij veel geld.

Je kunt dan beter een losse kopen die je om je pols draagt en op je wijsvinger aansluit. Deze kosten trouwens ook nog €100 maar je kunt deze ook op SleepyHead aansluiten en je krijgt dan de daarbij behorende grafieken in het overzicht dagelijks te zien in combinatie met de overige grafieken. Zo kun je wel snel verbanden zien.

Zo meter meet de hartslag en je zuurstof gehalte in je bloed. Geeft dus ook de daling door. De Contec Pulse Oximeter CMS50F geeft dit prima weer. Je krijgt er ook software bij om dit buiten SleepyHead om uit te lezen. Let op, geheugen is 24 uur.

Vaak gebruik je het maar een paar nachten en dan weet je wel hoe het erbij staat. De aanschaf is dan vaak wel prijzig.

Op dit forum, vooral bij Tips en trucs kun je over kussens en de Oximeter wel wat terugvinden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

3
Ruud J, schreef: Over het kussen...... Er zijn diverse mogelijkheden. Via verschillende webshop kun je speciale Apneu kussens aankopen. De één houd van een hard kussen en de andere van zacht. Belangrijk is een stevig kussen. Ik zelf slaap met een speciaal Apneu kussen uit Engeland, gemaakt van traagschuim.
Dit kussen kost €80, maar je kunt vaak ook traagschuim kussens kopen voor circa €20-€30 zonder uitsparingen voor het masker. Probeer eerst dit eens uit. J
Tja die traagschuim kussens probeerde ik al, die gun ik nu iedereen maar vond ik ook na weken proberen ver van dit bed en lijf terug :mrgreen:
Welke andere vulling laat ruim lucht door?
Bekend met Osas en of Csas en insulten.
Met de eerste twee zullen we allemaal wel bekend mee zijn. Wakker worden met een stikkend gevoel en met je hart die in je keel lijkt te zitten en die als een razende tekeer gaat. Bedoel je dit als insult?
Het zijn officiële neurologische insulten door kleine kortsluitingen in door cva's in bepaald gebied hersenen, meen de hippocampus?
Nee eerder juist niet.Meer wakker worden zonder te snappen waardoor en geen drukke gedachten gedroomd of drang plassen.Idee van tijd en ruimte is dan ook ff kwijt. Ook daarom zoek ik andere kussen omdat als tong in keel zakt ECHT stikkans bestaat of iig tekort O2 voor poosje. optie op zij slapen is ook beperkt met nu horizontale deels verlamming ;)
Zie je dit terug op je cpap?
Nee, maar in de uitlezing van de slaap gegevens kun je vaak wel de momenten herkennen dat je een apneu hebt gehad en vaak ook wanneer je eventueel wakker ervan bent geworden. Zeker als je op dat moment de cpap uitzet en op de klok kijkt.
:D Ja Als ik idd wakker meen te zijn kijk ik wel op de klok, maar vergeet dit meestal ook gelijk en ga weer indutten.
Opschrijven is ook geen optie want dan moet beeld pc aan, lenzen in, keybord zoeken nog...met de hand schrijven lukt ja heel wat jaren niet meer ;)
Vaker naar de wc, wakker worden duidt op meer Apneu en vermoedelijk is de druk misschien te laag ingesteld. Ben je in gewicht toegenomen
?
Wel paar kg ondanks niet meer te eten of door snacken; is een bijwerking Depakine...helpt zelden een dieet nog bij hoorde ik.
Een droge mond bij ontwaken wordt vaak veroorzaakt door slapen met de mond open. Bij gebruik van een full face masker kan en mag dit, maar bij neus of neusdoppen masker weer niet. Een kinband kan uitkomst bieden.
Een zuurstof de-saturatie meter die op een cpap moet worden aangesloten kost vrij veel geld.

Je kunt dan beter een losse kopen die je om je pols draagt en op je wijsvinger aansluit. Deze kosten trouwens ook nog €100 maar je kunt deze ook op SleepyHead aansluiten en je krijgt dan de daarbij behorende grafieken in het overzicht dagelijks te zien in combinatie met de overige grafieken. Zo kun je wel snel verbanden zien. Zo meter meet de hartslag en je zuurstof gehalte in je bloed. Geeft dus ook de daling door. De Contec Pulse Oximeter CMS50F geeft dit prima weer. Je krijgt er ook software bij om dit buiten SleepyHead om uit te lezen. Let op, geheugen is 24 uur.

Vaak gebruik je het maar een paar nachten en dan weet je wel hoe het erbij staat. De aanschaf is dan vaak wel prijzig. [/quote]
Ga ik tussendoor zeker ff doen, soms is duur ook wel "alles" waard als je daarmee weer poosje mee kan" ;)Heb ook vrienden die sporten en ook paar die zware longaandoeningen hebben of hadden en hoop dan 1 te lenen ;)
Op dit forum, vooral bij Tips en trucs kun je over kussens en de Oximeter wel wat terugvinden.
Groet RuudJ[/quote]
Dankje al weer! :lol:

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

4
Yari, door een gewicht toename van een paar kilo, kan de druk net te laag zijn om de Apneu te onderdrukken.

Hierdoor is het ook mogelijk dat je mond open valt bij het slapen.

Heb je een variabele of vaste druk?

Een kussen moet stevig zijn om lekkage te voorkomen. Gebeurd sneller bij slappe kussens.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

7
Heel goed idee Ruud! :)
Inde avonden ben ik vaak wel moe en ook meer kans op insulten is nu de ervaring omdat ook uitlokkende factoren soms juist die visuele en auditieve prikkels zijn
Die witte stukjes Cheyne zijn false positive las ik he?
Zijn -als ik ze zie- ook kort hoor ;ik type immers nu nog steeds ;)

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

9
Hallo Yari,

Over Restles Leggs: Ik heb de vraag gesteld en hier is het antwoord wat ik ontvangen heb. Misschien heb je er wat aan en misschien anderen ook?
Ik gebruik tegen mijn Restles Leggs “pramipexol accord 0,088 mg” de werkzame stof pramipexol behoort tot de dopamine-agonisten. Het is nu juist het te kort aan dopamine, deze wordt niet voldoende aangemaakt in de hersenen, dat Restles Leggs veroorzaakt. De pil moet ik ongeveer een uur voor het slapen gaan innemen.

Op de site staat er ook iets over t.w: http://www.apneuvereniging.nl/home/actu ... tless-legs en in het Magazine van september 2015 staat een uitgebreider stuk.
Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

10
Ruud J, schreef:Hallo Yari,

Over Restles Leggs: Ik heb de vraag gesteld en hier is het antwoord wat ik ontvangen heb. Misschien heb je er wat aan en misschien anderen ook?
Ik gebruik tegen mijn Restles Leggs “pramipexol accord 0,088 mg” de werkzame stof pramipexol behoort tot de dopamine-agonisten. Het is nu juist het te kort aan dopamine, deze wordt niet voldoende aangemaakt in de hersenen, dat Restles Leggs veroorzaakt. De pil moet ik ongeveer een uur voor het slapen gaan innemen.

Op de site staat er ook iets over t.w: http://www.apneuvereniging.nl/home/actu ... tless-legs en in het Magazine van september 2015 staat een uitgebreider stuk.
Groet RuudJ
Allereerst supersesuper ruud dat je mij hielp met uitleg en software weer op pc hier!!! [tanz] [ok] :-D
Deze medicatie zal ik zeker ook doornemen bij de neuro binnenkort, temeer omdat gaandeweg en met gebruik Depakine het erger lijkt te worden, en mogelijk ook wel combi andere factoren ivm ook defect als spitsvoeten en vernauwing oid in de rug.

Mogelijk speelt nu en meer en meer gemis dopamine ook wel een rol...?

Re: insulten en cpap en stikkans en meer vragen

11
YARI ik gebruik ook Pramipexol om mijn RLS klachten te verminderen. Helpt mij goed, maar moest zeker geduld hebben. Pas nu na toch een lange tijd trouw innemen merk ik dat de vervelende klachten zijn afgenomen naar acceptabel nivo.

Het kussen waar Ruud het over heeft is een zeer fijn kussen. Had zelf eerst een via Vivisol maar nu deze die Ruud beschrijft. Echt een goede aanwinst kan ik zeggen. Wel heb ik het kleinere formaat. De grootste is meer voor mensen die gewent waren om al met 2 hoofdkussens te slapen.

Veel succes YARI en ik spreek je wel weer een keer. De volgende keer als ik bij jouw in het noorden kom zoek ik je op. Dat staat.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..