Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

1
Beste mensen,

Ik zit met het volgende probleem. Ik ben sinds 2013 aan de CPAP en na een aantal jaren en twee ingrepen in m'n neus gaat het aanmerkelijk beter (maar nog steeds 10 uur slaap nodig per nacht). Ik heb totaal geen last van de CPAP. Dat gaat dus allemaal wel goed.

Nou heb ik altijd wel wat last gehad van gevoelige bronchiën, als ik de kou in loop ga ik hoesten. Neus doet ook lekker, vaak gesnotter en dichte neus. Ik heb een lichte huisstof-allergie, maar dat kan niet het hele verhaal zijn, aangezien ik aardig wat antihistaminica slik en dat helpt maar een klein beetje.

Maar sinds een jaar nu heb ik periodes van 2-14 dagen dat het zo erg is dat ik me verkouden voel en ik het continu een beetje benauwd heb, ik voel lucht "branden" in m'n bronchiën. Eerste keer was natuurlijk best even schrikken omdat dat samenviel met het begin van de corona-uitbraak. Maar elke keer geen enkele verhoging en alleen waterdunne snot. Natuurlijk ook al een paar keer bij de dokter geweest, er is zelfs een röntgenfoto gemaakt en daar was niks op te zien. Dat is op zich wel een geruststelling, maar ja, wat nu. Overigens heb ik geen historie van asthma, cara e.d.

Ik heb intussen al gevonden dat meer mensen zoiets hebben, geïrriteerde slijmvliezen zonder echte oorzaak, zonder allergie e.d. Ik ben dus in ieder geval niet "gek", dat valt al weer mee. Nu wil ik toch wel proberen het beter onder controle te krijgen, want het is toch wel erg vervelend, vooral in m'n bronchiën.

Een paar dagen geleden heb ik de verwarmde slang maar weer eens tevoorschijn gehaald. Dat heeft vooralsnog helaas nog niet geholpen, hopelijk over een dagen wel. Echt lekker vind ik het niet, die warme lucht, maar als het helpt dan moet het maar. De bevochtiger staat al vrij hoog (bewijs: elke twee dagen complete bakje water leeg...). Op de slaapkamer staat er in principe nooit verwarming aan, dan vinden we allebei niet prettig met slapen. Temperatuur kan daardoor zakken tot iets van 17 graden. Ik lees net dat dat eigenlijk ook niet goed is, daardoor kan de vochtigheid toenemen en daardoor kan de huisstofmijt weer beter gedijen. Maar de lucht die ik nu binnenkrijg is dus gefilterd en verwarmd door de CPAP, dus zou niet uit mogen maken zou je zeggen.

Voor m'n neus gebruik ik neuszalf, na een paar dagen helpt dat ook wat. Diep aanbrengen met een wattenstaafje, geleerd van de KNO-arts na de ingreep in m'n neusschelpen.

Mijn vraag: zijn er mensen die dit herkennen, dus niet alleen neus, maar ook last van bronchiën? En zijn er hopelijk nog goede tips? Wat ik erover lees op internet is dat er weinig aan te doen is. Van de dokter heb ik al eens een "puffer" meegekregen, maar volgens mij helpt dat alleen tegen benauwdheid door verkrampte bronchiën. Bij mij zijn ze alleen erg gevoelig. Die puffer helpt dan ook niet. Het enige wat tot nu toe enigszins helpt is een warme douche. En absoluut niet naar buiten als het koud is, maar ik wil/moet voor de rust in m'n hoofd eigenlijk wel elke dag even naar buiten, dus dat is ook even een uitdaging. Zondag had ik een stukje gefietst en daar heb ik nu nog last van.

Iedereen vast bedankt!

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

2
Erik,

De bevochtiger staat al vrij hoog (bewijs: elke twee dagen complete bakje water leeg...)
Elke twee dagen bakje leeg wijst erop dat je het bakje dus niet elke dag vult met nieuw schoon water? Verwarmd water is een bron van bacteriën, daarom elke dag vullen met schoon water. Nooit bijvullen!


Heb je nog steeds de Resmed S9 of inmiddels al een ander apparaat? Je bent op de hoogte dat er ook hyperallergenen filters bestaan voor allergische reacties?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

3
Hoi Ruud,

Volgens mij hebben we daar jaren geleden wel eens een onderwerp over gehad. Ik geloof niet dat iedereen elke dag het water weggooit. Als dat wel zo is, dan moet ik dat inderdaad maar eens gaan doen. Maar dan moet ik wel heel veel flessen meenemen van de supermarkt. Ik jaag er nu al rond de twee flessen per week doorheen. Ik had overigens al aan TotalCare gevraagd me een extra bakje te sturen, dan wordt dat sowieso al veel makkelijker, kun je het bakje overdag ook eens in een sopje laten staan. Ik merk dat er altijd iets van slijm achterblijft, lijkt wel speeksel (verdampt en via de slang teruggekomen?) en dat is soms moeilijk er helemaal uit te krijgen.

Overigens is de tank nu elke twee dagen echt leeg, dus bijvullen kun je het nauwelijks noemen. Eens per week boen ik het bakje echt schoon.

Ik heb 1,5 jaar geleden een S10 gekregen. Ik vind het niet echt een vooruitgang eigenlijk. Functionaliteit is zo goed als hetzelfde maar de bediening is waardeloos met het schermpje aan de voorkant, bij de S9 zat die op de bovenkant. Ik krijg als het goed is van TotalCare de hypo-allergene filters, maar het past niet echt helemaal lekker, ik verdenk dat het stiekem toch andere zijn (generiek).

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

4
Erik, ik gebruik gewoon elke dag schoon kraanwater en ben allang afgestapt van gekookt water. Speciaal flessenwater heb ik nog nooit gebruikt, behalve Spa Blauw toen ik in Amerika was, omdat men daar chloor in het kraanwater doet en die lucht is niet te harden als je dit via je neus binnen krijgt.

Natuurlijk is het kraanwater in andere delen van Nederland misschien meer kalk bevattend dan hier aan de kust in Noord Holland, maar het bakje is zo weer schoon met wat warm water met een scheut schoonmaak azijn en een uurtje zo laten staan.

Vraag: doe je beide filters in dat vakje aan de zijkant of alleen het hypoallergeen filter? Men (ResMed) adviseert alleen het Hypoallergeen filter, maar leverancier Westfalen Medical adviseert beiden te gebruiken.

Standaard filters: https://www.resmed.co.uk/patient/machines/sleep-respiratory-machines-accessories/support-standard-air-filters/

Hypoallergene filters: https://www.resmed.co.uk/patient/machines/sleep-respiratory-machines-accessories/support-for-hypoallergenic-air-filters/
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

5
Ik heb nu alleen, kennelijk, de standaard filters. Ik doe er altijd twee op elkaar, anders kan de lucht er aan alle kanten langs, het past allemaal erg matig. Dat zal dan ook de reden zijn dat jouw leverancier aanraadt beide te gebruiken. Die andere filters komen me wel bekend voor, ik zal nog eens navragen bij TotalCare of ik die weer eens kan krijgen.

Ik heb ooit wel eens met gewoon kraanwater geëxperimenteerd, maar dat ging al heel snel mis, dat was nog met de DevilBiss, binnen de kortste keren kalkaanslag en vooral allerlei afdicht-rubbertjes werden er niet echt blij van. Zijn er getallen van hoeveel mensen geen demi-water gebruiken? Als ik een van de laatste "sukkels" ben die dat nog doet ga ik dat natuurlijk wel eens heroverwegen. Ik ben overigens een beetje terughoudend met azijn, ik vind dat je het erg lang blijft ruiken, ook al spoel en boen je je gek. Voor iets waar ik 10 uur aan "moet" ruiken moet het voor mij echt niet ergens naar stinken.

Inmiddels ben ik op jouw aanraden een nieuwe water-procedure gestart: 's-ochtends bakje leeg, omspoelen met heet water en dan laten opdrogen (gaat beter als-ie warm is) en dan 's-avonds weer vullen. Als dat straks het verschil blijkt te maken dan zou het wel heel mooi zijn.

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

6
Je hebt ook schoonmaakazijn wat een eucalyptus geur heeft en dat roept bij mij de herinnering op aan de Sauna, waar we al zo lange tijd niet meer mogen vertoeven en op die geur lig ik heerlijk te dromen hoor..... :sleeping: :sleeping: :sleeping:
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

7
Hier nog een kraanwatervuller
Geen last van kalk als je na het leeggieten even een zacht doekje/ washandje oid erdoor haalt.

Ontkalken kan heel goed met azijn als je daarna een klein scheutje wasmiddel in het bakje doet en even laten staan.
Ruikt lekker.

Als de Wibra ooit weer open mocht gaan kan je daar ontkalker van Dasty halen.
Werkt uitstekend en bijzonder prettige geur.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

8
Ja hoor, ik ook een kraanwater gebruiker. Af en toe wat azijn erin, en geen vuiltje aan de lucht.
Ik gooi ook iedere ochtend het bakje leeg, en spoel het om, maar als jij weet dat je maar de helft van een bakje verbruikt, en je vindt het zonde om de helft weg te gooien, dan vul je toch gewoon je bakje voor de helft. Dan krijgen eventuele bacteriën ook geen kans...
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

9
Ja dat doe ik nu inderdaad. Wat het alleen wat tricky maakt is dat niet elke nacht evenveel water wordt verbruikt. Momenteel zit ik op iets meer dan de helft per nacht, maar in de zomer is het meer richting een kwart bakje of minder. Teveel water er in is weggooien, te weinig betekent droogkoken en dat geeft een heel vieze penetrante geur waar ik niet van kan slapen. Ik had dat met de S9 ook al.

Volgens de gegevens van het waterleidingbedrijf hebben we redelijk zacht water hier, maar verschillende douchethermostaatkranen zijn het daar niet mee eens, we moeten ze na twee jaar altijd vervangen, stuk door kalk. Vandaar dat ik wat voorzichtig ben.

Hoe vaak moeten jullie ontkalken?

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

10
Vullen tot aan de vul lijn en bij mij blijft er meestal een halve tot een kwart bak over aan de lijnen te zien. Het restant wordt weggegooid in de avonduren voor het naar bed gaan en dan weer opnieuw gevuld met fris koud kraanwater. Weinig kalk waardoor ik soms 1 keer in de twee maanden hoef te ontkalken.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

13
eriks schreef: 03 feb 2021, 18:49 Ik merk dat er altijd iets van slijm achterblijft, lijkt wel speeksel (verdampt en via de slang teruggekomen?) en dat is soms moeilijk er helemaal uit te krijgen.
Dat is biofilm. Ofwel het equivalent van tandplak: bacterien etc. die zich tegen een oppervlak hebben gehecht. Dit komt niet uit uw lichaam maar uit de lucht in de kamer, deze is immers niet steriel. Dit moet makkelijk weggehaald kunnen worden met een zacht sponsje en wat afwasmiddel. Niet schuren! Als het oppervlak is opgeruwd kan er makkelijker biofilm hechten.
RuudJ schreef: 03 feb 2021, 21:59 Natuurlijk is het kraanwater in andere delen van Nederland misschien meer kalk bevattend dan hier aan de kust in Noord Holland, maar het bakje is zo weer schoon met wat warm water met een scheut schoonmaak azijn en een uurtje zo laten staan.
Een uur? Ik begrijp werkelijk niet waarom citroenzuur kristalpoeder niet meer bekend is. Het is reukloos, makkelijk met schepjes te doseren en bovenal: het is met 2 minuten klaar.
RuudJ schreef: 03 feb 2021, 21:59 Vraag: doe je beide filters in dat vakje aan de zijkant of alleen het hypoallergeen filter? Men (ResMed) adviseert alleen het Hypoallergeen filter, maar leverancier Westfalen Medical adviseert beiden te gebruiken.
Ik zou me aansluiten bij de fabrikant. De filterhouder is niet ontworpen om twee gestapelde filters te houden, in tegenstelling tot de PR System One en PR Dreamstation.
eriks schreef: 05 feb 2021, 12:03 maar verschillende douchethermostaatkranen zijn het daar niet mee eens, we moeten ze na twee jaar altijd vervangen, stuk door kalk. Vandaar dat ik wat voorzichtig ben.
Het thermostatisch mechamisme kan gedemonteerd en ontkalkt worden. Het is nogal zonde om de hele kraan te vervangen.

https://paste.c-net.org/ShorterBegrudge
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

14
Ik ben allergisch voor citroen, dus dat gaat 'm niet worden, maar dank voor de suggestie.

Binnenkort zal ik overleg hebben met Total Care, ik zal het daar eens aankaarten, dat de filters niet goed passen.

Voor die bio film wilde ik eigenlijk regelmatig 'm echt goed schoonmaken (naast wat ik normaal al doe), laten weken met heet water en iets van afwasmiddel. Probleem is dat er zodanig veel hoekjes in het bakje zitten dat je nooit overal bij kunt komen met een spons(je). Ik heb wel agressievere schoonmaakmiddelen in huis, die ook juist heel goed geschikt zijn om bio films te verwijderen (is bedoeld om fermentatievaten voor wijn en bier goed schoon te maken), maar ik ben bang dat dat te agressief is voor het bakje, dat durf ik niet aan.

Ik heb ook gevraagd om een extra bakje, dan is zoiets sowieso veel makkelijker.

Re: Gevoelige slijmvliezen - neus èn bronchiën

17
Rob54 schreef: 10 dec 2023, 09:17 eigenlijk maar 1 goede oplossing:
Daar is geen enkele onderbouwing voor. Azijn en citroenzuur werken prima. Citroenzuur geniet mijn voorkeur omdat het niet stinkt. Chloor stinkt ook en de dampen beschadigen de longen, als je de chloordampen inademt vormen ze zoutzuur (HCl) in de longen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i