Klachten bij het in slaap vallen / ontwaken.

1
Sinds augustus 2019 heb ik vervelende klachten bij het (in)slapen/ontwaken. De klachten komen dagelijks voor en vooral als ik s'middags naar bed ga. Overdag heb ik een vermoeid en energieloos gevoel, gaap ik continu en moet ik vaak aan het eind van de middag hier aan toegeven door even te gaan slapen. Ik ben mij er van bewust dat het niet gebruikelijk is om overdag naar bed te gaan, maar ik heb veel moeite om hier weerstand tegen te bieden.

In november 2019 ben ik door de huisarts naar een slaapkliniek verwezen en heb ik een slaapregistratie laten doen. Hier kwam uit naar voren dat ik een AHI ( gemiddelde ademstops per uur ) heb van 30.8 wat gelijk staat tot ernstig slaapapneu (OSAS). Om het een en ander uit te laten sluiten heb ik 31 december 2019 een cardioloog bezocht, maar daar bleek na onderzoek mijn hart pompfunctie 100% en was er geen enkele aanwijzing op enige hart- complicaties of ziekten.

Op advies van de longarts heb ik eerst 3 maanden een MRA beugel gedragen en sinds 21 mei 2020 ben ik begonnen met een CPAP therapie. De CPAP therapie lijkt wat ademstops betreft aan te slaan, aangezien ik nu op een gemiddeld AHI zit van 3 to 4. Echter merk ik geen tot weinig verschil qua vermoeidheid en mijn energielevel.

De klachten bij het (in)slapen/ontwaken komen nu ook s'nachts voor. Het begint vaak zo’n 5 a 10 minuten nadat ik in bed ben gaan liggen. Terwijl ik mijn CPAP (neusdoppen)masker op heb, vol bij bewust zijn ben en gecontroleerd door mijn neus adem krijg ik een raar gevoel door mijn lichaam. Het is net alsof ik onder stroom sta, het gevoel wanneer je 3 minuten je adem in houd ( terwijl ik bewust wel adem ) of al mijn spieren gespannen/verzuurt zijn en krijg het oplopend extreem heet. Als ik vervolgens maar even een fractie mijn lichaam beweeg of mij snel omdraai dan is het gevoel direct weg. Echter als ik dan opnieuw in slaap te probeer te vallen komt het na 10 a 20 seconden weer terug. Ik voel het opkomen, voel het erger worden tot ik het echt niet meer vol hou en maak dan maar een beweging zodat het stopt. Daarna begint het opnieuw. Na 1 a 2 uur liggen wanneer ik uit bed ga, omdat ik dus niet in slaap val, heb ik vaak nog 3 kwartier naklachten. Dit is een naar gevoel op de borst, die soms trilt. Een bloeddruk en hartmeting laat op dat moment normale waarden zien.

Ik had gehoopt dat deze klacht en vooral de vermoeidheid na het gebruik van het CPAP masker opgelost zou zijn. Ik heb een speciaal neusdoppen masker aangeschaft, een bevochtiger en een verwarmde slang. Daarnaast het afgelopen half jaar een nieuw matras gekocht, een traagschuimkussen en verschillende soorten dekens geprobeerd voor extra slaapcomfort, maar tevergeefs. Het is een vicieuze cirkel waar ik nu al een jaar dagelijks in zit. Dit belemmert mijn dagelijks functioneren en dat van mijn omgeving ook.

Ik heb op internet tot nu toe nog niet kunnen vinden wat dit precies zou kunnen zijn en hoop dat iemand op dit forum zich hier in herkent.

Ik heb uiteraard contact opgenomen met de slaapkliniek, maar die konden niet direct uit mijn verhaal opmaken wat dit zou kunnen zijn en heb binnenkort een afspraak voor een nieuwe slaapregistratie.

Re: Klachten bij het in slaap vallen / ontwaken.

2
Moeilijk om dit ergens te plaatsen. Ik denk als eerste aan rusteloze benen, volgens mijn dochter voelt dat aan als een soort tintelingen. Door te bewegen zou je minder last kunnen hebben. Mijn dochter geeft aan dat zij sinds zij slaapt met een verzwaarde deken er geen of veel minder last van heeft. Maar ik zou zo gauw geen oplossing kunnen bedenken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Klachten bij het in slaap vallen / ontwaken.

3
Ik herken dit gevoel wel, hoewel in veel mindere mate. Ik heb me zelfs weleens afgevraagd of er iets mis wat met mijn waterbed, waardoor ik onder stroom kwam te staan. Ik had er vooral last van als ik 's morgens wakker werd, en nog even wilde doorslapen. Dat lukte echt niet omdat ik steeds weer moest bewegen vanwege dat vervelende gevoel.
Ik heb geen idee wat er veranderd is, maar ik heb er de laatste tijd nauwelijks meer last van. Geen idee ook waardoor het veroorzaakt werd.
Bij mij is het dus vanzelf verdwenen.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Klachten bij het in slaap vallen / ontwaken.

4
@RuudJ Ik heb uiteraard eerder gekeken naar bijvoorbeeld RLS of PLMD, maar de symptomen die daarbij horen behoren niet tot de klachten die ik ervaar.

@Agnes-HAM Het gevoel van onder stroom staan is wellicht de beste omschrijving. Heb ook weleens gedacht aan het oplaadsnoertje van mijn telefoon dat tegen mijn kussen ligt, maar vind dat achteraf wat ver gezocht. Ik ben blij (voor mij) dat er enige herkenning is.

Als toevoeging op mijn OP: Ik heb geen diabetes, hartklachten, longklachten, schildklierklachten, ik eet gezond, drink al meer dan 10 jaar geen alcohol, gebruik geen drugs, ben keurig op gewicht en ben niet depressief ofzo.

Omdat het 99 van de 100 keer alleen voorkomt overdag heb ik het idee dat mijn melatonine waarden totaal verstoort zijn. De simpelste oplossing is om overdag niet meer te slapen, maar ik kan daar door de vermoeidheid moeilijk weerstand tegen bieden.

Re: Klachten bij het in slaap vallen / ontwaken.

5
Ik heb voor bovenstaand probleem ongeveer 2 weken geleden een nieuwe slaapregistratie mogen doen. Hieruit kwam naar voren volgens de longarts en somnoloog dat mijn klachten voortkomen uit slaapverlamming(paralysis). Dus ben niet alleen getekend met apneu maar ook verlamming. Erg fraai allemaal :( Gelukkig heb ik (nog) niet de variant met hallucinaties.