Diabetes type 2

1
Hallo,
Ik ben op zoek naar ervaringsverhalen. Ik heb sinds 2005 diabetes type 2. Ik zit sinds 2007 aan de insuline en eigenlijk is mijn glucose nooit goed. Heel erg wisselende waarden, elke dag is het weer anders. Nu vroeg ik mij of er mensen zijn die door behandeling van osas beter instelbare glucosewaarden hebben gekregen? Mijn longverpleegkundige zei zelfs dat het mogelijk is om van de insuline af te komen(!). Ik zou graag ervaringen willen weten van mensen.
Groetjes,

Re: Diabetes type 2

2
Hoe lang zit je al aan de cpap therapie?
Diabetes type 2 zou, zoals je waarschijnlijk al weet door gewicht verlies kunnen verdwijnen. Een Gastric Bypass zou dit kunnen versnellen. Met Apneu gediagnosticeerd kun je al met een bmi van 35 ipv 40 in aanmerking komen voor deze maagverkleining. Door apneu kun je ook aankomen. Heb je het artikel van Sandra Houtepen Strong over de Hormonen al gelezen?

Lees het anders hier.

http://forum.apneuvereniging.nl/viewtop ... 40&t=10290

Succes met hopelijk ervaringen van anderen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diabetes type 2

3
Ruud J, schreef: Diabetes type 2 zou, zoals je waarschijnlijk al weet door gewicht verlies kunnen verdwijnen.
Groet RuudJ
Nee, nee, nee.
Even dit wijdverbrijde misverstand ontkrachten.
Je kan, KAN, met gewichtsverlies DB2 zover onder controle krijgen dat je geen medicatie meer nodig hebt.
Inderdaad.
Maar DB verdwijnt nooit meer.
Je blijft de ziekte houden, je hebt alleen je bloedsuikerwaarde onder controle zonder medicatie.
1 keer in de fout met wat dan ook en je hebt weer klachten.
Maar er zijn heel erg weinig mensen die het lukt.

Zoals het op het DBforum ooit aan mij uitgelegd is:
Zie het als consequent elke kruising die je tegenkomt met volle vaart door het rode licht rijden.
Ieder ander lukt het de eerste keer misschien ongeschonden de overkant te halen, een 2e keer wellicht ook nog maar de derde keer knal je op een andere auto.
Jou is het op wonderbaarlijke wijze jarenlang elke keer gelukt.
DIt is DB 2 t.g.v obesitas, waarbij de obesitas je voetje op het gaspedaal is.

Nu ga jij heeeel langzaam rijden (In DB-situatie: je bent afgevallen) door het rode licht, dus je ziet het overige verkeer op tijd aankomen en kan om ze heen rijden.
Maar er komt een dag, dan rijdt toch weer net te hard.
En dan?......

Bovendien denkt men vaak dat DB 2 altijd het gevolg is van obesitas.
Ook dit is niet waar.
(Ik had een tante die we Tante Sidonia noemden, zo mager. Zij is uiteindelijk aan DB overleden....)
Er zijn nog veel meer dingen die DB 2 kunnen veroorzaken.


Wel is het zo dat apneu je bloedsuikerwaarde negatief beïnvloedt.
Dit komt omdat alle organen hun werk minder goed kunnen doen t.g.v. het zuurstoftekort.
Dus ook je alvleesklier waar insuline gemaakt wordt.
Heb je de apneu onder controle dan zal je bloedsuikerwaarde zeker dalen.
Maar dat kan variëren van helemaal niks via enkele tienden van punten, tot een paar hele punten.
Maar verwacht geen wonderen.
Het ligt er maar net aan wat jouw "hoofdreden" is van je DB.

De mijne is: genetisch bepaald, en ouderdom.
Beide is met een CPAP weinig aan te doen.
Ook ben ik wel wat aan de zware kant.
Ik ben nu een paar kilo lichter en mijn AHI begint nu, na 1, 5 jaar, een beetje op normale waarden te komen tussen de 5 en de 10.
Mijn suiker zat voor de apneubehandeling net boven normaal: zo tussen de 6,2 - 7.
Met gebruik van medicatie)
Nu net op normaal: 6.
Met medicatie erbij.
En dat kan kloppen, gezien mijn "hoofdredenen"van DB2.

Dus helpt apneubehandeling?
Ja.
Is het significant?
Mwoah.

Wel.
Een heel verhaal, maar ik hoop dat het de zaken wat verduidelijkt voor je.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Diabetes type 2

4
Dank je voor deze uitleg Menno.
Ik ben me aan het oriënteren op diverse aandoeningen die te maken hebben met voeding, overgewicht. Diverse cliënten hebben diabetes. Ik begeleid hen als zij naar de diabetesverpleegkundige en de diëtist gaan.
Alle extra info is welkom.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Diabetes type 2

6
Nog even ter aanvulling:

Bij DB 2 kan je een vorm hebben waarbij de alvleesklier weldegelijk insuline aanmaakt, alleen niet meer in de hoeveelheid waar jouw lijf behoefte aan hebt.
Er is simpelweg teveel lichaam voor de hoeveelheid insuline die gemaakt wordt.
Zie het als een natte spons die je uitknijpt om je dorst te lessen: je kan nog harder knijpen, maar er zal geen druppel meer uitkomen.
De dorst gaat niet over.
Er moet eerst weer nieuw water in de spons komen.

Valt men af, dan klopt de verhouding aanmaak insuline/hoeveelheid lichaam weer en kan je dus weer zonder medicatie.
"Joehoe, ik ben genezen", denkt men dan.
Nee.
De alvleesklier maakt nog steeds te weinig insuline, alleen is het nu genoeg voor de hoeveelheid lichaam.
Er zit nu genoeg water in de spons.
Maar krijgt men om wat voor reden opeens meer dorst, dan is de spons nog steeds zo klein als voorheen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Diabetes type 2

7
Menno M. schreef:
Ruud J, schreef: Diabetes type 2 zou, zoals je waarschijnlijk al weet door gewicht verlies kunnen verdwijnen.
Groet RuudJ
Nee, nee, nee.
Even dit wijdverbrijde misverstand ontkrachten.
Je kan, KAN, met gewichtsverlies DB2 zover onder controle krijgen dat je geen medicatie meer nodig hebt.
Inderdaad.
Maar DB verdwijnt nooit meer.
Je blijft de ziekte houden, je hebt alleen je bloedsuikerwaarde onder controle zonder medicatie.
1 keer in de fout met wat dan ook en je hebt weer klachten.
Maar er zijn heel erg weinig mensen die het lukt.

..........................
Eigenlijk een vraag aan Menno M of andere die mij kunnen helpen hiermee.
Ik heb het idee dat sinds de apneu mijn waardes nog steeds in de war zijn. Mijn HbA1c is gestegen naar 80! Terwijl ik eerst op 35 zat.

Het laatste jaar ben ik gefrustreerd, ik krijg me waarde niet lager dan een 15 als ik ga slapen.
Ik val tegenwoordig ook in slaap op de bank (als is het maar voor een half uurtje, maar dan onbewust zonder apneu) en als ik dan wakker word denk ik, nee het niet weer. Maar ik ben dan (ik weet niet hoe ik dat precies moet zeggen) te moe om dan eigenlijk wakker te worden.

Ik slaap gemiddeld 5,5 uur op een dag. Soms denk ik, ik slaap 's ochtends tussen 10 en 12 nog een uur of 2. En net zoals vandaag zorgt dat ervoor dat ik nu dus nog wakker ben terwijl ik er rond half 6 uit moet.

Verder heb ik grote problemen met mijn partner. Ze valt mijn reacties aan en wijt het aan een hyper (want laag zit ik veelal niet meer) of zegt "Je hebt zeker weer even zonder je masker op de bank geslapen?".

Bij de kinderen inhouden lukt me heel goed, maar mijn partner heeft ADHD en een sociale en psychische stoornis.
En kan soms onbewust bot uit de hoek komen en ik kan daar dan soms heel erg op reageren als ik een zwak moment met me apneu of diabetes heb.

Me waardes m.b.t. me nieren zijn hoog maar de doktoren zeggen dat het 'nu' niet uitmaakt? Ik snap het niet want hoge waardes zijn slecht en dan moet er toch iets aan gedaan worden.

Kan ik iets doen zodat ik toch een signaal krijg om naar bed te gaan? Het laat naar bed gaan is niet echt het probleem maar meer het signaal om te gaan slapen of naar bed gaan lijkt een beetje weg te zijn (klinkt zo raar als ik het zeg).

Even voor de beeldvorming, ik drink weinig tot geen Cafeïne. Verder doe ik aan een roodlichtfilter op de laptop en telefoon en heb ik veelal gedimde schermen. In mijn ogen doe ik genoeg om ervoor te zorgen dat ik in het slaap modus kom.

De verwijten van mijn partner komen dan al van, ga je nu alweer niet mee, of zit je nu alweer zo lang achter je laptop (ik lees vaak zaken op het internet of kijken specieke filmpjes (geen series o.i.d.) die informatief zijn) en dat is soms best irriant,
Maar misschien kan ik daar op een bepaalde manier mee omgaan.

Het is alleen zo dat onze relatie aan een zijden draad hangt. Dit komt niet alleen door de apneu / diabetes maar ook doordat zij een muur opwerpt omdat ik 'te eerlijk' bent en haar daardoor kwetst. En zij met een aantal psychische / sociale stoornissen zit.
Elke keer lijkt er verbetering maar ze vervalt dan weer in haar 'vorige gedrag'. Weet niet of dat aan mij ligt of aan haar en of ik daar wat aan moet doen.

Ik heb nagedacht aan een gastric bypass, maar zoiets wil ik als laatst bewaren. Wat kan ik nog doen (wat vergoed wordt) via de zorgverzekering aan bijvoorbeeld afvalprogramma's of iets in die richting? Ik heb al mijn eten aangepast en sporten i.c.m. en ben daar na maanden ook weer mee gestopt omdat het niet hielp.

Heeft iemand ideeën op opmerkingen hoe ik dingen anders kan aanpakken en evt. anders zou kunnen doen?

Re: Diabetes type 2

8
Welkom Roelie,

Een AHI van 15 per uur is nog te veel.

Mag ik jou een paar vragen stellen?

- Wat voor merk cpap of apap gebruik je en voor hoelang doe je deze therapie nu?

- Wat voor type masker gebruik jij erbij, liefst type plus naam/merk masker?

- Gebruik jij er een bevochtiger bij met eventueel een verwarmde slang?

- Op wat voor tijdstip gaat je vrouw normaliter naar bed?

- Op wat voor tijdstip ga jij zelf naar bed?

- Wat voor werk doe jij en gaat het daar goed mee?

- Hoelang ben je en hoeveel weeg je?

- Hoelang heb jij, denk jezelf, al last van Apneu?

- Hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn deze?

- Hoe staan zij tegenover jouw Apneu en diabetes?

Deze informatie is nodig om een beter beeld te krijgen om te kunnen zien of we de AHI omlaag kunnen krijgen.

Op het gebied van jouw relatie problemen kunnen wij, waarschijnlijk, weinig betekenen, maar misschien helpt het als we je kunnen helpen met het bestrijden van Apneu.

Afvallen kan, maar vaak met behulp van levenslang een andere etenskeefstijl hanteren. Koolhydraat arm of beperkt eten kan goed helpen met afvallen, maar dat vergt volhoudingskracht en medewerking van je gezin.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Diabetes type 2

9
Hoi Ruud,

Sorry dat ik nu pas reageer. Er zijn veel dingen privé gebeurd.

Sorry mijn AHI is uitstekend ik geloof gemiddeld 2 per uur. Met 15 bedoel ik mijn suikerwaardes. Maar ook daar lijken er stappen te zijn gemaakt. Hopelijk kan ik dat ook rechttrekken.

- Wat voor merk cpap of apap gebruik je en voor hoelang doe je deze therapie nu?
ResMed Airsense 10 Elite
- Wat voor type masker gebruik jij erbij, liefst type plus naam/merk masker?
AirFIt P10 Neusdoppenmasker maat M
- Gebruik jij er een bevochtiger bij met eventueel een verwarmde slang?
Geen bevochtiger (dan krijg ik een hele vochtige slang) wel een verwarmde slang.
- Op wat voor tijdstip gaat je vrouw normaliter naar bed?
22.30 uur
- Op wat voor tijdstip ga jij zelf naar bed?
23:30 uur
- Wat voor werk doe jij en gaat het daar goed mee?
Veelal een kantoorbaan. Ik werk nu 1,5 maand bij een nieuwe werkgever. In de afgelopen 3 jaar heb ik 4 verschillende werkgevers gehad dus nee dat was niet stabiel, hopelijk nu wel.
- Hoelang ben je en hoeveel weeg je?
183 cm en ik weeg 123 kg
- Hoelang heb jij, denk jezelf, al last van Apneu?
Ik denk toch al4 a 5 jaar. Ruim voordat ik begon met de CPAP.
- Hoeveel kinderen heb je en hoe oud zijn deze?
2 dochters. 1 van 6 en 1 van bijna 3.
- Hoe staan zij tegenover jouw Apneu en diabetes?
Ze krijgen niet heel veel mee. Weten dat ik met een masker slaap. En weten dat ik een pomp heb en meet. Daar zijn ze al behulpzaam in. Maar heb pas met mijn vriendin overlegt dat haar manier van denken de situatie bemoeilijkt (ADHD).
Maar omdat we nog een kinderwens hebben is het lastig om weer met de medicijnen te beginnen en dan weer te stoppen die ze evt gaat krijgen.

Daarbij komt nog dat mijn dochter van 6 bij een zorginstantie loopt en er testen lopen i.v.m. evt. ADHD/ADD/PSS of ASS (autisme). ZIj vergt heel veel energie van het gezin.

Het grootste probleem zijn mijn suikerwaardes die ging keihard omhoog en omlaag.
Ik denk wel dat ik iets langer zou moeten slapen. Maar net zoals vandaag ben ik ziek geweest en heb ik de hele ochtend geslapen tot 11 uur. Dus ben ik nu niet moe genoeg. Ik word wel elke dag vroeg wakker rond 6 uur vanwege de kleine.
Afvallen werkt bij mij op dit moment niet. Ik heb KH arm geprobeerd en ben volop aan het sporten.
Maar mijn waardes zijn erg hoog waardoor ik meer insuline nodig heb om mijn waarde op peil te houden wat op dit moment de boel tegenwerkt. Gemiddelde kcal per dag is 1450. En qua koolhydraten zit ik op 70. Ik drink alleen maar thee 's ochtends en daarna alleen maar water tot ik naar bed ga.
Ik snoep of neem geen tussendoortjes. Ik ga nu 1 keer per week naar de fysio voor sporten onder begeleiding omdat ik niet alleen mag sporten. Dit omdat ik een probleem aan mijn kuiten heb en mijn lichaam opnieuw moet wennen aan sporten (met name mijn hart).

Re: Diabetes type 2

10
Menno M. schreef: 28 jan 2017, 13:07 Een heel verhaal, maar ik hoop dat het de zaken wat verduidelijkt voor je.
Heel duidelijk verhaal. Ik ben van mening dat 'levensstijl' er echt toe doet en dat je daarmee, zeker in het geval van DB2, een hoop onder controle krijgt. Ieder lichaam is anders, dus je zult zelf moeten kijken wat voor jou het beste werkt en vol te houden is. Wil je ECHT graag verandering, dan zal je ook bereid zijn er ECHT iets aan te willen doen.

Go for it zou ik zeggen, als je het niet probeert zul je het nooit weten.

modedit RM: quote ingekort

Re: Diabetes type 2

11
Hallo, Roelie
Welkom. Ik heb 10 jaar apneu en lees globaal je verhaal. Zie in het apneu magazine, dat men bij overgewicht, buikvet en diabetes, extra gevoelig is voor Covid 19. Op De IC (intensive care) was dit type patiënt oververtegenwoordigd lees ik in het artikel.
Goed , dat je sport, ik fiets heel veel sinds ik een e-bike heb (sinds maart). De covid trok me over de streep. Nu 1600 km. erop zitten. :blush:
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Diabetes type 2

12
Bij de laatste jaarlijkse controle zat ik iets te hoog met suiker en al lang last van droge strot.
Nu geen vruchtensappen meer drinken en overgegaan op fleswater met een smaakje.
De eilandjes van Langerhans merken al verschil. Het helpt al.
Nu Overdag minder dorstgevoel. Maar oorzaak bij mij is dus niet Apneu. Gewoon verstand hebben, waar veel suiker in zit.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Diabetes type 2

13
Zoals vruchtensappen.
Dat is het eerste waar ik mee opgehouden ben.
En het zijn nog z.g. snelle suikers ook.
Worden zowat rechtstreeks opgenomen in het bloed.

Ik drink nooit meer (vruchten)sappen.
Noch frisdrank.
Bubbelwater is mijn frisdrank.
Vind al het andere ook niet meer lekker.

De enige vruchtensap die ik nog wel eens neem is druivensap.
Als het een jaar of wat in een eikenhouten vat gezeten heeft dan hè? ;)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Diabetes type 2

14
Ja, die ken ik.

Ook die , waar je gerst en hop in een vat gooit, hoppa. Dan gaat het gisten (langzame suikers ??) Daarna laten staan en in een ander vat stoppen. Van koper.
Dan in flesjes gieten, dop erop, transporteren.

heel lekker als je het gekoeld uit een flesje giet, ha,ha.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Diabetes type 2

15
Waar als dat mag zijn, dat is geen fruit.
Dat zijn granen.
En dus koolhydraten.

Het zuiverste gif, als je de fitties mag geloven.😁
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Diabetes type 2

17
Goedemorgen
In een diepvriespizza zit soms 17 gram suiker. Ga hem wel opeten, dan op zoek naar Light pizza.

Voor jam maken gebruik ik spul op zeewier basis. Ipv geleisuiker.
Resmed Airsense 10, neus/mond masker, technicus.
Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Live to Ride, ride to Forget.

Re: Diabetes type 2

18
Het is een beetje een oud onderwerp, maar ik zie een paar dingen waar ik het niet mee eens ben en op wil reageren.

In de eerste plaats is diabetes (1) gewoon een heel andere aandoening dan diabetes 2 (ook al hebben mensen met diabetes 2 soms ook insuline nodig). Bij type 1 produceert de alvleesklier gewoon niet genoeg insuline. Dit komt meestal door een auto-immuun-reactie waarbij de eilandjes van Langerhans worden aangevallen. Hierdoor uit de ziekte zich meestal al in je kinderjaren. Bij type 2 wordt er wel degelijk voldoende insuline geproduceerd, maar reageert het lichaam er onvoldoende op, daarom wordt het ook wel insulineresistentie genoemd. Waarom en hoe is complex en wordt nog onderzocht, maar ik denk zelf dat een mechanisme van het lichaam is waarbij eigenlijk alle vetcellen en andere mogelijke opslag van suiker (lever, spieren) al vol zijn en niet meer (suiker via omzetting naar) vet opgeslagen kan worden.

Ik ben ervan overtuigd dat iedereen diabetes 2 kan krijgen, alleen dat de ene het bij meer overgewicht krijgt dan de ander. Sommige mensen zullen heel erg pech hebben wat dat betreft en bij minimaal overgewicht al klachten krijgen. Dat betekent niet dat die mensen "wel" diabetes hebben en anderen "niet". Ik ben er daarom ook van overtuigd dat diabetes 2 altijd te verhelpen is met afvallen. En ja, ik weet zelf hoe moeilijk dat is, zeker als je ook nog eens slaap apneu hebt en (mede) daardoor altijd moe bent.

Mijn persoonlijke verhaal hierover is dat ik al jaren problemen had met mijn suikerspiegel, maar dan omgekeerd. Na een flinke maaltijd of na eten van voeding met suikers er in piekte eerste mijn suikerspiegel en daarna daalde die tot heel laag (onder de vier). Dan was ik urenlang moe en niet lekker. Een paar jaar geleden heb ik een week in het ziekenhuis gelegen, een jaar later krijg ik daarvan toevallig het dossier onder ogen en daar stond dat ik diverse keren een veel te hoge suikerspiegel had (12-15). Daar is toen niks mee gedaan, dat vind ik wel kwalijk.

Ik heb toen dit meteen voorgelegd aan de huisarts, die heeft nog twee keer nuchter geprikt en toen was de spiegel weer prima en is het daarbij gebleven.

Nog weer een jaar later heb ik een week buikgriep gehad en daarna had ik zomaar last van onscherp beeld. Dat was te verhelpen door een leesbril op te zetten (maar dan ook voor ver weg...). Ik weer naar de huisarts en die heeft toen m'n suikerspiegel weer gemeten en die was toen 17. Sindsdien ben ik officieel diabetes 2 patient. Dat was vorig jaar juli. Ik at al niet veel suikers, daar ben ik toen helemaal mee gestopt, ik heb metformine gekregen en nu is mijn suikerspiegel eigenlijk altijd goed, niet slechter dan van iemand die geen diabetes heeft, wordt ook bevestigd door de hb1ac metingen. Door de metformine kreeg ik meer energie in m'n spieren, kon ik meer gaan bewegen en ben ik intussen ook 15 kilo kwijt. Dat zal zeer waarschijnlijk ook meegespeeld hebben. De huisarts/praktijkondersteuner willen nu eigenlijk dat ik stop met de metformine, maar dat wil ik zelf niet ;-) Er moeten nl. naar mijn zin nog eens 40 kg van af om tot een mooi gewicht van 75 kg te komen. Dan zal de apneu hopelijk spontaan weggaan en zullen hopelijk ook andere klachten eens ophouden.