secundaire polycythemia

1
Beste forumleden,

Al jaren heb ik Osas, ik heb daarvoor een MRA. Nu is sinds een half jaar kapot (hond heeft er op gekauwd). Komende week heb ik een nieuwe slaapregistratie en verwacht dat er dan een nieuwe MRA komt.
Nu moest enige tijd geleden mijn bloed nagekeken worden. Daar kwam uit dat ik mijn bloedwaarden wijzen op polycthemia.
Dit houdt in dat alle bloedwaarden m.b.t. de rode bloedcellen verhoogd zijn,
Mijn huisarts denkt dat dit door de osas komt. Hij wil de bloedwaarden opnieuw nakijken wanneer ik twee maanden mijn nieuwe MRA heb.
Zijn er mensen die hier bekend mee zijn en zo ja, wat was het beleid bij jullie?

Re: secundaire polycythemia

2
Dag Annemieke,

Ik ben hier niet zo in thuis. Sandra Houtepen kan je hier vast meer over vertellen. maar dan kun je de vraag beter op facebook stellen.
Wat ik wel weet is dat door apneu (zuurstoftekort) je lichaam teveel rode bloedlichaampjes aanmaakt. Vraag is even wanneer deze waardes herstelt kunnen zijn nadat je apneu effectief behandeld wordt.

Re: secundaire polycythemia

3
Dirk1985 schreef:Dag Annemieke,

Ik ben hier niet zo in thuis. Sandra Houtepen kan je hier vast meer over vertellen. maar dan kun je de vraag beter op facebook stellen.
Wat ik wel weet is dat door apneu (zuurstoftekort) je lichaam teveel rode bloedlichaampjes aanmaakt. Vraag is even wanneer deze waardes herstelt kunnen zijn nadat je apneu effectief behandeld wordt.
Beste Annemieke,

Mijn slaapapneu kwam aan het licht vanwege polycythemie. Na een maand of drie gebruik van de cpap waren de bloedwaarden weer redelijk op niveau.

Groeten Lambert

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk

Re: secundaire polycythemia

4
Niet gehinderd door enige kennis maar wel gezond na kunnen denkend klinkt dat heel plausibel.
Sporters doen dat ook.
Dan wordt het bloeddoping genoemd.
Hoog in de bergen in de ijle lucht gaan sporten.
Het zuurstof dát er dan is kan niet snel genoeg getransporteerd worden dus maakt het lichaam extra rode bloedlichaampjes aan.
(De sporter heeft dan in een normaal zuurstofrijk gebied opeens een overschot aan rode bloedlichaampjes.
Het gevolg is juist een effectievere zuurstoftransport en dus betere prestaties)

Tijdens apneu bevind jij je wel in genoeg zuurstof, maar dat wordt niet snel genoeg door het lichaam gevoerd.
Ik kan me dus goed voorstellen dat er dan meer rode bloedlichaampjes aangemaakt worden.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: secundaire polycythemia

5
Menno M. schreef: Tijdens apneu bevind jij je wel in genoeg zuurstof, maar dat wordt niet snel genoeg door het lichaam gevoerd.
Ik kan me dus goed voorstellen dat er dan meer rode bloedlichaampjes aangemaakt worden.
Ik weet niet goed hoe je dit bedoeld, maar door een apneu krijg je juist te weinig zuurstof. Dit met o.a. als gevolg dat je lichaam meer rode bloedcellen aanmaakt om zuurstof te transporteren.

Re: secundaire polycythemia

6
Dat ís exact wat ik bedoel, en volgens mij ook zeg.
In je slaapkamer zit voldoende zuurstof, maar dat wordt niet snel genoeg getransporteerd.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: secundaire polycythemia

7
Wat een semantische verwarring. In je slaapkamer zit genoeg lucht/zuurstof, aangenomen dat je goed ventileert. Je bevindt je dus in een ruimte met voldoende zuurstof. Maar als die niet in je longen aankomt door de slaapapneu, dan heb je in je lichaam onvoldoende en bevind je je dus in een staat van onvoldoende zuurstof. Jullie bedoelen hetzelfde.

Los hiervan: ik volg dit onderwerp met interesse. Bij mij is herhaald een te hoge Hb vastgesteld, zo hoog dat mijn huisarts zelfs zich afvroeg of ik ijzerstapeling had. Dat was gelukkig niet zo. Nu denk ik dat ik ditzelfde misschien had, langsurig te weinig zuurstof en dus meer rode bloedcellen aangemaakt.

Het blijft me verbazen hoe er telkens meer puzzelstukjes op z'n plek vallen. Allemaal slaapapneu.

Re: secundaire polycythemia

8
Het zou fijn zijn als huisartsen die puzzelstukjes in de beginfase herkennen ipv bestrijden met allerlei pillen.
' s morgens hoofdpijn? => pilletje.
Bloeddruk hoger? => pilletje.
Beginnende diabetes? => pilletje.
Hartkloppingen? => pilletje.

Het is dat ik zelf op een gegeven moment zei dat ik onderzocht wilde worden ipv pillen eten, een onderzoek waar vrijwel meteen apneu uit kwam.
Anders had ik er nog wel wat pillen bij gekregen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: secundaire polycythemia

9
Menno, bij mij ging het zo

Eindeloos moe zonder duidelijke oorzaak - psychisch
Concentratie en geheugenproblemen - psychisch
Neurologische klachten - psychisch (vooral toen de neuroloog geen oorzaak vond)
Beginnende diabetes - mevrouw u bent te zwaar val maar af
Overgewicht - ga gezonder eten of naar een dietis
Hoge HB - geen duidelijke oorzaak
Hormonale ontregeling - psychisch
Vaginale bloedingen - oorzaak onbekend

Ik vergeet er vast een paar. Artsen zijn niet opgeleid om naar het geheel te kijken. Mjin bloedwaardes van zo ongeveer alles zijn de afgelopen jaren ontregeld naar te laag of te hoog of soms over de grens. Maar hey, binnen de waardes he. En voor al die gekke klachten wordt geen oorzaak gevonden dus dat ligt aan stress, overgewicht of psyche. Duh.

Zucht.

Re: secundaire polycythemia

10
Yep.
Meer dan 20 jaar vermoeidheidsklachten. Reactie: ga eens iets leuks doen. Alsof ik daar de energie voor had. Een man op zee, een tweeling in je eentje managen. Het was niet vreemd dat ik moe was.
Soms kwam er een bloedonderzoek waar niks uit kwam. Hoge bloeddruk, lage HB. Pilletje erbij. Overgewicht, steeds meer overgewicht. Uiteindelijk een scheiding omdat ik leed aan een kort lontje.
Verhuizing. Nieuwe huisarts. Eindelijk een slaaponderzoek. Goh, u heeft apneu.
Daarna nog twee jaar heftige vermoeidheid en nu sinds een klein jaar eindelijk verbetering en de energie om dingen te ondernemen zonder dat dat meteen zijn tol eist.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: secundaire polycythemia

11
Iedereen bedankt voor de reactie.
Dit geeft mij een bevestiging dat het door de apneu komt. De slaapregistratie was redelijk dramatisch met zuurstof percentages van 60%. Mijn lichaam is dus druk doende om mijn hb te verhogen zodat er voldoende zuurstof komt.
A.s. vrijdag krijg ik mijn cpap, de apneus waren te hoog voor een mra. Ik hoop dat dan over een maand of 2 mijn bloedwaarden goed zijn.
Overigens was mijn kno arts niet op de hoogte dat het mogelijk was dat je secundaire polycythemia kan hebben door slaapapneu. In mijn ogen een slechte zaak voor een ziekenhuis dat hier behoorlijk hoog scoort.

Re: secundaire polycythemia

13
Hallo,
Aanvulling op oud topic, maar misschien verhelderend voor nieuwe lezers.
Ik man 66 diabetes 2 en overgewicht, sinds twee jaar cpap apparaat, dacht toen ik heb geen apneus, op aanraden cardioloog toch getest. Had ik 30.9 apneus .
Nu met cpap, 1.8-4.8
Nu oas geleden controle bloed voor diabetes 2, bleek te hoge hb en ht te hebben, verdere controle jak2 gen, deze was niet beslissend. Hematoloog beenmerg onderzoek en puctie.
Was ook goed. Dus secundaire polyvisera, hij denkt aan nachtelijke apneus maar ook door mijn wisselende saturatie . Zittend 95-90 liggend 90 -86.
Hierdoor zuurstof te kort, en maakt beenmerg meer rode bloedcellen aan.
Nu opnieuw een slaaponderzoek. Maar kan ook komen door gebruik van Androgel.
Symptonen en klachten tijdens constatering te hoge bloedwaarden.
Prikkend stekend gevoel, op de handen, polsen ,onderarm, enkels,
Huid gevoelig, kleren soms schurend gevoel, maar ook rood pijnlijk brandend gezicht, en rood tot net boven borst.
Lijkt medicijn allergie, alles gestopt, behalve insuline, en nu ook gestopt androgel wat het ook kan veroorzaken.
Afwachten. D: