brok in de keel, globusgevoel

1
Beste apneu vrienden,
Sinds een aantal weken heb ik een brokgevoel in mijn keel. Medisch wordt dit globusgevoel genoemd. Ik ben al naar de huisarts geweest omdat het naar mijn idee te lang voortduurt. Zij wijdt het aan reflux, waarbij de maagzuren omhoog komen en de keel irriteren. Daarvoor heeft ze Pantoprazol voorgeschreven. Ik heb niet de indruk dat het helpt omdat ik sporadisch zuuroprispingen krijg. De klacht is dan ook tot nu toe niet verbeterd. Zelf denk ik, dat het mogelijk te maken zou kunnen hebben met mijn beademingsapparaat Philips Dreamstation Respironics.
Ik wordt 's nacht wakker met een zeer droge mond en ga daarna de hele nacht verder met het doorslikken van snot. Waar dit vandaan komt weet ik niet. Ik ben totaal niet verkouden, heb geen griep, geen hoofdpijn en geen keelpijn. Ook geen voorhoofdholteontstekingen, vandaar dat de huisarts dacht aan het refluxprobleem. Mijn vraag, zou het komen door de beademingsapparatuur en/of het afstellen daarvan? De luchtvochtigheid heb ik op 5 ingesteld. Wie kan mij een advies geven? Bij voorbaat dank.
Vr. gr.,
Gerard Nijmeijer, Huizen.

Re: brok in de keel, globusgevoel

2
Gerard, een droge mond, keel enz. komt vaak door een open mond tijdens de therapie. Dit kan komen doordat je een full face masker in gebruik hebt en je daardoor eerder via de mond ademhaalt. Een veel gehoorde kreet is, ik adem altijd door de mond dus geef mij maar een full face masker.

Beter en ik kan het weten, ik zei het zelf ook, is het gebruik van een masker waarbij de lucht via de neus wordt binnengebracht. Neusmaskers of een neusdoppen masker geeft vaak een effectiever resultaat. Lukt het niet om via de neus te ademen, dan komt een full face masker van pas.

Als de druk goed staat ingesteld, dan blijft de mond bij het gebruik van een neus of neusdoppen masker vanzelf gesloten. Lukt dit om een of andere reden niet, gebruik dan eerst een goed zittende kinband om de mond gesloten te houden. Deze is ook verkrijgbaar bij Vivisol in Nederland alleen niet zichtbaar in hun webwinkel, dus even bellen.

Verder een bevochtiger en een verwarmde slang is aan te raden. Beiden geven veel comfort zeker in deze tijd van het jaar.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: brok in de keel, globusgevoel

3
Beste Ruud,
Allereerst bedankt voor je beantwoording. Ik gebruik echter een neusmasker en geen full face masker. Mijn mond is helemaal vrij en voor zover ik het kan nagaan adem ik volledig door mijn neus. Toch zijn mijn mond en keel bij wakker worden enorm droog. Maar mijn vraag is, kan dit verband houden met het brokgevoel in mijn keel? Daar maak ik mij ongerust over.

Re: brok in de keel, globusgevoel

4
Gerard daar kan ik geen oordeel overgeven omdat dit probleem van een brok in de keel gevoel mij niet bekend is. Je kunt kijken of een kussen onder je matras bij je hoofdeinde of als je hoofdsteun van je bed omhoog kan, het probleem kan oplossen?

Je gebruikt wel de bevochtiger, maar maak je ook gebruik van de verwarmde slang?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: brok in de keel, globusgevoel

6
Globusgevoel (of brok in de keel) is een medisch bekend verschijnsel. Meestal onschuldig, maar het moet niet te lang duren. De huisarts heeft me Pantoprazol gegeven tegen reflux. Pantoprazol is evenals Omaprazol een maagbeschermer, maar ik betwijfel of dit de oorzaak is. Ik vroeg me af of het gevoel verband zou kunnen houden met de beademingsapparatuur. Maar bij jou is daar (gelukkig) niets over bekend. Ik houd het zelf uiteraard in de gaten en bij te lang duren weer terug naar de huisarts. Bedankt Ruud voor je inzet.