FESS - Operatie aan de neusbijholten

1
Dag allemaal,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik op het forum ben geweest. Eigenlijk gaat alles heel goed qua CPAP therapie.
Nu is het zo dat er eind vorig jaar een chronische bijholteonsteking is vastgesteld.
Door mijn suiker wilde ze nog geen FESS operatie doen en lieten ze de keuze bij mij.

Afgelopen week knallende hoofdpijn gehad en kan niks ruiken / proeven. KNO weer gebeld en afspraak gemaakt, mede vanwege de Corona-perikelen alles even uitgesteld m.b.t. het hele bijholteverhaal.

Enfin, ik kreeg al een PDF toegestuurd met hoe de evt. operatie zou gaan. Daarbij hebben ze het over tampons in mijn neus voor een aantal dagen.
Daarop heb ik naar het ziekenhuis gebeld omdat ik een Airfit P10 neusdoppenmasker gebruik die ik op dat moment dus niet meer kan gebruiken. De assistente daar gaf aan overleg te hebben gehad met de (apneu en kno) arts en die geeft aan dat ik 5 dagen geen CPAP kan gebruiken.

Hebben jullie hier ervaringen mee? Ik dacht zelf tijdelijk aan een full face masker om zo toch met de CPAP te kunnen slapen.
Ik ben bang dat ik weer helemaal terugval met mijn vermoeidheid e.d.
En een en ander in de huishouding hangt heel veel van mij af (vriendin met ASS en ADHD en zwanger, oudste met ASS en ADHD en een kind van 4 jaar).

Hoor graag jullie bevindingen / meningen / suggesties.

Re: FESS - Operatie aan de neusbijholten

2
Roelie, ik heb de vraag ook even op het Facebook geplaatst, zal de antwoorden anoniem hier plaatsen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: FESS - Operatie aan de neusbijholten

3
Anoniem van FB overgenomen antwoorden:
Heb dit 2x gehad en zonder geslapen.
Ik zou niet eens weten hoe ik een masker op had moeten doen als ik die had.. niks mocht mijn neus en bijholtes / voorhoofd aanraken. Zeker als de arts aangeeft geen masker dan zeker geen masker dragen. Ik ademde ook knap beroerd en denk dat ik in de luchtstroom was gestikt 😅😅
ik heb die operatie ver voor de cpap al gehad,dus ik kan niet zeggen hoe het gaat nadien met cpap
Na de operatie wakker worden was best heftig. Gevoel dat er van alles de boel verstopte dus zou er niet aan moeten denken een masker op te krijgen. Het herstel duurt geen maanden maar 1 a 2 weken dus zou me niet zo’n zorgen maken om de consequentie van even geen cpap. De klachten die je eerst had kwamen voort uit jaren opgebouwd tekort en niet van een paar dagen
Geen ervaring met deze operatie, maar wil wel graag waarschuwen voor de pijnbestrijding erna. Oxycodin werkt super, maar is heel erg verslavend en zal voor meer apneus zorgen. Je voelt je er super door, maar dat is niet natuurlijk...
Twee keer deze operatie gehad. Valt best mee. Alleen had ik toen nog geen osas, dus daar kan ik geen uitspraak over doen.
Succes 💪🏻
Ja, maar dat is inmiddels bijna 50 jaar geleden. Ook amandelen verwijderd. Heeft niets geholpen destijds. Heb ik dus spijt van. Nee, was niet leuk die tampons in je neus. Moest toen een week lang in de kliniek blijven en nog een week voor het verwijderen van de amandelen.
Ik heb deze operatie gehad vorig jaar (alle holtes en neusschot). In het ziekenhuis heb ik tampons met daarbij buisjes gekregen in mijn neus, zodat na de operatie ik mijn undernose masker gewoon op kon. Helaas werkte dit in de praktijk niet en kwamen de buisjes vol te zitten met wondvocht. In het ziekenhuis heb ik dus een nachtje geslapen met het rugdeel van het bed omhoog en ademend door mijn mond. Niet comfortabel, maar prima te doen. Volgende ochtend zijn de tampons eruit gehaald en mocht ik naar huis. Ik heb thuis direct de CPAP kunnen gebruiken zonder problemen (arts gaf aan dat ik het gewoon kon proberen). Pijn viel ook enorm mee, heb alleen wat paracetamol geslikt, geen zware pijnstillers. De eerste dagen mag je niet bukken om druk op je neus te voorkomen. Wel had ik anderhalve week nodig om van de verdoving af te komen, daar hou je het meeste last van. Zo lang je rustig kan uitzieken merk je er niet veel van, maar werken, auto rijden of iets actiefs, kon ik wel vergeten die anderhalve week. Al met al is de operatie en het herstel prima te doen. Het heeft mij van chronische hoofdpijn/voorhoofdholteontsteking afgeholpen, mijn holtes blijven nu beter open.
Nee gelukkig geen verband of tampons in mijn neus . Netjes dik verband onder mijn neus. Dat is al weer jaren geleden en het blijft goed open . Wat schotjes weg geknipt en wat ze verder gedaan hebben geen idee . Was er niet bij , alleen mijn neus .
Aan mijn neus wordt niet meer gesleuteld, dit zou helpen maar dubbel en dwars de klachten terug gekregen, ben blij met mn slaapkastje zoals ik hem noem.
Ik heb deze operatie ook gehad, zo'n 6 jaar geleden.
Ik had ook tampons in de neus. Die zijn na een week, dacht ik, verwijderd.
De pijn was met paracetamol goed op te vangen. En ik heb even zonder CPAP geslapen, tot het weer ging. Wel rechtop geslapen.
Het viel allemaal reuze mee.
Wordt eventueel vervolgd!
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: FESS - Operatie aan de neusbijholten

4
RuudJ dank je wel!

Er is nog een reden waarom ik dit vraag en mij 'zorgen' maak. Ik las hier op het forum een keer dat als je al een half uur zonder CPAP slaapt dit gelijk staat aan iets van 6 uur slaaptekort of iets (de cijfers kunnen verschillen, ik weet niet meer precies hoe en wat)?

Maar als ik zo de reacties lees, dan begrijp ik; Overleg met de arts, goed opletten, Tijdelijk zonder slapen en wanneer het kan weer met CPAP slapen.

Even los van de operatie. Als ik deze korte periode zonder CPAP ga slapen kan ik dan wel werken / autorijden ?

Re: FESS - Operatie aan de neusbijholten

5
Vervolg:
Gehad en wat een ellende gehad megapijnen en nabloedingen na verwijdering tamponnen na 1 dag en tot overmaat van ramp alles zwaar ontstoken en moesten de tamponnen er weer in zonder verdoving en aan de zware pijnstilling voor een week.
Ik laat nimmer nooit meer wat aan mijn neus doen en het heeft bij mij geen enkel effect gehad.Alle ellende voor niets
Ik heb 14 dagen mijn cpap niet op gekund wat een ellende.moest na deze tijd weer helemaal opnieuw wennen aan de cpap
Ik heb wel ervaring met een neus operatie. Neus tussenschot rechtgezet en diverse materiaal van de binnenkant van de neus weggehaald.
Ik ben, na een nacht op de IC wegens mijn slaapapneu, met watten in mijn neus naar huis gegaan. Deze zijn er een week in gebleven.
Ik heb toen een fullface masker gebruikt vanaf de derde dag. De eerste 2 dagen waren te pijnlijk om ook maar iets aan mijn hoofd te hebben.
Na het eruit halen van de watten ben ik weer met mijn neus doppen masker gaan werken.
Mijn neus was voor het eerst in jaren weer goed open en dat is zo gebleven.
Heb div. Neusoperaties gehad (8x). Goed, als er aan het tussenschot of kraakbeen gezeten wordt krijg je vaak tampons of kunstof buisjes. In ieder geval lastig om door de neus lekker adem te halen. Deze zaten er tussen de 3 en 7 dagen in. Heb altijd wat meer rechtop geslapen en dat ging bij mij prima. Echter verdroeg ik de cap niet dus kan daar geen zinnig antwoord op geven. Heb persoonlijk meer last van de narcose dan van de operatie zelf.
Ik sta op de wachtlijst voor een neustussenschot correctie, gecombineerd met timmerwerk aan het kraakbeen in de neuspunt, dat wordt vervangen en wordt er een titanium brugje geplaatst. De KNO arts heeft aangegeven dat ik een aantal dagen tot max een week met tampons in mijn neus moet rondlopen (en slapen). Ik heb aan de KNO gevraagd of ze tampons met buisjes wil gebruiken, echter gaf ze aan dat de doorstroming door die buisjes te laag was en je neus zeer doet, daar niets op wil hebben. Ik heb het voorgelegd aan mijn leverancier, die hebben een mond masker opgestuurd. Dat schijnt te werken. Ik heb hem netjes in de verpakking laten zitten, de wachtlijst voor de operatie was al een jaar, is nu door Corona meer dan verdubbeld.
Ik heb deze operatie ook gehad, maar was ook nog voor men slaapapneu was vastgesteld. De operatie was niet erg, na 1 nachtje de tampons eruit en weer naar huis. Die tampons zijn eigenlijk het enige wat me nog wat bijgebleven is, dat was niet zo leuk wanneer ze die kwamen verwijderen 🙂
Ik heb deze operatie ook ondergaan en ze hebben ivm stikkingsgevaar geen tampons in mijn neus gedaan, maar plastic plaatjes erin gehecht als vervanger van de tampons. De napijn was heel heftig, na 1 week mochten de plaatsjes eruit. Ik mocht wel de cpap gebruiken.
Vorig jaar net voor slaap onderzoek operatie gehad.
Nog niet eens 24 uur de tampons in de neus na operatie.
"Vroeger" zaten die er 4 tot 7 dagen in, vertelde kno arts.
Ligt ook aan beleid zkh.
Ik ben in ETZ geholpen.
Daarna moet je spoelen met een douche.
De eerste nacht met tampons in neus kun je cpap denk ik niet op.
Ik heb een week half zittend geslapen ivm enerzijds angst om neus te stoten anderzijds tegen na bloeding en vollopen van neus.
Ik heb nu onder neus masker.
Die zou ik niet gebruiken kunnen hebben, want dat in top neus en in neusgaten zat meeste pijn.
Ik heb die operatie niet gehad, maar een paar jaar geleden wel vijf dagen in het ziekenhuis gelegen met een bloedneus met een tampon in beide neusgaten (extreem pijnlijk trouwens). Ik heb daar vier van die nachten min of meer half zittend geslapen met een saturatiemeter aan de vinger. Ging prima eigenlijk.
Heb ook voor de keuze gestaan, maar de dokter kon me in deze operatie geen succes garanderen ..ik hoop dat je dit goed hebt doorgesproken met je arts ..
Ik wens je in ieder geval succes !
niet ik (RuudJ) moet deze operatie ondergaan. Het is een vraag van iemand op het Apneu forum. Zelf heb ik zo neusoperatie gehad in 1982,toen werd mijn plat en scheef staande neus geperfectioneerd zoals deze nu is. Kan mij niets herinneren van pijn, wel dat deze flink gevuld was met tampons. Hiermee ging ik naar huis in de trein. Nadat alles was afgerond op mijn 25ste toen, eindelijk niet meer het gevoel dat je werd bekeken. Ben schisis patiënt.
ik heb na de operatie met full face geslapen. En doe t eigenlijk nog steeds. Raar dat ze zeggen geen masker. Elk ziekenhuis weer andere regels. Ik geopereerd in at Anthonius in utrecht.
Ik heb voordat ik apneu kreeg twee keer deze operatie gehad. Destijds ,dertig jaar geleden heette het nog een septum correctie. En idd zeven dagen met in mijn geval een rol verband in de neus moeten slapen. Ik was altijd al iemand die door de mond ademde. Is bij mij daarna een stuk verbeterd, maar ik slaap nu al 20 jaar met een dubbele kinband en neusdoppen .
Bij mij schot recht gezet en nog wel elke dag neusspray. Tampons waren een hel. Heel veel pijn en daarna veel overgeven door de pijnstilling. Nacht rechtop geslapen op IC en daarna thuis nog 1 week geen cpap kunnen gebruiken en rechtop ‘geslapen.’
Nu een jaar geleden en nog veel pijn aan neusgat, waar ze naar binnen zijn gegaan.
Al met al een rot ervaring en niet echt wat mee opgeschoten.
Neusschot rechtgezet en direct geslapen met full-facemasker, geen probleem.
Wordt weer vervolgd.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: FESS - Operatie aan de neusbijholten

6
Er is nog een reden waarom ik dit vraag en mij 'zorgen' maak. Ik las hier op het forum een keer dat als je al een half uur zonder CPAP slaapt dit gelijk staat aan iets van 6 uur slaaptekort of iets (de cijfers kunnen verschillen, ik weet niet meer precies hoe en wat)?
Nee, vaak wordt gezegd de uren die je zonder cpap slaapt, na het slapen met de cpap (in dezelfde nacht), maken die uren met de cpap weer ongedaan. Juist aan het eind van de nacht treden vaak tijdens de Remslaap de meest gebeurtenissen op.
Even los van de operatie. Als ik deze korte periode zonder CPAP ga slapen kan ik dan wel werken / autorijden ?
Als je AHI nu onder de 15 per uur zit, dan mag je gewoon autorijden. Die ene week, vlak na de operatie, kun je last hebben van de Narcose (hangt ook van de duur van de operatie af), maar als jij je goed voelt kun je gewoon autorijden. De ademstops zullen waarschijnlijk niet direct boven de 15 stijgen. Wat was jouw AHI waarde bij de slaaptest? Wel het advies van de dokter opvolgen Qua autorijden mocht hij die afgeven.
Maar als ik zo de reacties lees, dan begrijp ik; Overleg met de arts, goed opletten, Tijdelijk zonder slapen en wanneer het kan weer met CPAP slapen.
Tja, lees nog even de vervolg gegevens en laat mij even weten of ik er mee moet stoppen.

Misschien kun je even een bedankwoordje schrijven, dan kopieer ik dit in Facebook en sluit ik het onderwerp af.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: FESS - Operatie aan de neusbijholten

7
RuudJ schreef: 25 sep 2020, 11:43
Nee, vaak wordt gezegd de uren die je zonder cpap slaapt, na het slapen met de cpap (in dezelfde nacht), maken die uren met de cpap weer ongedaan. Juist aan het eind van de nacht treden vaak tijdens de Remslaap de meest gebeurtenissen op.
Ah dat was het. Dank je wel voor de uitleg.

Als je AHI nu onder de 15 per uur zit, dan mag je gewoon autorijden. Die ene week, vlak na de operatie, kun je last hebben van de Narcose (hangt ook van de duur van de operatie af), maar als jij je goed voelt kun je gewoon autorijden. De ademstops zullen waarschijnlijk niet direct boven de 15 stijgen. Wat was jouw AHI waarde bij de slaaptest? Wel het advies van de dokter opvolgen Qua autorijden mocht hij die afgeven.
Ah dat wist ik niet. Dat hebben ze toen eigenlijk niet verteld, of misschien kan ik het me niet meer goed herinneren.
AHI was 32 bij de slaaptest.

Tja, lees nog even de vervolg gegevens en laat mij even weten of ik er mee moet stoppen.
Ik heb echt heel veel aan alle antwoorden van iedereen gehad. Voor mij een stuk duidelijk hoe een en ander en ook verschillende ziekenhuizen ermee omgaan. Ook wat andere mensen hebben meegemaakt in een soortgelijke situatie.

Heel erg bedankt voor het stellen van de vraag op FB. Super fijn dat ze hun ervaringen delen met mij en hun suggesties / meningen aangeven. Dat heeft mij nu goed op weg geholpen.
Verschillende verhalen met diverse uitkomsten maar wel voor mij erg verhelderend qua informatie.

Ik heb een aantal dingen genoteerd die ik in het gesprek met de KNO-arts zal gaan bespreken.

Misschien kun je even een bedankwoordje schrijven, dan kopieer ik dit in Facebook en sluit ik het onderwerp af.
O, zie boven haha ;-).