Catathrenie-Adem inhouden,eventueel kreunen tijdens de slaap

1
Bij mijn vrouw doet zich tijdens de slaap het volgende voor: ze neemt een hap lucht en houd dan de adem zo lang mogelijk in (zo lijkt het).
Daarna laat ze de lucht langzaam ontsnappen (lijkt een stikkend geluid) wat uiteindelijk leid tot een diepe uit ademende zucht om vervolgens
weer een hap lucht te nemen en het te gaan herhalen.
De tijd tussen 2 ademteugen varieert van 15 tot wel tegen de 25 seconden.
Het doet zich meestal aan het eind van de slaap voor.

Ze heeft ook vermoeidheid klachten en voelt zich geestelijk ook vaak niet goed.

Een slaap apneu onderzoek heeft niets uitgewezen.
De arts herkende ook het symptoom niet.
Is dit iets wat onder Apneu valt en herkent iemand dit fenomeen ?

Re: Adem inhouden

2
Richard,

Je geeft aan dat er een slaapapneu onderzoek heeft plaatsgevonden.
Wat voor onderzoek was dit?
Apneu kent vele varianten. Een van de vormen die bij mij voorkomt is dat ik net als je vrouw inadem en vervolgens lang de adem inhoud. Daarna adem ik pufsgewijs langzaam uit.
Ik zou als ik jullie was, afhankelijk van wat er al onderzocht is, er toch nog wat dieper induiken.
Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Adem inhouden

3
Heeft je vrouw ook last van een ander Hartritme?

Het is geen luide snurk bij het uitademen?

Het kan zijn dat zij last heeft in haar remslaap. Deze is aan het einde van de nacht.

Hoe heeft het slaap onderzoek plaats gevonden?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Adem inhouden

4
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ben er door te zoeken op internet achter gekomen wat ze heeft.
Ze noemen het catathrenie.
Het kan geen kwaad, maar het is goed dat we het nu weten.
Wel jammer dat de arts ons dit niet kon vertellen aan de hand van de informatie die ik gaf..

Zie link voor meer informatie.

http://medhyps.com/nl/pages/2796

https://www.kinderneurologie.eu/ziektebeelden/slaap/slaapkreunen.php
Samenvatting
Catathrenia of nachtelijk kreunen is een zeldzame slaapgerelateerde aandoening, die vaak verward wordt met ofwel centrale slaapapneu, ofwel snurken. Typisch ziet men clusters van diepe inspiratie, gevolgd door een zeer trage, verlengde expiratie waarbij er een stemgeluid aanwezig is. Het laatste decennium zijn er ook meerdere publicaties verschenen over gevallen met een atypische presentatie: er is eveneens stemgeluid tijdens expiratie doch zonder duidelijke clustering of duidelijke verlenging van de expiratietijd. Over de onderliggende pathogenese bestaan er verschillende theorieën, maar geen van de deze werd al gevalideerd. Hoewel catathrenia vaak storend is voor de omgeving, zijn er geen aanwijzingen dat dit gepaard gaat met verwikkelingen op lange termijn. Als behandeling kan “continuous positive airway pressure” (CPAP) geprobeerd worden, doch met wisselend succes. Aan de hand van twee casussen wordt de diagnose catathrenia verduidelijkt, waarna ook de tot op heden beschikbare literatuur over dit onderwerp wordt besproken.

Auteur GULLENTOPS D , TESTELMANS D , BUYSE B
Jaargang 2018, Volume 74

Re: Adem inhouden

5
Hallo Richard, wat goed van je om dit te vinden. Heb het doorgenomen en vind het erg interessant om te weten.

Hartstikke bedankt voor de link en ga deze snel opslaan.

Ik zal dit bericht even Sticky maken, krijgt dan een paarse kleur en komt redelijk boven aan te staan.

Ga ook even het onderwerp aanpassen zodat het ook meer opvalt.

Het valt dus eigenlijk niet onder het hoofdstuk CSAS en daarom verplaats ik dit bericht even naar Medische problemen als oorzaak of gevolg.

Nu nog het volgende, Wat zijn jullie vervolgstappen nu dit is ontdekt? Ik neem aan dat er wel iets aan gedaan moet worden daar je vrouw vermoeid blijft en er geestelijk ook onder lijdt.


Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar