CPAP en onrustig slapen / schokken

1
Goedemorgen,

Ik ben Ronald, 52 jaar en sinds begin van dit jaar gebruiker van een CPAP. Oorspronkelijke redenen voor een ziekenhuisbezoek waren enorm snurken en extreem onrustig slapen.....draaien, woelen, trekken met de benen etc. Aangezien mijn vriendin hoogsensitief is, sliepen we vaker niet dan wel samen en dat voelde niet fijn.

Na slaaponderzoek werd apneu geconstateerd en gebruikte ik de CPAP. Dit werkte in eerste instantie perfect. Geen gesnurk en ook geen gewoel en gedraai meer. Maar letterlijk van de ene dag op de ander (ergens in mei) is de onrust weer terug. Trekken met de benen het slapen waardoor mijn vriendin geen oog dicht doet.

Dus opnieuw afspraken in het ziekenhuis en op basis van restless leg sydroom clonazepam voorgeschreven gekregen, een spierverslapper. Deze gebruik ik nu een week maar dit bewerkstelligt helemaal niets. Integendeel, het lijkt wel of de verschijnselen heftiger worden en ook mijn lichaam nu last heeft. Mijn vriendin geeft aan dat het heftig is en wel lijkt op spasmes of epilepsie. Sindsdien slapen we dus ook niet meer samen :(

Uiteraard leg ik dit ook aan de behandelend arts voor maar ben tegelijkertijd benieuwd of er in deze groep mensen zijn die soortgelijke ervaringen hebben die mij wellicht in de goede richting kunnen sturen.

Eind volgende week ga ik met mijn vriendin op vakantie en ik houd mijn hart vast. We hebben een kleine bungalow gehuurd en overwegen zelfs om een tent mee te nemen zodat ik eventueel buiten in de tent kan slapen. Dat idee bevalt me helemaal niet maar ik heb geen alternatieve oplossingen.

Hebben jullie wellicht tips of suggesties of ervaringen?

Bedankt alvast.

Re: CPAP en onrustig slapen / schokken

2
Ik zou dan sowieso stoppen met dit medicijn.

Dit gebruikt een collega van ons.

Ik gebruik tegen mijn Restles Leggs “pramipexol accord 0,088 mg” de werkzame stof pramipexol behoort tot de dopamine-agonisten. Het is nu juist het te kort aan dopamine, deze wordt niet voldoende aangemaakt in de hersenen, dat Restles Leggs veroorzaakt. De pil moet ik ongeveer een uur voor het slapen gaan innemen.

Overleg dit eens met je arts. Het helpt goed bij mijn collega.

Slapen in een tent, dan moet je ook weer stroomvoorziening erbij hebben voor je cpap.

Graag hoor ik hoe het je verder vergaat. In ieder geval een prettige vakantie alvast.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CPAP en onrustig slapen / schokken

3
Hallo Ruud, mijn dank voor je snelle antwoord.

Dat dit medicijn niet werkt was al snel duidelijk dus daar stop ik ook mee. De vraag is dan natuurlijk : hoe verder? En dat was de reden voor mijn post.

Ik heb volgende week een (bel)afspraak met mijn neuroloog en zal haar jouw sugeestie zeker even voorleggen. Nogmaals dank voor de tip.

Tja en wat die tent betreft.......... 25m katrol mee en hopen dat het niet regent. :shock:

Nadat ik met de neuroloog heb gesproken, zal ik hier zeker berichten van de resultaten.

Re: CPAP en onrustig slapen / schokken

4
Het was even stil maar ik wilde eerst even afwachten wat de neuroloog zei en wat dat op zou leveren zodat ik een compleet antwoord kon dichten.

Afijn, Clonazepam werkte dus niet en daarmee ben ik dan ook gestopt. Met de neuroloog heb ik vervolgens gesproken over Ruuds voorstel en dat vond ze een goed idee. Dus heb ik nog voor de Texel vakantie een aantal Pramipexol 0,125mg gehaald en deze geprobeerd. En ik moet eerlijk bekennen dat het blijkbaar werkt!! Ik slaap rustiger en de epilepsie-achtige bewegingen zijn verdwenen! Ik beweeg en draai nog wel 's nachts maar dan op een "normale, rustige"manier. Mijn vriendin is superblij en we hebben de tent gelukkig niet hoeven te gebruiken. :D

Dus bij deze een supergroot Dankjewel voor Ruud en zijn suggestie!!! :idea:

Ik begreep echter ook van de neuroloog dat ik niet ongestraft dit medicijn kan blijven gebruiken. Na verloop van tijd schijnt er een soort gewenning op te treden waardoor je telkens meer nodig hebt om hetzelfde effect te bereiken. Dat betekent dat na een maand of 3 je een tijd moet stoppen om die gewenning te voorkomen / af te bouwen. Is dat iets wat bekend klinkt?

Bijwerkingen heb ik gelukkig niet gehad. Dus geen vermoeidheid of suf gevoel........gelukkig maar.

Daarnaast heb ik aangegeven dat ik een slaaponderzoek wil waarbij ze specifiek onderzoeken hoe ik 's nachts in mijn slaap beweeg. Niet enkel mijn benen maar met mijn hele lichaam. Wellicht dat dat nieuwe inzichten oplevert want zo'n onderzoek is bij mij nog niet gedaan. De huidige medicatie is enkel voorgeschreven op basis van mondelinge diagnoses.

Dit onderzoek zal in december plaats vinden en tot die tijd hoop ik met Pramipexol door te kunnen.

Wordt vervolgd dus.