Kalium gebrek

1
Zondagavond kreeg ik een stekende pijn in de borststreek. Uiteindelijk de huisartsenpost gebeld omdat het echt niet te doen was. Zodra je benoemt dat je pijn op de borst hebt staat de ambulance al klaar. Binnen een half uur was ik op weg naar het ziekenhuis. Pufjes onder de tong, hartfilmpje, infuusnaaldje inbrengen en gaan. Kind "blij" dat ze een keer een ambulance van binnen kon bekijken.
Aangekomen in het ziekenhuis kwamen de vragen, rookt u (nee), drinkt u (alleen water), gebruikt u drugs (nee), heeft u een slaapprobleem (YES, ik heb slaapapneu, toch fijn als je ergens "ja" kunt zeggen). Nog maar een pufje onder de tong. Bloed afnemen.
Uitslag: u heeft te weinig kalium in uw bloed, u krijgt een drankje en als toetje gaan we ook nog even prikken bij uw pols zodat we kunnen kijken hoe het met de bloedgassen staat. Twee shots kaliumdrank weggewerkt. Verpleegster (vol bewondering) "ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand ze zo achterover sloeg. Weet u zeker dat u geen sap wilt?"
U blijft een nachtje hier. We gaan straks nog een keer bloedprikken en morgen mag u een fietstest doen. Kind naar huis voor CPAP, nachthemd, tandenborstel, tandpasta en Vicks vaporub (want nog steeds verkouden. Zonder lukt het ademen niet). Jammer dat ze de schone onderbroek vergeten was.
Later die nacht nog maar eens bloedprikken. Alle plakkers en draden vervangen omdat de bewaking op tilt gaat. Plassen op de postoel en met veel moeite slapen in het vreemde bed. Toen dat eindelijk lukte stond de verpleegster alweer aan mijn bed. Bloeddruk, pols, nog twee shots (nog nooit meegemaakt dat iemand ze zo achterover sloeg. Weet u zeker dat u geen sap wilt?) en u gaat naar zaal. We hebben een mooie eenpersoonskamer voor u.
Eenmaal daar aangekomen Google geraadpleegd. Kaliumgebrek? Wat doet dat? Vermoeidheid, check, spierkramp, check, spierzwakte , vandaar dat ik die pot pindakaas niet open kreeg, hartaanval??? Shit. Goddank is het uit de bloedtest gekomen. Oorzaak? Niet altijd duidelijk. Bijna nooit door voeding.
Aan het eind van de gang hoor ik een verpleegster op luide toon tegen een slechthorende patient vertellen dat het haar eerste dag weer is. Ze heeft een prachtige baby gekregen en nu is het zwangerschapsverlof op. Naarmate ze dichterbij komt blijkt dat ik niet de enige ben die dit gehoord heeft. Ze wordt door iedere patiënt gefeliciteerd. Mooi.
Laborant komt langs. Heeft u nog een ader waar ik prikken kan? Tuurlijk joh, altijd. Zoek er maar een uit.
Yoghurt voor het ontbijt? Fruit erbij? Zeker heb ik dat voor u. Geen probleem. Ik krijg een minuscule portie yoghurt met een banaan. Gelukkig hoeft ik niet veel te lopen want dat red ik niet op dat kleine hapje. Wel heel lief dat de voedingsassistent de banaan alvast in plakjes sneed.
De zaalarts en de cardioloog komen langs. Nog maar eens de hele riedel vragen plus de mededeling dat met het hart niets mis lijkt te zijn maar dat de kaliumwaarde echt vervolg nodig heeft. Mogelijk dat de pijn door kramp kwam, gevolg van kaliumgebrek...Fietstest hoeft niet meer (gelukkig maar, ik ben geen fietser, mijn benen verzuren snel...hee, spieren, kalium, oooo, vandaar). De zaalarts gaat in overleg met de internist en zal mij op de hoogte brengen van diens mening.
Koffie, thee, nog maar eens temperatuur, bloeddruk en zuurstof meten.
Lunch, een overheerlijke salade met ei en tomaat in een bakje van 5cm bij 5 cm. Niet te hopen dat ik hier moet blijven want dan verhonger ik maar wel lief dat ik er twee koppen thee bij mag.
Nog twee shotjes mevrouw, jee, nog nooit meegemaakt dat iemand ze zo achterover slaat. Weet u zeker dat u er geen sapje bij wilt?
U mag van de hartmeting af en het infuus mag eruit mevrouw. Yes, vrijheid. Gauw een tijdschrift halen want ik verveel me te pletter hier.
Ha, de zaalarts, en ik stop net een grote zoute drop in mijn mond. Charmant weer. U krijgt een oproep voor de internist, voor die tijd bloed prikken. U krijgt een recept mee voor kaliumtabletten.
O, ik mag naar huis. Fijn. Hoeveel haast heeft het? Mijn dochter komt mij halen maar zit nu op haar werk. Geen haast? Fijn. Appje naar dochter dat ik naar huis mag. Verder met de tijdschriften en de overheerlijke dropjes.
Voedingsassistent: u gaat naar huis hè. Dan voor u geen warme maaltijd helaas. (Gelukkig maar, thuis kan ik tenminste genoeg eten).
Om 18.00u was ik weer thuis. Wat een avontuur. Weer een puzzelstukje rijker. Misschien komt de vermoeidheid dus niet (alleen) van de apneu en het slechte slapen. Wat gaat dit nu weer brengen? Wijst dit op een of andere verborgen aandoening? We gaan het maar weer zien.



(Wij hebben als gezin een zeer ruime ervaring in het hebben van pech met allerlei variaties daarop, we hebben geleerd daar met humor en zelfspot mee om te gaan omdat het alternatief, de moed laten zakken, niet bij ons past. Uiteraard is dat onze manier en wil dit niet zeggen dat ik dit alles niet serieus neem).
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

3
:D
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

5
Agnes wat heb jij spannende dagen achter de rug.......
Wel fijn dat je kalium gebrek op tijd is opgemerkt. Nu word je tenminste goed in de gaten gehouden en kan de oorzaak (hopelijk) aangepakt worden. Ik had vorig jaar ook een veel te laag kalium en dat bleek veroorzaakt te worden door de ziekte van Conn.
Na de operatie heb ik hier geen last meer van. Maar ik weet dat een laag kalium erg gevaarlijk is.
Wat ik wel nog tegen je wil zeggen is dat je voorzichtig moet zijn met zoethoutdrop. Want dat was één van de vragen die de internist toentertijd aan mij stelde.( Eet je veel zouthoutdrop of drink je zoethoutthee?) Hierin zit namelijk een stof die er voor zorgt dat je kalium uitplast. Ik weet niet of gewone drop wel mag, maar ik heb toen voor de zekerheid geen drop meer gegeten. Nu mijn kalium weer op niveau is wel weer.
Heel veel beterschap en ik hoop dat ze er gauw achter komen wat de oorzaak is van je kalium gebrek. En dat er op een eenvoudige manier wat aan gedaan kan worden. Liefs, Liesbeth
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: Kalium gebrek

6
Agnes, mijn vrouw heeft een Gastric Bypass operatie gehad jaren terug en krijgt sindsdien kalium tabletten voorgeschreven. Dus bij veel afvallen kun je inderdaad een tekort aan kalium krijgen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Kalium gebrek

7
Liesbeth, ik eet het laatste jaar zelden drop omdat ik bezig was met een stevige afvalrace. Pas sinds korte tijd neem ik af en toe drop en gisteren had ik het "nodig". Overigens wel een goede tip die ik zeker in gedachten zal houden.

Ruud: zoals je wellicht weet ben ik met een cliënt bezig met het traject voor de gastric bypass. In de voorlichting hoorde ik dat de kleinere maag niet in staat is om voldoende van bepaalde vitamines en mineralen op te nemen. Daarom zou het nodig zijn om levenslang supplementen te slikken. Ik denk dat dat ook geldt voor de kalium die jouw vrouw slikt. Het afvallen zou daar dan los van staan.
Ik hoor het graag als ik me vergis.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

9
Hoi Agnes,

Af en toe een dropje kan zeker geen kwaad! En ik begrijp dat je er behoefte aan had,na de hele toestand met ziekenhuisopname enzovoorts.
Maar ik had me vervelend gevonden als ik niks gezegd zou hebben en jij een grote dropeter was geweest (en het kalium gebrek daar min of meer verband mee had gehouden) Liefs, Liesbeth
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: Kalium gebrek

10
Hoi Liesbeth,

ik ben blij dat je het zegt hoor Liesbeth. Voor mijn afvalrace at ik veel drop en het is ook het enige dat ik moeilijk kan laten staan. Al mijn andere guilty pleasures hebben hun aantrekkingskracht verloren. Ik eet het nu weer vaker en als ik mezelf iets extra's gun is dat meestal drop. Jouw waarschuwing is dus absoluut op zijn plaats. Ik ga er zeker rekening mee houden tot er duidelijkheid is.

Groeten
Agnes
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

11
Mijn mondhoeken krulden omhoog tijdens het lezen.
Is dat erg, Agnes?

Edit: en het herinnerde me er aan dat het hoog tijd was voor een nieuwe Zeeman aan Wal. :D
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Kalium gebrek

12
Nee Menno dat is niet erg. Sterker nog, daar hoopte ik op maar om misverstanden te voorkomen heb ik laatste alinea toegevoegd.
Wij hebben altijd veel lol als we op de eerste hulp zitten en dat is eigenlijk best met regelmaat. Meestal kunnen ze het wel waarderen.
Ik heb van je "Zeeman aan wal" genoten.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

13
grappig, ik was best van slag van de boodschap dat ik te weinig kalium in mijn bloed heb. Zeker toen ik las wat er allemaal fout kan gaan in dat geval. Ik was angstig bij de gedachte aan wat mij mogelijk te wachten zou staan.
Inmiddels ben ik een week verder. Het is mij nog steeds niet duidelijk wat mij te wachten staat. De onzekerheid is dus ook nog groot, temeer daar het ook best om een gevaarlijk verschijnsel gaat. Echter, zoals ieder "foordeel een nadeel heb", is dat ook nu het geval. Ik merk dat ik aanmerkelijk beter slaap dan voorheen. Dieper, rustiger en langer. Dat is voorwaar een prettig effect van de kalium. Uiteraard heb ik internet erop nageslagen of mijn waarneming te verklaren was. Inderdaad werd in een artikel benoemd dat je slecht gaat slapen van een tekort aan kalium. Verder stond in datzelfde artikel ook beschreven dat een tekort kan ontstaan door heel veel lichaamsbeweging. Nu ben ik niet aan het topsporten maar het verschil is enorm in vergelijking met anderhalf jaar geleden . Dus misschien ligt daar nog een verklaring en dan is het al heel anders dan wanneer het gaat om een nieraandoening.
Al met al gematigd positief op dit moment.
Donderdag 4-1 verwacht de internist mij.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

14
Iets zegt me dat het wel goed komt met je Agnes.
Of op zijn minst dat het allemaal acceptabel wordt voor je.
Volhouden topper!
(En bedankt voor het compliment. )
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Kalium gebrek

15
even voor de duidelijkheid. Kalium is een zout. Het speelt als mineraal een grote rol in alle cellen van het lichaam. Regelt de vochthuishouding maar ook de groei van spier- en zenuwweefsel. Als er te weinig kalium in het bloed zit neemt spierweefsel af (dit constateert de diëtist ook steeds maar we wisten niet hoe het kwam). Er kan spierzwakte optreden (vandaar die pot pindakaas die ik niet open kreeg en de verzuurde spieren bij het fietsen). Ook heftige spierkrampen komen voor (check). Kort lontje (kennen we die niet ergens van?), vermoeidheid (check), geestelijke verwarring, psychose, delirium, hallucinaties. Aangezien het hart ook een spier is....er kan een onregelmatige hartslag ontstaan en zelfs een hartaanval kan het gevolg zijn van een laag kalium.
Een tekort kan niet ontstaan door verkeerde voeding omdat in vrijwel alles kalium aanwezig is. Meestal is heftig braken of diarree de aanleiding voor een tekort. In mijn geval is dat dus geen sprake van. Andere oorzaken zijn: nieraandoeningen, magnesiumtekort, leukemie, alcoholisme, anorexia of boulimia. Een aantal daarvan kan ik zo schrappen. Dan blijft de nieraandoening, leukemie en magnesiumtekort over. Zie daar de reden van mijn grote onrust.
Het level van kalium wordt geregeld door de nieren. Zit er teveel in je bloed dan wordt het met de urine afgevoerd, wordt het wat minder dan wordt het vastgehouden.
Als je doorzoekt komen er dus ook wetenswaardigheden over slechter slapen en veel bewegen langs.

Al met al dus maar weer een vingerwijzing dat je niet iedere klacht op kunt hangen aan een bekende aandoening maar soms ook verder moet kijken of er nog iets bij is gekomen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

16
Menno M. schreef:Iets zegt me dat het wel goed komt met je Agnes.
Of op zijn minst dat het allemaal acceptabel wordt voor je.
Volhouden topper!
(En bedankt voor het compliment. )
mijn lijfspreuk is: alles komt goed, al is dat niet altijd zoals je voor ogen had.
Ik leef daar ook naar. Zou ik dat niet doen dan had ik er lang geleden al een eind aan gemaakt (geen grapje, ik ben daar wel mee bezig geweest maar ik ben vooralsnog teveel vechter). Ik weet inmiddels dat ik alles aan kan en dan kun je ook stomme grapjes maken op de eerste hulp ;-).
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

17
Ja, die onzekerheid dat je niet weet wat je mankeert is super vervelend. Dus ik leef erg met je mee......
Hopelijk is de oorzaak voor je tekort aan kalium onschuldig. Maar in ieder geval goed dat het aan het licht is gekomen en dat je nu onder controle staat. Blijft het kalium met de kaliumpillen op niveau? Laat maar vaak genoeg bloedprikken!
Resmed AirSense 10 Elite
F&P Eson 2
Ahi (zonder Cpap) 19
Na behandeling < 2

Re: Kalium gebrek

18
Ik moet in de eerste week van januari naar de internist en wordt geacht twee dagen voor de afspraak bloed te laten prikken.
Dat is al best snel. Ik ben heel benieuwd of het dan op niveau is met de twee tabletten die ik nu slik.
De onzekerheid is inderdaad killing.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Kalium gebrek

19
Hoi Agnes, In alle berichten zie ik niet zo snel iets staan over medicijn gebruik. Heb je daar al naar gekeken? Er is een hele riedel medicijnen die de als bijwerking laag kalium hebben. Dit zijn vooral bloeddrukverlagende medicijnen maar ook andere. Groet, Jan

Re: Kalium gebrek

20
Goede tip Jan.
Ze hebben dit in het ziekenhuis gecheckt.
Ik gebruik alleen nog Euthyrox voor de schildklier. In de bijsluiter staat niets over kalium.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP