Evenwichtstoornis

1
Mijn zus heeft last vanevenwichtsstoornis. Op gezette tijden speelt het op en is ze korte of langere tijd uit de running omdat ze zo duizelig is dat ze niet veel meer kan dan in bed liggen en wachten tot het over is. Soms helpen reisziektepillen haar wel.
Sinds kort weet ze dat ze ook slaapapneu heeft en gebruikt ze een CPAP. Sinds ze de CPAP gebruikt slaat de evenwichtstoornis, na lange tijd weg te zijn geweest, toch weer toe. Zij vermoed een verband met de CPAP. Ik kan me bij die gedachtengang wel iets voorstellen, en dan met name de koude lucht die zo je hoofd in gestuwd wordt, dus ik vertelde haar over de mogelijkheid van een verwarmde slang.
Zij heeft contact gehad met het slaapinstituut waar zij behandeld wordt en heeft de vraag daar neer gelegd. Volgens de mensen daar kan de CPAP deze aanval niet triggeren en heeft een verwarmde slag dus ook geen meerwaarde voor deze klacht.

Zijn er hier mensen die dezelfde klachten ervaren (hebben), die mogelijkerwijs wel de link met de CPAP hebben kunnen leggen, en die een oplossing kunnen bieden?
Ik hoor het graag.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Evenwichtstoornis

2
Ik gebruik sinds kort (3 maanden) ook de CPAP. Sindsdien heb ik veel last van (soms sterke) duizeligheid. Ik heb ook last van een ander kennelijk bekend fenomeen, nl. veel spierpijn in nek en schoudergebied. Ik ben nu onder behandeling bij de fysio vanwege de duizeligheid die dus kennelijk wordt veroorzaakt door de verkrampte spieren in nek en schouder. Althans daar lijkt het op.

Re: Evenwichtstoornis

3
Heeft dit niet te maken met het gewenningsproces vanwege een verhoogde in te ademen druk van het apparaat?
Ook moet het lichaam er aan wennen ‘s-nachts geen adrenaline meer aan te maken.

Hier wat gegevens aangaande bijwerkingen van de therapie (van de site van Total Care Groep overgenomen):

Slaapapneu

Wat zijn de bijwerkingen die met de CPAP therapie kunnen optreden?

Door uitdroging van de slijmvliezen kunnen er neusklachten optreden (verstopte neus, niezen, korstvorming in de neus, bloedneus), neusverkoudheid of bijholteontstekingen . Mocht u de bevochtiger nog niet gebruiken dan raden wij u aan om deze te gaan gebruiken. Mocht de bevochtiger al wel gebruiken dan raden wij u aan de stand van de bevochtiger hoger te zetten.

Er kunnen maskerdrukplekken/huidirritaties in het gezicht ontstaan door een niet goed passend of een verkeerd afgesteld masker. Wij raden u aan om de hoofdband van uw masker opnieuw af te stellen. U kunt de drukplekken insmeren met Sudocreme of Cavilon creme (op recept). U kunt ook een stukje zeemlerenlap tussen uw gezicht en uw masker doen om de druk te verlagen. Zorg dat het masker altijd goed gereinigd is.

Tijdelijke spierpijn op de borst

Dit komt omdat het lichaam niet gewend is om tegen de overdruk uit te ademen. Zodra uw lichaam aan de druk gewend is zal de spierpijn verdwijnen.

Oprispingen of winderigheid in de ochtend
Dit komt omdat u waarschijnlijk tijdens de eerste weken wat lucht in slikt.

Hoofdpijn of duizeligheid in de ochtend
Het zuurstofgehalte in uw bloed wordt door het gebruik van de apparatuur verhoogd. Dit kan tijdelijk hoofdpijn veroorzaken en deze zou na een paar weken weg moeten trekken.

Indien bovenstaande klachten niet binnen een paar weken afnemen, neem contact op met uw behandelend arts.

Hoewel er niets over evenwichtsstoornissen bij staat kan ik me voorstellen dat het wellicht iets met het zuurstofgehalte in het bloed te maken heeft. Maar goed, ik ben géén arts dus kan/mag ik me daar niet over uitspreken, excuses.

M.vr.gr.

Re: Evenwichtstoornis

5
Clan schreef: 14 jun 2019, 11:15 Hoofdpijn of duizeligheid in de ochtend
Het zuurstofgehalte in uw bloed wordt door het gebruik van de apparatuur verhoogd. Dit kan tijdelijk hoofdpijn veroorzaken en deze zou na een paar weken weg moeten trekken.
Wat een rare uitspraak van Totalcare. Des te meer dat ze geen enkele bron aanhalen.

Ik zou de vraag stellen: ben je ook duizelig als je op een (bar)kruk zit? Of begint het pas als je opstaat? In dat geval zou het meer POTS kunnen zijn (https://nl.wikipedia.org/wiki/Posturaal ... iesyndroom) en dat hangt weer samen met UARS, wat inhoudt dat de druk niet voldoende is. Ik spreek uit eigen ervaring.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i