Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

21
Hallo Niek,

de Resmed Airfit N30i is een neuskussen masker en de instelling Maskertype in je Resmed AirSense 10 AutoSet moet je dan ook instellen als neuskussentjes, dus niet als neus masker. Het ziet er weer goed uit. Het frame is hetzelfde frame als die van het P30i neusdoppen masker.

Dus als je over zou stappen naar dit masker is het in principe alleen nodig om het Large neusdoppen deel bij je leverancier aan te vragen. Het Resmed Airfit P30i masker wordt geleverd met een frame Small of Standaard (heb je dus al) en twee maten neusdoppen, nl: Small en Medium. De Large moet je sowieso aanvragen. Dus de leverancier zou in feite alleen het Large doppen deel kunnen toesturen om te kijken wat beter zou bevallen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

22
Hee Ruud
RuudJ schreef: 23 jan 2021, 15:16 de Resmed Airfit N30i is een neuskussen masker en de instelling Maskertype in je Resmed AirSense 10 AutoSet moet je dan ook instellen als neuskussentjes, dus niet als neus masker.
De Swift X was ook een neuskussenmasker, dus het was al goed ingesteld. Voor mij is dit nieuwe masker een blijvertje. Hij zit heel prettig, amper last van lekkages... had ik dat maar eerder gedaan. Anderzijds is dit voor mij ongeveer het laatste gevecht, de instellingen van de pomp en een beter masker. Hierna is het alleen nog hopen dat mijn lijf went aan de nieuwe situatie, mijn slaaptijd verbetert en hopelijk ook mijn vermoeidheid gedurende de dag.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

23
Hallo

Misschien is langzaam aan dit lijntje niet op de juiste plek...

Zo was mijn pomp vanaf 2016 tot eind 2020 ingesteld op

min druk = 5
max druk = 8,
EPR = uit
gemiddelde AHi = 5,
gemiddelde 95% lekstroom = 25
Op het einde van mijn slaap geregeld rare stijgingen tot over de AHi=30

Dankzij Ruud en persluchtpiraat heb ik geleidelijk aan de instellingen aangepast. Heb vooraf schriftelijk toestemming gevraagd aan mijn longarts maar geen reactie gekregen. Dus gewoon begonnen met veranderen.

Vanwege de grote lekstroom ook eens gekeken naar een ander masker.

De instellingen van de laatste 3 dagen:

min druk = 9
max druk = 12
EPR = 1
gemiddelde AHi = 0,5 (afgelopen nacht zelfs 3 uurtjes geen enkel incident)
gemiddelde 95% lekstroom = 6
Nog geen rare stijging gezien, maar nu ben ik ook pas 3 dagen bezig met de laatste verandering van instellingen.

Dan vraag ik mij af:

Kempenhaeghe of mijn huidige longarts in Heerlen hadden dit toch ook kunnen zien?
Waar gaat het hier mis? Hun zouden de deskundigen moeten zijn.
En zijn er dan meer lotgenoten die eigenlijk een foutieve drukinstelling hebben?
Vraag me ook af of ik mijn bevindingen in een brief zou moeten opsturen, maar vraag me dan ook af of het zinvol is.

Groetjes
Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

24
Niek, denk niet dat het zinvol is dat je een brief stuurt. Men zal eerder nog de opmerking maken van, mooi resultaat maar u had niet aan de instellingen mogen komen. Dat is aan ons......

Zo zie je maar weer dat ook artsen je jarenlang de verkeerde richting opsturen, omdat zij de tijd niet nemen en waarschijnlijk ook niet hebben om dagelijks de instellingen te controleren en zoals jij doet het een week of twee weken de tijd te geven om te checken wat deze gewijzigde instellingen doen.

Het zorgt ervoor dat mensen zichzelf gaan controleren en gaan her instellen of zogezegd zelf aan titratie gaan doen om tot betere resultaten te komen.

Dit schreef PLP in een ander Topic op een reactie van mij, waarvoor mijn dank PLP voor deze bijdrage:
RuudJ schreef: ↑22 jan 2021 -13:42
Je zit nu nog in de Titratie periode. De druk zal nog niet juist zijn afgesteld en dat zal bij de eerste controle verbeterd worden.
Pèèèp. Titratie is de procedure waarbij in de slaapkliniek alle neurofysiologische en respiratoire parameters worden gemonitord (als bij een PSG) terwijl CPAP/BiPAP/ASV parameters in real-time worden bijgesteld. In dit webinar wordt beschreven hoe een titratie (in de Verenigde Staten) wordt uitgevoerd. Titratie wordt niet uitgevoerd voor OSAS in Nederland.

De aanpak die in Nederland plaatsvindt is beter te beschrijven als: de probeer maar wat periode.

https://paste.c-net.org/HorizonTakers
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

25
RuudJ schreef: 25 jan 2021, 10:03Niek, denk niet dat het zinvol is dat je een brief stuurt. Men zal eerder nog de opmerking maken van, mooi resultaat maar u had niet aan de instellingen mogen komen. Dat is aan ons......
Ik denk dat je gelijk hebt...

Ik kan het mijn longarts ook niet echt kwalijk nemen (Zkh Heerlen), de instellingen van de pomp zijn op Kempenhaeghe bepaald.
Vind het alleen ergens triest dat ik zo lang met de foute (of minder goede) instellingen heb geslapen.

Overigens net ff op bed gaan liggen, een uurtje geslapen met masker, AHi = 0.
Verder Vivisol gebeld en verwacht morgen het grotere neuskussen.

Ik wacht nu weer een paar weekjes af en zal dan een telefonisch consult met mijn longarts aanvragen.
It's never so bad that it can't get worse

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

30
Nou Niek, dat komt dan mooi uit, kun je precies de uitslag aan hun doorgeven van jouw test die je momenteel doet en meteen vragen waarom men zelf dit niet aan jou hebt voorgesteld..... :blush:
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

31
Ik begrijp het niet.

De 22ste december was de druk 9-12 en EPR = uit en heb ik de instellingen veranderd naar EPR = 1

Vervolgens zakt mij AHi hartstikke mooi naar onder de 0,75.

Het einde van mijn slaap, die rare stijgingen waar ik mijn post mee begon, blijven in eerste instantie weg.
Maar vanaf 27-12 zijn ze er weer... en altijd in ongeveer de laatste 30 minuten voor ontwaken.


Datum AHi Einde

22-12 0.73 2
23-12 0.48 2
24-12 0.39 2
25-12 0.75 2
26-12 0.69 1
27-12 5.12 20
28-12 3.71 15
29-12 3.55 13
30-12 4.03 11

Ik begrijp het niet, misschien ben ik ongeduldig, misschien is het normaal, ik heb geen idee waarom vanaf 27-12 de AHi weer hoger is, en die rare stijgingen op het end van de slaap. En die overigens dus zorgen voor een hoger gemiddelde AHi.

Wat wel goed gaat is de vermindering lekstroom en ik slaap gemiddeld langer, zit nu op gemiddeld 6 uurtjes.

Iemand een idee?
It's never so bad that it can't get worse

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

32
Niek, gelukkig maar allemaal op het einde van je slaap, dit betekent dat alles wat daarvoor is, vrij is gebleven van incidenten. Het meeste voordeel haal je uit een goede slaap vanaf de start tot aan het moment van het optreden van die incidenten. Als alles in het laatste half uur plaatsvind, betekent dit ook dat deze incidenten van een korte duur zijn en dus waarschijnlijk (hopelijk) ook weinig of kort een zuurstof daling onder de 90 % in het bloed veroorzaken.

Aan het einde van de nacht duren de remslaap periodes veel langer dan de N3 diepe slaap periodes. Incidenten komen vaak voor tijdens de remslaap periodes. Dus dit kan wellicht inhouden dat doordat je beter slaapt nu ook meer in je remslaap terecht komt.

Natuurlijk zijn lagere AHI cijfers leuk voor de statistiek, maar het gaat daar niet om. Het gaat uiteindelijk om de slaap en je zegt zelf al, je slaapt nu gemiddeld langer dan je deed.

Het gaat er vooral om, voel jij je daardoor fitter met misschien meer energie omdat je de eerste 5,5 uur, dus zeg 4 slaap cycli van 1,5 uur, beter slaapt?

Doordat je nu teveel focust op een mooie AHI score ga je al naar bed met 'zorgen' of de score morgen bij het ontwaken weer zo hoog zal zijn. En dat is het dan vaak ook, omdat die 'zorgen' jou toch ongemerkt stress bezorgen en juist stress is iets wat de ahi doet stijgen.

Gisteren had ik voor het eerst sinds tijden na 6,5 (6h29) uur slaap een score van 0,0 per uur.

Vandaag na 6,7 (6h41) uur slaap heb ik weer een score van 1,65 per uur, terwijl dit bij slechts 1 toilet stop na 3h19 te hebben geslapen, nog een AHI score was van 0,3 per uur met slechts 1 incident. Het tweede deel van de nacht 3h22 met 10 incidenten leverde in die tijd een AHI op van 2,97 per uur

Je ziet het, je hebt het niet voor het zeggen. Op een bepaald moment houd het fijn afstemmen van de instellingen op en moet je accepteren dat wat je hebt bereikt je verbeteringen hebt gebracht.

Dat zal hopelijk innerlijke rust geven en misschien daardoor minder cijfertjes stress en daardoor kan de score weer verbeteren. Veel mensen hebben genoeg aan 7 tot 8 uur slaap, anderen 8 tot 10 uur en er zijn er ook die, maar tot 6 á 7 uur slaap nodig hebben. Bij mij was dit vaak 5h45 en sinds ik werkloos ben is dat nu 7h08 geworden, maar daarvan lig ik vaak nog het laatste uur, een uur in bed met masker op, op mijn telefoon te rammen of de Telegraaf op mijn telefoon te lezen.

Dus niet teveel focussen op de cijfers, maar meer op wat je bereikt hebt en op je gevoel afgaan hoe jij je vandaag weer voelt. Een lage AHI score houd niet in dat jij je daarbij prettig en fit hoeft te voelen. Leuk voor de statistiek maar verder ook niet.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

33
Dank je wel Ruud, Voor je reactie.
RuudJ schreef: 31 jan 2021, 08:12Het gaat er vooral om, voel jij je daardoor fitter met misschien meer energie omdat je de eerste 5,5 uur, dus zeg 4 slaap cycli van 1,5 uur, beter slaapt?
Helaas merk ik nog geen verschil, maar eigenlijk verwacht ik dat de komende tijd ook niet... mijn gedachte is dat mijn lijf zich opnieuw moet instellen op de "nieuwe" instellingen van de Apap, en dat kan best een tijdje duren. Ik verwacht geen wonderen, dat stadium ben ik na al die jaren van operaties en behandelingen ruim gepasseerd... ik ben blij als ik na 1 jaar veranderingen voel... Maar ik ben wel nu al blij met wat meer slaap, al is het omdat de dag dan minder lang is. En het nieuwe masker zit erg prettig, en dat is ook weer een pluspuntje.
RuudJ schreef: 31 jan 2021, 08:12Doordat je nu teveel focust op een mooie AHI score ga je al naar bed met 'zorgen' of de score morgen bij het ontwaken weer zo hoog zal zijn. En dat is het dan vaak ook, omdat die 'zorgen' jou toch ongemerkt stress bezorgen en juist stress is iets wat de ahi doet stijgen.
Misschien geef ik een verkeerd beeld, ik ben niet gefocust op de cijfertjes... maar het valt wel op dat er "opeens" een verandering is, en dat wil ik begrijpen. Heb er over nagedacht, maar ik zie het niet.... misschien ga ik in het end van mijn slaap meer richting rugligging... (ik ben een buikslaper) of is het iets wat normaal is (zoals jij aangeeft). Mijn slaapdeskundige van Kempenhaeghe gaf destijds ook al aan dat mijn saturatie niet noemenswaardig daalt, en dat dat goed is. Voor mij was het een loze opmerking, want hoe kan een behandeling succesvol zijn als ik er niets van merk (ook al was het prima dat het met zuurstof wel goed zat).
RuudJ schreef: 31 jan 2021, 08:12Bij mij was dit vaak 5h45 en sinds ik werkloos ben is dat nu 7h08 geworden, maar daarvan lig ik vaak nog het laatste uur, een uur in bed met masker op, op mijn telefoon te rammen of de Telegraaf op mijn telefoon te lezen.
Ben je werkeloos vanwege Corona of vanwege de Apneu?

Ik ben volledig afgekeurd sinds 1997/1998 maar probeer zoveel mogelijk mogelijkheden te zien ondanks de beperkingen. Ik werk in het theater van Heerlen, maar sinds 12 maart dankzij Corona heb ik geen werk meer. In de zomermaanden heb ik meer energie en werk ik als o.a. heftruckchauffeur op festivals, maar dat was afgelopen jaar ook niet.

Wakker worden is voor mij gelijk aan opstaan... mijn bed is de laatste decennia mijn vriend en vijand, en gebruik ik voornamelijk voor slapen (ben kansloze vrijgezel, anders deed ik er meer in... ;-) )
RuudJ schreef: 31 jan 2021, 08:12 Dus niet teveel focussen op de cijfers, maar meer op wat je bereikt hebt en op je gevoel afgaan hoe jij je vandaag weer voelt. Een lage AHI score houd niet in dat jij je daarbij prettig en fit hoeft te voelen. Leuk voor de statistiek maar verder ook niet.
Dank je wel... ik weet het ook niet. Ik erger mij er niet om maar mijn hersens zijn soms pudding... ik merk dat vaardigheden en kennis die ik beheerste voor het ziek worden geen probleem zijn, maar kennis en vaardigheden nu aanleren is vreselijk. Als ik nu het theater in zou duiken zou ik veel zaken gewoon weer vergeten zijn.

Gelukkig zien ze mij graag omdat ik een harde werker ben, ik zie werk en pak aan. En ook vermoeid met de nodige adrenaline kan ik best veel, zolang ik niet teveel hoef na te denken.

Groetjes, Niek
It's never so bad that it can't get worse

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

34
Ben je werkeloos vanwege Corona of vanwege de Apneu?
Nee, in 2018 boventallig verklaard bij een reorganisatie op het werk. Sinds die tijd nog meer als vrijwilliger voor de ApneuVereniging werkzaam.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Stijging AHi op einde van de slaap...

35
RuudJ schreef: 31 jan 2021, 10:00Nee, in 2018 boventallig verklaard bij een reorganisatie op het werk. Sinds die tijd nog meer als vrijwilliger voor de ApneuVereniging werkzaam.
Nah ja, maakt niet uit door welke reden, tis "vrouwelijk geslachtsdeel" als je niet vrijwilliger werkeloos wordt...

Dan is vrijwilligerswerk een schrale troost... ook al vind ik vrijwilligerswerk even waardevol.
It's never so bad that it can't get worse