Re: Burnout en slaap apneu

1
Het is gebruikelijk en ook zeer gewenst dat er een zeer goede nacontrole volgt op de werking van de mra. Als de mra goed is aangedraaid en in zijn maximale stand is gezet behoort er na drie maanden een nieuwe slaaptest te volgen met de mra in de mond.

Mijn vraag hier is ook of er bij jou van te voren wel een slaap endoscopie heeft plaats gevonden?

Is er bij jou, terwijl je met een lichte roes in slaap bent gebracht, met een endoscoop via een neusgat gekeken waar de obstructie zat en is er tevens aan de kaak getrokken om te kijken of de mra wel tot een positief resultaat kan leiden?

Of heeft men vanwege de lage ahi score jou gewoon de mra aangepraat zonder een cpap therapie voor te stellen?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burnout en slaap apneu

2
Beste Ruud,

Mijn MRA staat maar op vleugel 1 de tandarts gaf aan al goede resultaten te halen met 60% ik heb na 2 maanden zelf de vleugel verwisseld van o naar 1 omdat ik dacht dat de MRA niet strak staat.

De KNO arts heeft kort met een endoscoop gekeken naar mijn keel en vroeg of ik mijn kaak naar voren wilde zetten op de stand van de mra. Niet op de maximale stand die mogelijk was maar hoe de beugel staat afgesteld. Zij gaf aan dat ik de MRA beter niet kan dragen aangezien ze denkt dat er geen verschil optreed met de MRA. Ik ervaar nu al beetverschil en verandering van mijn kaakstand en vandaar haar conclusie het middel is erger dan de kwaal. Volgens haar is de apneu zo licht dat er bijna geen sprake van extreme moeheid kan zijn. Maar ik ervaar het wel als een groot probleem.

Ik ben naar individueel iemand geweest die geen onderdeel van een slaapcentrum is. Hij heeft alleen een slaaptest heeft afgenomen. Ik ben na het uitblijven van het resultaat daarna op eigen aandringen bij de huisarts doorverwezen naar een KNO arts. Deze heeft de endoscopie zonder roesje snel uitgevoerd en was zeer onprettig. Il heb een hoge pijngrens maar schrok van de test.

Re: Burnout en slaap apneu

3
Ik denk dat apneu niet burn-out kan veroorzaken.
Maar ik ben er stellig van overtuigd dat het er wel toe kan bijdragen.
Als jij wakker wordt met koppijn en alle klachten die bij apneu horen, zie dan nog maar eens de stress van alle dag aan te kunnen.

Ik kon het niet:
viewtopic.php?f=38&t=9661&p=132019&hili ... st#p132010

Wat die AHI betreft.
Ik ben een beetje skeptisch over die getalletjes.
Want hoe lang zijn de stops?
Dat zegt het venstertje niet 's ochtends. (De mijne niet in elk geval)

Als ik 5 stops van 10 seconden heb zal ik niet veel last hebben van wat dan ook.
Maar heb er maar eens eentje van een uur. :grimacing: ;)
Denk niet dat je je erg prettig voelt in de ochtend.
(Of wellicht heb je juist helemaal nergens meer last van. :grinning: )

Maar zonder gekheid.
Ik las vanmorgen 8,4 af in 6,7 uur slaap en ik voel me prima.
Als het geen 30 graden was zou ik de wereld aan kunnen.
Eerder deze week had ik voor het eerst van mijn leven 0,2.
Ik geloofde mijn ogen niet: 0,2!!!
Maar wat wás ik brak die dag.
Het had net zo goed 20 kunnen zijn.

Dus die cijfertjes....
Ik weet het niet hoor.

Wat die burn-out klachten betreft: ga er op tijd mee aan de gang hoor.
Ik ben nu een heel dik jaar verder en kan nu pas zeggen dat Het Beest redelijk in zijn hok blijft.
Maar hij loert nog steeds door de spijlen van de deur naar me.
En die spijlen zien er niet heel sterk uit.
Volgens mij verbuigt hij ze zo en staat hij me weer recht in mijn gezicht uit te dagen.
En dat gun ik niemand.
Dus denk erom.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Burnout en slaap apneu

4
Nicolette, als ik zo tussen de regels doorlees, vind jouw KNO arts het niet nodig dat je behandeld wordt vanwege een volgens haar zeer lage AHI score. De tandarts vind het niet nodig om de MRA af te stellen omdat het in een kleine stand al voldoende zou helpen. Zelf ben je dus maar gaan instellen en eigenlijk ondervind je nu al instel klachten, terwijl de mra nog niet eens goed is ingesteld daar je nog steeds met de klachten rondloopt voordat je de mra ging toepassen.

Allereerst is de nieuwe Osa-richtlijn, sinds 2019 van kracht, waarin wordt besproken dat er minder naar de AHI score moet worden gekeken maar meer naar de klachten moet worden geluisterd en aan de hand daarvan actie moet worden genomen.

De klachten bij jou duiden op een zeer lage ahi want van 0 tot 5 is normaal, dat heeft ieder mens wordt gezegd. Echter de bijbehorende klachten duiden duidelijk op een behandeling voor slaapapneu. Doorgaan op de ingeslagen weg met de mra zonder deze goed in te stellen is nutteloos. De klachten die door beter af te stellen kunnen ontstaan kunnen ook foutief uitpakken.

Ik zou teruggaan en dit eens goed bespreken. Laat je dan maar behandelen met een cpap en men moet niet aankomen met de tekst dat de ahi te laag is, want dan moet je de vernieuwde osa-richtlijn naar voren brengen. Men moet actie ondernemen.

Dan de Burn-Out. De klachten van een Burn-Out en van apneu komen veel overéén. Er is een artikel hierover geschreven door Sandra Houtepen. Ik zal deze naar je toesturen per e-mail.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Burnout en slaap apneu

5
Dat laatste kan ik uit ervaring bevestigen. Jarenlang met een slaaptekort op je werk verschijnen,
veroorzaakt door apneu .. je kunt dan steeds minder hebben en uiteindelijk gaat dan het licht uit. Goed om in actie te komen en wellicht kan je voor een cpap gaan.

Re: Burnout en slaap apneu

6
Berichten opgeschoond en thread op slot gezet. Op verzoek van Nicolette kan het weer geopend worden of eventueel een nieuwe thread worden gestart.