Geïrriteerd tandvlees en een droge mond

1
Hallo,

Ik ben zojuist terug van de tandarts om dat ik de laatste tijd steeds meer op verschillende plekken in mijn mond last had van bloedend tandvlees bij het rageren en dus ook tijdens het eten van wat stugger voedsel en ook last had van de kiezen zelf.

Nu nadat hij alles nagekeken had merkte hij op dat mijn tandvlees erg geïrriteerd was, het zag er op verscheidene plekken onrustig uit , maar van een infectie was geen sprake.

Maar wat hem wel opviel was dat ik wel een erg droge mond had met schuimvorming in de mondhoeken wat wel eens deze problemen zou kunnen veroorzaken, te weinig speekselvorming.

En nu moet ik zeggen dat ik van mijzelf weet dat ik eigenlijk te weinig drink, en dan bedoel ik uiteraard water.

Maar nu weet ik ook dat ik nog weleens met een zogenaamde leren lap in mijn mond wakker ben geworden, alsof ik bijna stikte, wat is dat een nare gewaarwording, en dit komt met name door met een open mond slapen.

Automatisch probeer ik er steeds op te letten om dit te voorkomen, maar ja hoe los je dit op is mijn vraag?

Want ik heb een vermoeden dat al deze problemen in mijn mond veroorzaakt worden tijdens het slapen met de cpap, overigens zijn de uitlezingen steeds elke dag wisselend is mij opgevallen, de ene keer een afwijkend cai getal hoger dan 0 en de andere keer een slecht zittend masker.

De AHI is overigens wel redelijk stabiel te noemen.

Ook wordt ik steeds niet echt uitgerust wakker.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn?
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Geïrriteerd tandvlees en een droge mond

2
Pneutje,

Bij het slapen met een open mond, wordt de AHI soms niet correct gemeten.

Je kunt drie dingen doen:

1- door de druk iets hoger of lager in te stellen, waardoor de mond gesloten blijft.

2 - een verwarmde slang kan het uitdrogen ook voorkomen. Op de Devilbiss Blue kan de universele hybernite verwarmde slang geplaatst worden. Temperatuur van de slang is niet instelbaar.

3 - Een kinband gebruiken. Google eens op bijv. Ruby Chinstrap adj 9.
Deze is verstelbaar via klittenband.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar