Re: last van tong

4
Het probleem met een full face masker is, dat je kunt en mag slapen met een mondademhaling. Daardoor gaat de luchtstroom continu door de mond en dit zorgt voor de vaak (kurk)droge mond.

In feite zou je de mond eens gesloten moeten houden en alleen via de neus moeten ademhalen.

Het puntje van de tong moet dan tegen de achterzijde van je boven tanden worden gehouden en daarbij lippen op elkaar. Het droge gevoel moet dan vrijwel opgelost zijn. Zou je dat kunnen lukken met het full face masker om eens uit te proberen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: last van tong

5
Ja, zeer herkenbaar.
Mijn mond is 's ochtends soms zo droog dat ik eerst met gesloten mond op mijn wangen moet blazen om ze los te maken van de zijkant van mijn gebit.
Soms heb ik zelfs een doof gevoel in mijn tanden.

Helaas heb ik al van alles geprobeerd om het tegen te gaan.
Niet om je te ontmoedigen, maar bij mij heeft niets gewerkt.
Ik heb me er maar bij neergelegd.
Eén van de narigheden van de kwaal, zullen we maar zeggen.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: last van tong

6
heb ook neusmasker ligge
n 2 kleine dopjes maar kreeg last van mijn neus waar dopjes zitten word weer verscheidene keren ook wakker met flink natte borst ligt het water gewoon op wel raar

Re: last van tong

8
het wakker worden met bezwete borst ,heb het idee dat druk te laag staat ahi nu rond 4 gebruik apap nu druk 9 maar altijd last van oren drukgevoel vannacht heel veel slijm weg moeten slikken maar toch nog raar gevoel in tong sinds 2017 weer aan cpap maar vind het zeer moeilijk met alles wat ik erbij krijg

Re: last van tong

9
Rini, welk merk cpap heb je (naam Fabrikant) ? Je zegt apap, dat zou in houden dat je met een variabele druk instelling zou moeten slapen. Ook zeg je dat de druk op 9 staat, dat zou inhouden een vaste drukinstelling dus cpap.

Slaap je ook met de rampinstelling of aanlooptijd bij het de start van de therapie, dus bij het aanzetten van het apparaat?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: last van tong

10
heb resmed airsense elite 10 autoset met verwarmde slang druk stond eerst van 7 naar 12 toen terug gegaan van 7 naar 9 heb het gevoel dat druk ivm slapen omhoog moet voel me nu niet uitgerust maar zit met dat oorprobleem en tong kno arts zegt wat we nog kunnen doen is buisjes in oren voor dat dichte gevoel druk begint op 7 geen aanloop weet het niet meer

Re: last van tong

11
rinivanbusse schreef: 27 okt 2019, 09:46 resmed airsense elite 10 autoset
Dat kan niet. Het is een Elite of een AutoSet.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: last van tong

13
Aha, dus de instelling is AutoSet met minimum 7 maximum 9?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: last van tong

14
Aan de voorkant, rechtsonder staat Resmed met de naam Autoset of Elite. Elite is de cpap.

Als jij zegt druk staat tussen 7 - 12 en 7 - 9 dan is dit een Autoset. Het probleem van een Autoset is dat de druk vlak onder het maximum blijft zitten, dus bij jou waarschijnlijk op 8,6 - 8,8 cmh2o en dit kan invloed hebben op je oren. Wat je zou kunnen uitproberen, in overleg met je arts, is een vaste druk van bijvoorbeeld 7,8 cmh2o en de EPR stand 1, wat een drukverlaging bij het uitademen van 1 cmh2o geeft. Dus inademdruk 7,8 en uitademdruk 6,8 cmh2o. Maar misschien eerst starten met een vaste druk van 7,8 cmh2o zonder EPR omdat het wisselen van de druk ook van invloed kan zijn op de oordruk. Dus even in gesprek gaan met je behandelend arts.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: last van tong

15
hee ruud zal het eens navragen vandaag
ik word laatste weken ook wakker met hoofdpijn en dat zweterige borst vanmorgen weer nat en wakker geworden van hoofdpijn heb wel al .2 maanden flink last van nekpijn zal daar misschien mee te maken hebben .
kunnen ze op ziekenhuis met kaartje uitlezen ook hyperventilatie dus snel ademen?

Re: last van tong

16
Dat zweterig wakker worden met hoofdpijn hoort bij Apneu die nog niet goed behandeld wordt. Herken je in dit Bericht iets bij jezelf?

Slaap je ook met een full face masker?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: last van tong

17
beste ruud heb de stukjes gelezen en kan ik beter niet doen aangezien ik onder behandeling ben bij psycholoog voor hypochondrie dus misschien ligt het wel aan de stress . heb wel gebeld naar osas verpleegkundige en die wilde de druk laten staan ivm angstoornis wilde ze dit even afwachten.ze zei stress jaagt de apneus ook omhoog dus dan doen we dat maar toch?

Re: last van tong

19
slaap met full face masker vanmorgen weer met natte borst en drukkende hoofdpijn wakker dit is al tijdje nu zo ahi geeft nu aan 3.4 maak me zorgen over dat ik dit niet zo vaak heb gehad nu wel

Re: last van tong

20
heb vandaag contact met longarts gezocht en zei dat ik moest stoppen met puffer die ik sinds week gebruik foster hij zei daar krijg je ook allerlei klachten van hartkloppingen en hoofdpijn dus ben benieuwd