Cpap en oordoppen

1
Ik gebruik alweer een jaar de cpap en zit op gemiddelde AHI van 2,5. Apneu is redelijk onder controle dus. Toch slaap ik nog steeds heel erg licht en wordt van het minste of geringste geluid wakker. Om deze reden gebruik ik sinds enkele weken oordopjes (op maat gemaakt). Ik slaap hierdoor iets beter maar vroeg me af of dit wel gezond is in combinatie met de druk van de cpap. Iemand hier bekend mee?
Alvast bedankt!

Re: Cpap en oordoppen

2
Hoi naamgenoot,

Heb je er last van? Ik heb het nog nooit gebruikt en vraag mij dan ook af of je nu met oordopjes het stromen van je bloed, oorsuizen, je hart kloppen meer waarneemt dan zonder die doppen?

Ik lees veel en al sinds 2011 dagelijks op het forum en nu zo 1,5 jaar op het Facebook account van de ApneuVereniging en ik lees weleens over het verhogen van een druk gevoel in de oren en het verergeren van tinnitus.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Cpap en oordoppen

3
Ik gebruik zelf elke nacht Ohropax wassen dopjes omdat ik in een gehorig krot woon. Wat mij betreft bereikt de druk in de mond/neusholte mijn middenoor niet, anders zouden mijn trommelvliezen op en neer deinen op de wisselende druk (8/5 cmH2O) en dat voel je (denk aan het gevoel als je met de trein een tunnel inrijdt).
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Cpap en oordoppen

4
Bedankt voor de reacties. Ja ik hoor inderdaad de ínterne geluiden zoals ademhaling en soms hart wel beter maar dit is beter dan de geluiden van de buren als je in een appartement woont en zeer licht slaapt. Ik heb er verder geen last van maar vroeg me af of het op lange termijn schadelijk is voor de oren. Van tinnitus heb ik gelukkig geen last.

Re: Cpap en oordoppen

5
Ik slaap al een jaartje of 25 met oordoppen.
In het begin omdat mijn buurman een kippenhok met haan had. (In de zomer werd dat beest om 03:30 uur wakker. En ik dus ook)
Daarna omdat mijn, verder zeeeer geliefde, echtgenote haar slaap graag lardeert met vrolijk geknor.
En de laatste 3 jaar omdat bovendien mijn CPAP toch best wat lawaai maakt.

Ik heb nergens last van met die oordopjes.
Geen waspropjes in het oor. (Kwestie van de dopjes op de juiste manier aanbrengen).
Geen druk in het oor. (Die dopjes zijn niet luchtdicht, dus er kan geen drukverschil tussen het binnen- en buitenoor optreden).

Zeker met op maat gemaakte dopjes zou ik me maar niet teveel zorgen maken.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Cpap en oordoppen

6
Menno M. schreef:Ik slaap al een jaartje of 25 met oordoppen.
In het begin omdat mijn buurman een kippenhok met haan had. (In de zomer werd dat beest om 03:30 uur wakker. En ik dus ook)
Daarna omdat mijn, verder zeeeer geliefde, echtgenote haar slaap graag lardeert met vrolijk geknor.
En de laatste 3 jaar omdat bovendien mijn CPAP toch best wat lawaai maakt.

Ik heb nergens last van met die oordopjes.
Geen waspropjes in het oor. (Kwestie van de dopjes op de juiste manier aanbrengen).
Geen druk in het oor. (Die dopjes zijn niet luchtdicht, dus er kan geen drukverschil tussen het binnen- en buitenoor optreden).

Zeker met op maat gemaakte dopjes zou ik me maar niet teveel zorgen maken.
Hallo,

Met het aankomende vuurwerk lawaai, en trouwens bijna elk weekend hier gaande, vraag ik mij dan ook af welk soort oordopjes jij gebruikt.

Ikzelf vroeg mij dan ook af of dit geen problemen met de cpap zou geven, maar wordt eigenlijk al verteld.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen