tips vraag: Kan maar niet in slaap komen met masker op

1
Hallo,

Ik ben al geruime tijd aan het proberen met mijn full face masker in slaap te komen. Dit is het type masker (AirFit F10) dat voldoet voor mij sinds ik al meerdere experimenten heb uitgevoerd met andere type en merken maskers.

Mijn probleem is dat ik met het masker op maar niet in slaap kan komen. Na twee uur wakker liggen doe ik hem af en val ik snel in slaap.

Zijn er mensen die mij tips kunnen geven? Wordt er wel radeloos.

Re: tips vraag: Kan maar niet in slaap komen met masker op

2
In dit bericht staat beschreven hoe je een masker kunt opzetten. Ongeacht wat voor type masker.

Geadviseerd wordt ook vaak om voor de tv te oefenen met het masker.

En onthoud, niets moet. Lukt het niet, dan de volgende dag weer opnieuw proberen. Niet de gehele nacht wakker blijven liggen omdat je met masker op moet slapen. De volgende dag moet je ook nog zien door te komen.

Lees deze link even door.

viewtopic.php?f=4&t=11426&start=15

En deze:

viewtopic.php?f=40&t=9833

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: tips vraag: Kan maar niet in slaap komen met masker op

3
Hallo

Heb je enig idee waarom je niet in slaap kan komen ?

enige tips;
- moeite met uitademen, drukverlaging bij uitademing aan zetten dan wel verhogen ( evt in overleg met osas verpleegkundige )
- lekkage omdat het kussen tegen het masker aan drukt, op rand kussen gaan liggen of speciaal cpap kussen aanschaffen
- veiligheidsventiel lekt, druk verhogen ( in overleg met osas verpleegkundige )
- lekkage, beter afstellen masker

Hopelijk kun je hier iets mee

Re: tips vraag: Kan maar niet in slaap komen met masker op

5
Vervelend dat je niet in slaap komt met het masker op. Ik heb een soortgelijke ervaring gehad toen ik pas begon, ik ging vol goede moed naar bed maar kon niet slapen met mijn masker, dat was zo frustrerend.
Ik heb er toen een voor mij prima oplossing voor gevonden: voor het slapen gaan nam ik een glas wijn of port (maar nooit meer dan twee glazen). Daardoor werd ik net iets meer ontspannen. Ik viel snel in slaap met mijn masker op en sliep verder als een roos. Na een paar maanden was ik gewend aan mijn masker en ben ik weer afgekickt van mijn drankje en ik heb er nooit meer last mee gehad.
Ja, ik weet het: het gaat tegen alle adviezen in, maar het heeft mij wel geholpen en ik heb er geen schadelijke gevolgen van ondervonden. Iedere nacht tobben met het masker is ook geen optie.

Sterkte verder!
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: tips vraag: Kan maar niet in slaap komen met masker op

6
Hallo persluchtpiraat,

elk fullface masker heeft een veiligheidsventiel zodat de patient overleefd als het apparaat er mee stopt.
Met een neusmasker ga je als het apparaat ermee stopt via de mond verse lucht inademen maar in een fullface masker kan dat niet als er geen veiligheidsklepje is waardoor je steeds weer je oude lucht in ademt en in coma kunt raken dan wel overlijdt.
Dit veiligheidsklepje zit meestal op de elleboog / knietje aan de voorzijde van het masker waar de slang wordt bevestigt.
Normaal gesproken gaat dit klepje dicht door de druk vanuit de cpap maar als de druk laag staat en de patient snel en diep inademt kan dit klepje open gaan wat zorgt voor geluid / luchtstroom. Omdat dit niet prettig is kom je niet in slaap. Zet je de druk bijv 1 mbar hoger is het opgelost.

hopelijk is het nu duidelijk

Re: tips vraag: Kan maar niet in slaap komen met masker op

7
Ja, ik weet wat de entrainment valve is. Wat u hierboven beschrijft zou ik niet beschrijven als "veiligheidsventiel lekt." Echter, als de CPAP niet in staat is om overdruk te handhaven bij het masker -- en zeker bij lage druk is dat makkelijk te handhaven -- dan zou ik twijfelen aan het functioneren van de CPAP!

Ik kan mij voorstellen dat zoiets kan optreden bij het gebruik van een 15mm slang, terwijl het apparaat is ingesteld voor 19mm, maar dat zou "onopzettelijke sabotage" zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i