Astma, slaappneu en cpap

1
Enige informatie voor degenen die net als ik zowel astma als slaapapneu hebben.

Ten eerste blijkt dat astmapatiënten een grotere kans op slaapapneu hebben. Zie: https://www.gezondheidsnet.nl/astma-en- ... slaapapneu

Als je astma hebt kan slapen met een cpap extra problemen geven zoals benauwdheid, maar er worden ook positieve effecten gemeld over de combi astma en cpap: https://www.longfonds.nl/ademondersteun ... tma-aanval

Persoonlijk heb ik de laatste weken gemerkt dat ik beter slaap met een hogere druk omdat de borstkas en luchtwegen dan beter openblijven waardoor ik voller en meer ontspannen kan ademhalen. Dit ondanks dat dit niet van invloed is op de AHI. Ik zie dit ook terug in Sleepyhead waar de waarde van de flow limitation (stroombeperking) aanzienlijk lager wordt. Dus aan degenen met astma die ondanks een laag AHI nog steeds niet goed slapen: Laat je in het ziekenhuis niet afschepen met het verhaal dat er niets aan de hand is omdat de AHI in orde is en vraag of je een hogere druk mag proberen die de ademweg en longen voldoende openhoudt om onbelemmerd te kunnen ademhalen.

Verder: Gebruik je astma-medicatie en zorg voor een goede afstelling van de luchtvochtigheid. Te droog levert irritatie op en te vochtig en/of te warm maakt benauwd. Persoonlijk gebruik ik liefst een verwarmde slang omdat de lucht daarmee het meest gelijkmatig wordt afgeleverd.

Vraag je longarts ook om een indicatie voor hypo-allergene filters af te geven aan je leverancier, zodat je deze kosteloos kunt bestellen.

Groeten en succes,
Julius

PS Meer tips en/of informatie over de combi slaapapneu en astma zijn van harte welkom!

Re: Astma, slaappneu en cpap

4
Goesenaar schreef: 04 feb 2020, 21:09 Dat je vaker moet slikken bedoel je? Ik heb daar wel last van maar ga pas vandaag beginnen. Longfunctie is getest en met medicatie gaat het beter dus is er een kans dat ik ook astma heb.
Ik heb met deze hoge temperaturen bovenmatig last van mijn astma en extra medicatie helpt nauwelijks. Iemand anders daar ook last van? Tips? Wij zijn bezig een airco in huis te regelen om zo de temperatuur op een acceptabel niveau te houden. Het is niet te doen en ik word gebroken wakker zo... :(

Re: Astma, slaappneu en cpap

5
Sissy schreef:Hallo Jools,

Ik vraag me al een paar weken af sinds ik de CPAP heb lijkt het alsof ik veel meer slijmvorming heb is dit toevallig of heeft de CPAP er toch mee te maken ik gebruik astma medicatie.
Bij overmatige slijmvorming kun je acetyl-cysteïne één uur voor slapen gebruiken. Het is verkrijgbaar in 600 Mg bij de apotheek en in 200 Mg bij de Lidl. De kosten zijn €4,15 bij de apotheek voor 10 stuks, bij de Lidl €2,95 voor 20 stuks. Ik moet de 600 Mg gebruiken, maar je zou die van de Lidl kunnen proberen. Misschien helpt het.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk